The Telescopes :: Untitled Second

In het begin van de jaren negentig maakte The Dandy Warhols grote naam met zijn moderne benadering van de avant-gardistische rock van The Velvet Underground. Dat er echter een hele revivalscene met hardwerkende groepen als The Brian Jonestown Massacre en My Bloody Valentine achter het succes van The Warhols schuil ging, is het grote publiek minder bekend. The Telescopes was een andere van die hardwerkende groepen, en Bomp Records heeft nu een nooit gereleasede plaat met een paar extra bonustracks uitgebracht.

Dat The Telescopes tegenwoordig een beetje vergane glorie is, verandert gelukkig niets aan het feit dat het publiek dankzij de release van # Untitled Second een unieke groep kan leren kennen. U krijgt immers een combo op uw bord dat net zoals The Brian Jonestown Massacre heel ver gaat in het uitdiepen van zijn geluid, en zich daarbij totaal niets aantrekt van toegankelijkheid. Daarvan is opener "Splashdown" al meteen het ultieme bewijsmateriaal: het volume van de vocals van The Telescopes komt namelijk nauwelijks boven dat van zijn instrumenten uit, en bijgevolg maakt het plaatje al van bij het begin een heel dromerige indruk.

Met een nummer als "High On Fire" bevestigt The Telescopes dat elan, maar geeft de groep het plaatje bovendien iets meer vaart mee. Het geeft zijn muziek een iets commerciëler tintje en geeft het publiek de kans om terug te blikken op vroege Dandy Warhols-hits als "Boys Better", "Every Day Should Be A Holiday" en "Not If You Were The Last Junkie On Earth". Niet dat men de band op basis van een dergelijk nummer kan beoordelen, want met het rustigere, maar eveneens meer psychedelische "You Set My Soul" geeft de groep blijk van minder platte bedoelingen.

Dat het qua geloofwaardigheid wel goed zit met The Telescopes, lijdt bijgevolg geen twijfel. Net als The Brian Jonestown Massacre haalt de groep er namelijk heel graag bizarre instrumenten bij, wat wel eens tot spectaculair vuurwerk kan leiden, bijvoorbeeld in het bonusnummer "The Sleepwalk", met als gastinstrument een sitar. Een dergelijk nummer is echter weer het complete tegenovergestelde van een liedje als "You Set My Soul", waarin het combo met een jazzy piano durft uit te pakken, of van een nummer als "Spaceships", met het ludieke geluid van stromend water erin.

Heel vaak vallen er bovendien echo’s van noise- en spacerock van groepen als The Jesus en Mary Chain en Spacemen 3 in The Telescopes te herkennen. Daarvan geldt het eclectische en uitbundige "Tornado" ongetwijfeld als het absolute hoogtepunt. Het nummer combineert namelijk een indrukwekkende wall of sound met spacy geluiden en één of ander minder evident snaarinstrument in een mind blowing mix, waarvoor je alleen maar ontzag kan hebben. Een gevoel dat de groep zelfs met zijn bonustracks weet te bewaren, in het bijzonder met "High On Fire", hét Telescopes-marihuananummer bij uitstek.

Dat The Telescopes met #Untitled Second veel watertjes doorzwemt, staat bijgevolg buiten kijf. Dat is echter tegelijkertijd het sterkste en het zwakste punt van het album. Langs de ene kant is het plaatje een onverantwoord interessante encyclopedie om de groep mee te leren kennen, maar langs de andere kant is het niet toegankelijk genoeg om een eventueel nieuw publiek te verleiden. Dat houdt de groep heel trots waar hij altijd geschitterd heeft: in de underground!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

15 + 4 =