Cloud Boat :: Model Of You

Cloud Boat moest jarenlang touren en naambekendheid verwerven voor ze hun uitstekende debuutplaat Book Of Hours konden uitbrengen. Nog geen jaar later komt het Britse duo al op de proppen met Model Of You, een opvolger die zelfs een langere speeltijd kan voorleggen dan het debuut.

Waarom deze tweede plaat zo snel volgt is onduidelijk. Plotse creatieve drive te midden van het uitgebreide touren dat de Britten ondernamen het afgelopen jaar? Of materiaal dat al langer aanwezig was en nu in het zog van het debuut ook kan uitkomen? Te oordelen naar de algehele klank, is het eerste waarschijnlijker. De muziek op Model Of You legt immers erg de nadruk op opzwepende beats en grootse melodieën, een tactiek die op een podium ongetwijfeld beter werkt dan de soms wat ijle zweverigheid waar de band voorheen bij zweerde. Maar of we die evolutie dolenthousiast moeten toejuichen, is een ander paar mouwen.

De bombastische opener “Prelude” maakt het opzet meteen duidelijk: een repetitieve gitaar zwelt via loops aan tot een heel leger gitaren terwijl Tom Clarke’s doorleefde vocalen erdoorheen klieven en rechttoe rechtaan percussie het ritme opzweept. Het trio “Hideaway”, “Carmine” en “Portraits Of Eyes” maakt volgend op die intro meteen die nadruk nog explicieter. Het refrein van “Hideaway” lonkt ongegeneerd naar het breed uitwaaierende van stadionrock, terwijl single “Carmine” zelfs uitpakt met een refrein dat op een plaat van Coldplay had kunnen staan, mocht die band er de laatste jaren geen erezaak van gemaakt hebben om zoveel mogelijk soffen bij elkaar te schrijven. Prijsbeest van die grootse aanpak is ongetwijfeld de epische, vol contrasten gestouwde afsluiter “Hallow” waaruit ook de plaattitel werd gelicht.

Al blijft de verstilling wel een belangrijk aspect in de muziek van Cloud Boat. Het korte “Bricks Are For” geeft met zijn ambient klankvorming en rustige akoestische gitaren de nodige ruimte aan Clarke om zijn melancholische teksten uit te spreiden. Verderop mogen ook de interludes “Golden Lights” en “Told You” zich een lieflijk balladekostuum aanmeten. “All Of My Years” is dan weer net voor de grootse finale van “Hallow” een mooie onderkoelde postrocksong die nooit echt de totale explosie nastreeft.

Ondanks die rustpunten blijft de algemene indruk van Model Of You er een van relatief bombast. De contrastwerking van het debuut is hier afgezwakt ten voordele van een toegankelijkere sound, maar daardoor levert de band ook wat in op het vlak van geïnspireerdheid. Er staat geen enkele slechte track op Model Of You, maar wel enkele die duidelijk niet het hoge niveau van het debuut of van de beste tracks op deze plaat halen. “Aurelia” is bijvoorbeeld voor een groot stuk een platte dubstepsong die niet echt boven zijn eigen bombast weet uit te stijgen. Ook het wat makke “Thoughts In Mine” kan niet tot een hoogtepunt in de Cloud Boat catalogus gerekend worden.

In interviews lieten de jongens van Cloud Boat weten dat de sfeer van hun oude songs soms moeilijk te vertalen was naar een livecontext en dat het materiaal van deze tweede plaat beter zou werken op een podium. Dat kan niet ontkend worden, alleen is het spijtig dat daarbij de inspiratie soms wat zoek is geraakt. Al bij al is Model Of You best een goeie plaat, maar wel een die wellicht wat te snel werd afgewerkt. Het hoge niveau van het onderschatte debuut wordt hier niet echt gehaald, maar Cloud Boat blijft wel zonder twijfel een boeiende band die meer in zijn mars heeft.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een × een =