Ampersand Music zorgde dinsdagavond voor de gevaarlijkste double bill tijdens de Gentse Feesten: het Limburgse The Guru Guru en het Luikse It It Anita, en dat in café Charlatan. Beide bands excelleren in gitaarlawaai, maar elk op hun eigen manier.
De bands zullen wellicht iets bekender in de oren klinken dan het boekingskantoor. Niettemin is het een naam om te onthouden. Ampersand Music heeft namelijk ook Freaky Age, Hypochristmutreefuzz en Nordmann onder zijn hoede. Indierock, noise rock, moderne jazz; het kan dus allemaal. En dat is nog niet alles. Er wordt niet alleen over de taal- en genregrenzen heen gekeken, Ampersand werkt ook samen met een Nederlandse succesband (Kensington) en Noord-Frans talent (Bisou Bisou).
De meeste Belgische bands uit de Ampersand-familie hebben één ding gemeen: ze kunnen zonder al te veel airplay een trouw publiek lokken. Het resultaat van hard knokken en koppig de eigen stijl behouden. En ook veel live spelen. Niet toevallig hebben bands als The Guru Guru en It It Anita een uitstekende concertreputatie – en dat is nog een understatement.
Van bij The Guru Guru’s openingsnummer “We Had Been Drinkin’ Bad Stuff” is meteen duidelijk welk vlees we in de kuip hebben; retestrakke, potige noiserock met een vettige laag progrock — denk gerust aan The Mars Volta. Ook “Up The Wall”, de meest hapklare brok, laat horen dat The Guru Guru de grooves, riffs en energie hebben. En o ja, ook een zekere catchiness.
Maar deze band zet je ook op het verkeerde pad. De theatrale performance van Tom Adriaenssens geeft een unheimlich gevoel. “Back Door” gaat zelfs richting verzengende progrock, uiteraard met de nodige noiserockuitbarstingen, terwijl de boel vakkundig samengehouden wordt door drummer Siemon Theys en bassist Moreno Claes. Wat. Een. Nummer. The Guru Guru roept zo verschillende referenties tegelijk op: Melvins, Queens Of The Stone Age en zelfs de vroege Pink Floyd in één nummer, welke band kan dat zeggen?
Tegelijk heeft de band een sterke uitstraling. Aan het einde van de show ontpopt gitarist Jan Viggria zich tot tweede frontman die het bijzonder energieke publiek nog meer opfokt. En zo haalt ook “Hole In The Ground” het losgeslagen projectiel in ons naar boven. Maar ook dit nummer is veel meer dan richtingloos lawaai. Noem het gerust georganiseerde chaos, of zelfs fijnproeverij.
Ook It It Anita heeft dijken van nummers; “25 (From Floor To Ceiling)” en “Imposter” zijn als op uitbarsten staande vulkanen en worden gedreven door opbouwende riffs, oerkreten en intrigerende onderlagen — ook een gloednieuw nummer mocht er zijn. En zo is It It Anita toegankelijker en nog meeslepender dan The Guru Guru, dat iets meer inspanning eist van de luisteraar.
Wat maakt It It Anita zo uniek? Ze blazen je weg als Sonic Youth en dat combineert het viertal met een gigantisch hoge funfactor. Dat maakt de muziek even verrukkelijk als Luikse balletjes, die vettige delicatesse uit hun thuisstad. Eenmaal je It It Anita live meegemaakt hebt, weet je wel waaraan je je kan verwachten. Zo wordt tijdens het afsluitende nummer telkens in het pogoënde publiek gespeeld, worden drumstellen gedemonteerd en steeds verder in het publiek opgesteld. Niettemin is het resultaat nog (steeds) meer puffen, zweten, en oorsuizingen. Dan is een optreden van It It Anita geslaagd.
En er is nog meer goed nieuws. In september mag It It Anita zich bewijzen op een festival in het Canadese Quebec. Het begin van een Amerikaans avontuur, samen met de release van AGAAIIN? Het zou alvast verdiend zijn.
Vorig jaar werd met Future Old People Are Wizards en Shht al eens een concertavond voor een vol huis georganiseerd. Misschien zit er nog iets meer in voor de toekomst; we denken daarbij aan de Vooruit of NEST, een nieuwe creatieve ontmoetingsplaats in Gent. We raden in ieder geval aan Ampersand Music te liken en te volgen. Op naar de volgende double bill!