Local Natives :: Gorilla Manor

Infectious, 2009

Vijf jonge Californische jongemannen besloten na het behalen van
hun diploma een band op te richten en een huis te betrekken dat de
naam Gorilla Manor kreeg. Dit huis – waar ze muziek en artwork
maakten en voedselgevechten hielden om dat artwork op te luisteren
(de achtergrond op hun MySpace is een goed voorbeeld) – is niet
meer het hunne, maar de gelijknamige plaat is er nu wel en is op de
valreep ook nog dit jaar kunnen verschijnen in onze lage
landen.

De band heet Local Natives en wordt bevolkt door Taylor Rice, Ryan
Hahn en Kelcey Ayer, die de voortdurend zweverige zanglijnen
hanteren en Andie Hamm en Matt Frazier, respectievelijk
verantwoordelijk zijn voor de bas en de drums. Het zijn heren die
hun hedendaagse klassiekers terdege kennen, en dat maakt dat
Gorilla Manor tijdens de eerste luisterbeurten zeer herkenbaar en
bovenal als een goede stijloefening klinkt.

Wanneer ‘Gorilla Manor’ zich nog maar net in de kamer heeft
gemanifesteerd, valt er nog een glimp op te vangen van een wollige,
rosse en overduidelijk mormoonse vossenstaart die de hoek om glipt.
Een vos van Fleet-makelij. Het is immers onmogelijk om voorbij te
gaan aan de vergelijking met Fleet Foxes en Arcade Fire wanneer men
het over de eersteling van deze SXSW-revelatie heeft.

Hun eerste single ‘Camera Talk’ is het perfecte huwelijk tussen een
Arcade Fire on speed en een beheerste Fleet Foxes-zanglijn.
En nu het name droppen toch aangebroken is, voegen we er ook maar
wat Grizzly
Bear
aan toe en misschien hier en daar wat Animal Collective. Of
voeg er zelf aan toe wat u graag wil, want diegene die zijn oor
welwillend dieper te luister legt zal soms zelfs verrassende
referenties terughoren.

Wanneer bijvoorbeeld ‘Cards & Quarters’ – halverwege de plaat –
ooit in de schoot van Jay-Z zou vallen, zal hij niet twijfelen om
zich dit nummer eigen te maken op een diepgevoelige en naakte
R&B-dag. En Ben Folds zou op zijn beurt dan weer graag in een
moment van opperste extase de piano- en vioolflair van ‘Who Knows
Who Cares’ in een van zijn nummers willen laten glippen.

Deze muziekiconen zullen zich misschien ooit willen wagen aan een
cover van Local Natives, maar zij waagden zich nu al aan een cover
van een van hun helden, namelijk David Byrne en zijn Talking Heads.
Ze namen voor dit album ‘Warning Sign’ onder handen en maakten er
een uitgepuurd en bijna introvert nummer van. Waar Byrne en de
zijnen meteen loos gaan, weet Local Natives goed te doseren.

Hoewel er een heel arsenaal aan instrumenten is terug te vinden op
deze plaat, zijn de overheersende elementen ongetwijfeld de
meerstemmige zang en de drums. Vaak lijken die zanglijnen zelfs een
heel andere weg te volgen dan de drums en andere instrumentaties,
maar hoe ambigu het ook moge klinken: ze vallen telkens als
puzzelstukjes weer geruisloos in elkaar zonder dat u er erg in
heeft. Zo valt het door de samenwerking van de protagonisten niet
op dat er in ‘World News’, wel degelijk een gitaar aanwezig is,
maar maakt het minimum aan middelen dit nummer wel veel vrolijker
en zwieriger dan menig bericht uit het wereldnieuws.

Local Natives mag dan wel ruiken naar een potpourri van
verscheidene bands, toch maakten ze met ‘Gorilla Manor’ nu al een
duidelijke schets van iets dat ongetwijfeld zal uitgroeien tot een
majestueus staaltje muziekarchitectuur. En laten we vooral niet
vergeten dat dit album met ‘Airplanes’ een van de beste nummers van
het afgelopen jaar bevat. Het mag zo in de porseleinen bewaarkast
van zeldzame nummers die vanaf de eerste luisterbeurt zo strak een
strik rond het hart kunnen leggen. Zelfs de klank van het woord
encyclopedia klinkt in dit nummer als een godengeschenk.
I want you back, back“. Zeer zeker!

Local Natives speelt op 25 januari 2010 in de Rotonde van de
Botanique.

www.thelocalnatives.com
www.myspace.com/localnatives

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

drie + 8 =