John Lennon verrijst in reclamespotje

Achtentwintig jaar na de dood van voormalige Beatle John Lennon werd het nog eens tijd voor een herdenking. Dit keer geen zoveelste postuum verzamelalbum of TV-special, maar een reclamespot waarin hij het ‘Een Laptop Per Kind’-initiatief promoot. Inderdaad: de man die de kijker toespreekt en even later in beeld komt, is Lennon himself, ondanks het feit dat hij al bijna drie decennia kleiner gaan wonen is. Leve de technologie van tegenwoordig!

Lennons weduwe Yoko Ono heeft de ‘One Laptop Per Child Foundation’ haar toestemming gegeven voor het maken van de commercial. Met behulp van beelden en stemopnamen van Lennon is men er met digitale technologie in geslaagd de Beatle terug tot leven te laten komen, en dit gedurende een dertigtal seconden.

De campagne in kwestie heeft als doel kinderen uit de armste families ter wereld een degelijke laptop te kunnen schenken, die op zonne-energie werkt. Met woorden gebaseerd op de tekst van ‘Imagine’ vraagt Lennon de kijker om het initiatief te steunen. “Imagine every child, no matter where in the world they were, could access a universe of knowledge. They would have a chance to learn, to dream, to achieve anything they want. I tried to do it through my music, but now you can do it in a very different way”, aldus een digitaal gesimuleerde John Lennon.

Het filmpje is ondertussen ook op YouTube te bekijken (http://www.youtube.com/watch?v=Oz9R82vWw08), met de nodige reacties. Velen maken de terechte opmerking dat zulke arme kinderen meer nood hebben aan eten dan aan een laptop. Anderen lachen met het feit dat net John Lennon gekozen werd voor deze commercial: “Wat zal het volgende zijn? Adolf Hitler die de nieuwe Volkswagen promoot?” Nog anderen maken zich zorgen dat Lennon zich zou omdraaien in zijn graf… Voor ons een vraag, voor hem een weet!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een × 4 =