Hanna Bervoets :: Of Hoe Waarom

“Ach gut, een vrouwenboekje”, dachten we toen we Hanna Bervoets’ Of Hoe Waarom in de bus kregen. Dat is het ook een goeie honderd pagina’s lang; zo’n eigentijdse vrouwenflutboekje dat eigenlijk niets te vertellen heeft. Tot blijkt dat onder dat oppervlak toch net iets meer schuilgaat.

“Hanna riep: ’oh my god, je moet komen kijken, morgen, naar onze installatie, wacht, ik geef je een flyer, shit, Venus, heb jij een flyer bij je?’
Venus liet haar lege handen zien.
’Nouja, krijg je die later. Echt leuk, Flora. Hé, loop je anders even mee?’
Loop je anders even mee. Ik wist wat dat betekende. Dus liep ik even mee.

Veel heeft Of Hoe Waarom inhoudelijk ook niet om het lijf, maar toch zou Bervoets wel eens een blijvertje kunnen zijn. Uit haar debuut spat immers een schrijfplezier, een beheersing die verraadt dat er meer in kan zitten. De vijfentwintigjarige aan dure merkkledij verslaafde Florence ’Flora’ Vos is journaliste, meer bepaald bij “Haar Verhaal”; een tijdschrift dat van larmoyante emoverhalen haar handelsmerk heeft gemaakt. En dus zit Flora wekelijks bij bijzondere randfiguren als “Mimi, de primordiale dwerg” of “Kimmy, het meisje zonder voortanden”. Ondertussen huppelt/struikelt ze door het leven, drie cruciale dagen lang, van feestje naar onenightstand.

Het lijkt allemaal van een ongelofelijke nietsheid; een hip eigentijds leeg boekje over jonge mensen die doen wat jonge mensen doen. Tot je na dik honderd bladzijden beseft dat Hanna Bervoets al die hints subtiel voor je voeten heeft zitten werpen en je ze gemist hebt. Er klopt iets niet aan Flora. Dit gaat wel degelijk ergens over, maar net zomin als je over The Sixth Sense ging lopen rondbrullen “HIJ IS DOOD”, kun je dieper ingaan op Of Hoe Waarom. You just don’t spoil the fun.

Bervoets schrijft swingend en laat het tempo nergens zakken. Ze heeft haar onderwerp stilistisch beet, en de slimmigheidjes in het script verraden dat ze iets meer in haar mars heeft dan dit boekje op het eerste gezicht doet vermoeden. De manier waarop de plot in drie stukken uiteenvalt, overeenkomstig het “Of”, “Hoe” en “Waarom” van de titel, is op zich al een leuke vondst, maar wordt ook netjes afgewerkt; vorm blijkt ook inhoud. Al zijn de tekstballonnetjes met onomatopeeën een niet ter zake doend geintje dat beter achterwege was gebleven.

Nog voor het in de boekenwinkels lag, was Of Hoe Waarom al een kleine hype, dankzij een pientere viral marketing-campagne op Facebook, blogs en YouTube. Het bewijst opnieuw dat Bervoets verdomd goed weet waar ze mee bezig is en ondanks het oppervlakkige karakter – dat ons doet vrezen dat het ook de verkeerde kant met de schrijfster kan opgaan – kan Of Hoe Waarom gerust een kleine tip genoemd worden voor wie ontspannende, maar geen domme literatuur zoekt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vier × 2 =