Dez Mona :: Hilfe Kommt

De onfortuinlijke Desdemona was in Shakespeares tragedie ‘Othello’
geen lang leven beschoren. Het Belgische Dez Mona vergaat het
gelukkig een stuk beter. Na het debuut ‘Persued Sinners’ en het
daaropvolgende en (terecht) bejubelde ‘Moments of Dejection or
Despondency
‘ staat het duo Frateur en Rombouts opnieuw in de
schijnwerpers met ‘Hilfe Kommt’, een kruisbestuiving tussen
bezwerende gospel en beklijvend minimalisme.

Dez Mona wordt vaak vergeleken met artiesten zoals Nina Simone,
Anthony, Mark Hollis en Gavin Friday, maar de groep heeft vooral
een eigen en unieke klankkleur ontwikkeld die heel wat elementen
incorporeert van jazz en blues tot zelfs klassiek. De stem van
Frateur en de bas van Rombouts vormen de basis, maar net zoals bij
‘Moments of Deception or Despondency’ wordt het duo ook bijgestaan
door Steven Cassiers (drums), Bram Weijters (piano) en Roel Van
Camp (accordeon). Maar genoeg gepraat, let the preacher sing!

Wat opvalt bij ‘Hilfe Kommt’ is de zeer heldere en transparante
structuur van de muziek. Geen overladen orkestraties, maar
rustgevend minimalisme dat op gepaste momenten een beklijvende
sfeer opwekt. De excentrieke stem van Frateur wordt op opener
‘Beyond Redemption’ begeleid door zacht wiegende strijkersmuziek.
Allemaal niet verwonderlijk, gezien Paul Webb (ex-Talk Talk)
verantwoordelijk is voor de productie van dit album.

Religie en spiritualiteit zijn nooit veraf op ‘Hilfe Kommt’.
Frateur grijpt de luisteraar vast en begint eigenhandig met een
duivelsuitdrijving op ‘Get Out Of Here’. Deze melodische vorm van
exorcisme wordt gedragen door Frateurs doordringende zang, de
benadrukte piano en de zweverige accordeon op de achtergrond. Een
religieuze totaalervaring die toont hoe geloof ook kan uitmonden in
innerlijke strijd en onmacht. Die wanhoop en onzekerheid worden ook
treffend verwoord in de tekst en de muziek van ‘In The Yard’.

Het meest intrigerende nummer is zonder twijfel ‘Jack’s Hat’, dat
met de trommel in de intro doet denken aan de laatste momenten net
voor een executie. De stem van Frateur klinkt als een verhalend
stembandje voor conditionering of brainwashing, maar past
uitstekend bij de opgevoerde sfeer, die sterk doet denken aan een
ongure en stoffige western. Dit alles in combinatie met de
melancholische klanken van de accordeon laten ons niet
onberoerd.

‘Our Time’ doet ons al snel een parallel trekken met het
minimalisme van Talk Talk. Een zeer eenvoudige structuur met een
bijzonder krachtig resultaat. Zelfs de delen zonder de vocale magie
van Frateur staan als een huis, zoals bij ‘My Friend’, dat start
met een laatromantische schoonheid (vergelijkbaar met het
instrumentale werk van modern componist Rob Dougan) en eindigt met
een sterke climax. De muziek geeft uiting aan een oprecht gevoel
van bedroefdheid en verdriet.

Is ‘Hilfe Kommt’ een volledige voltreffer? De melodie van
‘Distinguished Way’ klinkt naar onze smaak iets te herkenbaar en de
boodschap gaat deels verloren door de langere speelduur. ‘Carry On’
heeft daarentegen een spitsvondige melodie en een gevoelige
thematiek, maar is niet meteen het sterkste nummer op dit
album.

Alle hulp schiet te kort eenmaal ‘Hilfe Kommt’ in de cd-lade zit.
Geen rustgevende muziek, maar een intieme en beklijvende mix van
gospel, soul en spirituals. Een donkere spirituele trip voor zowel
gelovigen als ongelovigen.

Dez Mona speelt op 19 november in de Arenbergschouwburg in
Antwerpen.

www.dezmona.com
www.myspace.com/dezmonamusic

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vijf × 4 =