Dat disco opnieuw hot is, hoeven we u niet meer te vertellen:
Moby’s ‘Disco
Lies’, Madonna‘s
‘Confessions on the Dancefloor’ en Calvin Harris met zijn ‘I
Created Disco’. Stuk voor stuk werken met vette knipogen naar de
tijd van de foute discoballen, vettige kapsels en glitterroze
pijpbroeken. Men heeft er al voor minder een kopje kleiner gemaakt.
Gelukkig biedt disco anno 2008 veel meer dan imitaties van KC and
the Sunshine Band, getuige daarvan de eerste plaat van het New
Yorkse kwartet Hercules & Love Affair.
Met rasmuzikanten als Andy Butler, Kim Ann Foxman en dé Antony – zonder
Johnsons ditmaal – in de rangen, kregen ze van stadsgenoot James
Murphy meteen een platencontract bij DFA onder de neus geschoven.
Eerste single ‘Blind’ was al meteen een schot in de roos:
schallende trompetpartijen, onbezorgde lyrics en de fascinerende
stem van Antony werden de voorbode van de eponiemplaat ‘Hercules
& Love Affair’.
Het goede nieuws is dat ‘Blind’ niet eens het sterkste nummer is:
wiens hoofd begint niet spontaan mee te wiegen tijdens ‘Hercules
Theme’ of bij wie staan de waterlanders niet in de ogen bij de
intro van ‘Time Will’? Ook Antony’s zoetgevooisde stem die op maar
liefst 4 tracks (‘Free Will’, ‘You Belong’, ‘Easy’ en ‘Raise Me
Up’) aanwezig is, blijft een absolute meerwaarde voor deze schijf
én handig meegenomen publiciteit voor de groep.
Er gaan immers ook stemmen op dat Andy Butler en de zijnen de
mosterd gehaald hebben bij de Amerikaanse newdisco pionier Kelley
Pollar, die zich op zijn laatste ep ook bewijst als indrukwekkende
electrocrooner. Deze anonieme uomo universalis uit New Hampshire
heeft het beste van Morgan Geist, Aphex Twin en Jamie Lidell in
zich en heeft alles om binnen enkele jaren de next big thing te
worden. Enkele tips? Beluister zijn oerdegelijke feeling voor
acidhouse à la James Holden in tracks als ‘Entpy Reigns
PearsonUsher Dub’ en ‘Entropy Reigns ITCCN’. Doch hoorden we – na
het beluisteren van zijn ‘disconummers’ ‘Here in the Night’,
‘Chrysanthemum’ en ‘Rosenband’ – meer gelijkenissen dan verschillen
met de veel toegankelijkere discopop van Hercules & Love
Affair. Om te ontdekken dus!
Spijtig genoeg kunnen we onze loftrompet over de plaat zelf ook
niet al te lang aan onze getuite lippen houden. Het album bevat
immers ook enkele mindere nummers: het veel te lang uitgesponnen
mysterieuze ‘You Belong’ brengt ons met onze beide voeten weer op
de grond en ook ‘Easy’ is iets te laydown om lang te
blijven boeien. Gelukkig bannen respectievelijk ‘This is my Love’
en ‘Raise Me Up’ deze wakke nummers al snel naar de achtergrond en
zijn we na 41 minuten aanbeland bij het einde van de cd.
‘True/False, Fake/Real’ is niet alleen een dijk van een chiasme –
een Griekse gekruiste stijlfiguur, maar ook een verborgen pareltje
als ideale afsluiter met een minimum aan lyrics en een maximum aan
geniale arrangementen à la Basement Jaxx.
‘Hercules and Love Affai'” is niet dé verhoopte danssensatie van
het jaar, maar is de hype zeker waard. Het album gaat er in als
zoete koek en stond dagenlang in shufflemodus in onze oren. Ondanks
de kinderziektes en de link met Kelley Pollar de 4 sterren meer dan
waard, dus aanschaffen die handel!
http://www.myspace.com/herculesandloveaffair