HEALTH :: “Remixes zij essentieel voor de moderne band. We willen ook een onderdeel zijn van de danscultuur”


In de backstage van de Ancienne Belgique zoek ik met John
Famiglietti, bassist bij HEALTH, naar een geschikte plaats om het
interview af te nemen. Na wat rondgehos beslissen we dan maar zelf
een tafel en twee stoelen uit een opslaagplaats te halen en planten
we ons in een van de gangen neer. John spreekt aan een hoog tempo,
alsof hij een trein te halen heeft, al doet hij dat erg beheerst en
beredeneerd. Hij lijkt helemaal niet op de springerige,
zenuwachtige verschijning die hij op het podium neerzet, maar is de
kalmte zelve. Bijna businesslike.

enola: Hoe gaat het ermee?
John: Goed. We zijn aan een erg lange tournee bezig en die verloopt
prima.

enola: Als ik jullie kalender van 2009 erbij neem, zie ik erg
weinig vrije dagen. Zijn jullie een van die bands die nooit met
vakantie gaan?

John: Het klopt dat we min of meer altijd touren. Enkel om een
plaat op te nemen zijn we even op dezelfde locatie gebleven, maar
dat was het dan ook. Hier en daar zijn er wel korte adempauzes.

enola: Omdat jullie het zo plezant vinden?
John: Omdat we er geld mee verdienen. Ook omdat we het plezant
vinden. En het is iets dat je moet doen om je platen te promoten
uiteraard. We zijn erg hongerig.

enola: Ik heb het gevoel dat jullie publiek zowel hier als in
de VS gestaag toeneemt. Klopt dat?

John: Dat klopt zeker. Ik ben erg blij om te zien dat we in de VS
en in Europa aan het groeien zijn. Min of meer aan hetzelfde
tempo.

Het geheim van de ‘zoothorn’

enola: Jullie hebben een duidelijk unieke sound. Was die er al
snel of heeft die echt moeten groeien?

John: Het heeft behoorlijk lang geduurd vooraleer we onze sound
hadden eigenlijk. Dat was een moeilijk proces want we hebben lang
een erg traditionele sound gehad en niemand van ons voelde zich
daar goed bij. Je kan het snelle postpunk noemen, op dat moment erg
populair. We zijn met allerlei dingen beginnen te experimenteren en
geleidelijk ontstonden alle elementen die onze huidige sound
vormen. Wanneer we begonnen, wilden we enkel een goede band zijn,
maar hadden we helemaal nog geen idee hoe die zou moeten
klinken.

enola: Niet onbelangrijk in jullie sound is jullie zogenaamde
‘zoothorn’. Kan je eens uitleggen wat die precies
doet?

John: Die is niet zo bijzonder, hoor. Het is eigenlijk gewone
noise, de manier waarop mensen noise maken met feedback en zo. Wij
hebben dat een zoothorn genoemd en dan kwamen veel mensen naar ons
met “oh, jullie hebben dit nieuwe snufje bedacht”, maar veel bands
gebruiken het.

enola: Jullie optredens barsten altijd van de energie. Hoe los
je dit op als je liever in je bed zou liggen?

John: Zelfs wanneer ik me echt niet goed voel, of vermoeid ben, doe
ik mijn uiterste best om alles te geven. Net voor ons optreden op
Lowlands heb ik overgegeven in onze tourbus. Dat is heel jammer,
maar toch moet die show er staan. Soms voel je je echt like shit,
en dan doen we al het mogelijke om het publiek daar niets van te
laten merken. Eerder in deze tournee heb ik mijn voet echt bezeerd.
Dan denk je ‘fuck it’ en ga je ervoor. We zouden ons ook erg
ongemakkelijk voelen als we daar gewoon zouden staan. Het is voor
ons niet moeilijk en erg natuurlijk om in de juiste stemming te
komen.

Het belang van remixes en artwork

enola: Jullie waren eerder gevraagd door Nine Inch Nails om mee
te gaan op tournee. Nu nemen jullie zelf Picturesplane mee. Waarom
hem precies?

John: We hebben hem eigenlijk min of meer ontdekt in Denver. We
zijn alle vier grote fans van zijn muziek. We hebben hem dan ook op
ons label laten tekenen in de VS. En nu vergezelt hij ons op onze
volledige Europese tournee.

enola: Heeft die tournee met Nine Inch Nails veel voor jullie
veranderd?

John: Zeker. Het heeft een volledig nieuw publiek voor ons geopend.
Het was goed om eens in een meer mainstream omgeving mee te
draaien. Hun fans kenden ons niet en ik denk dat we daar veel fans
hebben bijgewonnen.

enola: Waarom zijn remixes zo belangrijk voor jullie? Zodat
jullie kunnen dansen op jullie eigen songs?

John: Gedeeltelijk. Het is gewoon essentieel als je een moderne
band wil zijn, dat je ook dat elektronische gaat opzoeken. Meer dan
ooit eigenlijk. Zeker in Europa. We willen ook een onderdeel zijn
van de danscultuur. Wij spelen zelf ons type muziek maar we zijn
geen conservatieve band die enkel dat wil horen. Alle artiesten die
voor ons remixen, zijn mensen die we zelf bewonderen en we zelf
uitnodigen een van onze songs onder handen te nemen.

enola: Ook het visuele is voor jullie erg belangrijk, met
jullie opvallende t-shirts op kop. Zijn dat eigen
ontwerpen?

John: Ik ontwerp dat allemaal zelf: het grafische werk en de
t-shirts. Die zijn inderdaad erg belangrijk, al blijft de muziek
primair natuurlijk. Maar het grafische, de merchandising vormt een
onderdeel van het geheel dat we willen zijn. Alles is één
esthetiek. De artwork beïnvloedt hoe je naar een band kijkt. Het
kan je bijvoorbeeld aanzetten ernaar te beginnen
luisteren.

Met de fans naar Six Flags

enola: In de VS kunnen mensen die een ‘gouden ticket’ in hun
album vinden op jullie kosten met jullie mee naar Six Flags. Is dit
een originele manier om de albumverkoop te verhogen of doen jullie
dit gewoon omdat het leuk is?

John: Oh, dat doen we wanneer we terug thuis zijn. En vooral omdat
het leuk is. (lacht) Het kost ons veel om hen te laten overvliegen
en er kwam veel werk bij kijken om die tickets te maken en te
verdelen. Ik heb wel gemerkt dat mensen die ons nieuwe album anders
digitaal hadden gekocht, nu toch naar de platenwinkel zijn geweest.
En dat is goed voor ons. Op digitale verkoop houden wij niets
over.

enola: Hebben jullie eigenlijk nog een andere baan in
LA?

John: Neen, we hebben al lang geen ander werk meer gehad. (kort
lachje) We houden niet van werken. Zelfs wanneer we geen geld aan
het verdienen zijn, hebben we nog geen werk. Enkel nu en dan
wanneer er echt niets meer was, hebben we kort gewerkt maar we
stopten vanaf we financieel wat veiliger waren. Maar dat is echt al
een hele tijd geleden.

enola: Is LA zo saai als iedereen beweert?
John: Toch wel. Ik zou het niet aanraden om de stad te bezoeken. De
stad biedt ook niets aan. Als je naar Berlijn gaat, of New York,
dan weet je wat te doen. De stad helpt je daar ook in. Anderzijds
is het echt aangenaam om er te wonen als je weet wat je er wil
doen. En als je er mensen kent, deel uitmaakt van een community.
Bovendien is het er altijd zonnig, is de sfeer er erg onspannen en
is het eten er lekker. Ik vind het prettig daar.

enola: Er bestaat nog een band in North-Carolina die Health
heet. Wie was eerst?

John: We waren er ongeveer op hezelfde moment. Het zijn best leuke
mensen maar ze zijn intussen al gestopt. Wat me frustreert, is dat
ze op alle online plaatsen die belangrijk zijn nog steeds de naam
‘Healh’ opeisen. Het is soms echt verwarrend. Ook voor onze fans
want regelmatig komen mensen naar me met de vraag of we plots een
akoestisch album hebben opgenomen of van stijl zijn veranderd. Ach
ja. Who cares?

www.myspace.com/healthmusic
www.healthnoise.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

20 − 15 =