Summer’s Here :: de blockbusters komen!




Er zijn heel wat mensen die – niet geheel ten onrechte – klagen
over de oppervlakkigheid en banaliteit van de gemiddelde
Hollywood-blockbuster. Oké, het mag dan wel allemaal mainstream
entertainment
zijn voor een zo groot mogelijk publiek, maar
wil dat dan zeggen dat er niet een klein beetje een scherp randje
aan mag zitten? Dat er nergens een origineel of gedurfd idee te
bespeuren mag zijn? Het antwoord is natuurlijk: nee. Let’s face
it,
als je 200 miljoen dollar in een film investeert, dan wil
je zo’n bedrag niet inzetten op een wilde gok; dan wil je dat de
schrijvers en regisseur die zich ermee bezig houden, zoveel
mogelijk op veilig spelen om je investering te beschermen. ‘Pirates
of the Caribbean’, ‘Spider-Man’ of ‘Iron Man’ zijn voorspelbare
producten die hun financiële betrouwbaarheid zo veel mogelijk op
voorhand dienen te bewijzen. In die zin klopt het cliché dat grote
budgetten eerder beperkend dan bevrijdend werken voor een film –
creatief beperkend, dan toch. Zelfs de beste blockbusters bieden
zelden of nooit iets nieuws; hooguit geven ze ons de leukste
variaties op wat we al kenden. Iedereen had de mond vol over de
“gedurfde duistere sfeer” van Christopher Nolans ‘Batman Begins’,
maar als puntje bij paaltje kwam werd er in die film niets gedaan
dat de franchise kon schaden. Ze zouden maar gek zijn
geweest. De meer realistisch getinte reboot van de James
Bondserie met ‘Casino Royale’ past in hetzelfde rijtje: het is een
andere benadering van hetzelfde principe. Maar het principe blijft
behouden.

Geen enkele uithoek van de filmindustrie is dan ook zo
genadeloos als die van de blockbuster. ‘Speed Racer’, de nieuwe
film van de gebroeders Wachowski (‘The Matrix’) kwam een week
geleden uit in de VS en flopte fenomenaal. Internationale verdeler
20th Century Fox stuurde kort daarop een bericht rond dat de
Belgische bioscooprelease werd geschrapt. De film zal nu
straight-to-dvd gaan. Een slecht openingsweekend voor een
dure film is per definitie de financiële doodsteek geworden – dit
soort film krijgt geen kans om te groeien of een publiek te vinden,
het moet en zal een instant succes zijn. Rond de blockbuster is
een sfeer ontstaan van alles-of-niets en nu-of-nooit, die niet
bevorderlijk is voor creativiteit.

Met de release van ‘Iron Man’ is het seizoen van de megafilm
alweer op gang gekomen en op het moment van schrijven zijn de
laatste 48 uur ingegaan voordat de ultieme held van onze
woensdagnamiddagen nog eens zijn hoed opzet en zijn zweep ter hand
neemt onder begeleiding van een welgemeend
ta-taratàààm-ta-tarààààm! Hoog tijd dus om even de
blockbusters van de komende zomer op een rijtje te zetten. Je kunt
tenslotte toch geen drie maanden aan een stuk op een strand gaan
liggen, barbecueën of ‘Fata Morgana’ kijken.

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal
Skull
De moeder van alle blockbusters keert terug:
bijna 20 jaar na Indy’s laatste avontuur, ‘The Last Crusade’, komt
de man met de leren vest en de stoppelbaard nog eens ass
kicken.
De reacties van op het Filmfestival van Cannes, waar
de prent zijn première beleefde, zijn matig enthousiast. De meeste
mensen spreken van een onderhoudende avonturenprent, die beter is
dan het gros van zijn genregenoten, maar die ook de magie van de
eerdere films niet weet te vatten. Hoewel de vergelijking met de
vorige films natuurlijk altijd al moordend ging zijn.
Release: 21 mei

Sex and the City: the movie
Een
buitenbeentje in de blockbusterlijst, in de zin dat er geen
superhelden of spectaculaire effects in voorkomen (voor zover we
weten, tenminste), maar niettemin box office gold in
wording. Zelf zijn we nooit fan geweest van de Flair-perikelen van
de ‘Sex and the City’-dames (het kan mij verdorie niet schelen met
hoeveel venten ze hun nest induiken, zeg ik u!), maar de doelgroep
staat nu al in van oestrogeen doordrongen kuddes aan te
schuiven.
Release: 4 juni

The Happening
M. Night Shyamalan mag
proberen om de zure nasmaak van ‘Lady in the Water’ weg te spoelen
met ‘The Happening’. De plot wordt voorlopig nog strikt geheim
gehouden, maar de (veelbelovende) trailer suggereert een thriller
waarin buitenaardse gebeurtenissen worden gemaskeerd als een
terroristische aanval. Shyamalan zal heksentoeren moeten uithalen
om zijn reputatie te herstellen, maar we zijn wel benieuwd.
Release: 11 juni

The Incredible Hulk
Edward Norton als de
hulk, het klinkt als een slechte grap, maar schijnbaar betreft het
een eerlijke poging om de Marvel comic bookheld te redden van de
ondergang die Ang Lee ei zo na over hem uitriep met zijn gruwelijke
‘Hulk’ uit 2002. Naar goede gewoonte had Norton alweer ruzie met de
producerende studio: de acteur had het script grotendeels
herschreven, maar de scènes waarin hij zijn personage “uitdiepte”
bleven allemaal achter op de vloer van de montagekamer. Het
resultaat belooft dan ook knal-boem-pats te worden zonder veel
meer.
Release: 25 juni

The Chronicles of Narnia: Prince
Caspia
Het tweede deel uit C.S. Lewis’
‘Narnia’-reeks. De eerste film bezorgde ons vooral uitslag op niet
nader te benoemen plaatsen, maar het schijnt dat de christelijke
symboliek in deze sequel alvast sterk is afgezwakt. Nu nog een
sterke verhaallijn, een beetje humor en betere special effects en
we zijn er.
Release: 2 juli

Hancock
De prijs voor “domste
blockbuster-titel van het jaar” mag nu al worden afgehaald door de
makers van ‘Hancock’, een superhero movie waarin Will
Smith een bezopen superheld speelt die dik tegen zijn goesting af
en toe de wereld redt. Naar de trailer te oordelen zou dit best nog
wel geestig kunnen zijn. Hoewel, Will Smith is de laatste tijd ook
dikke Scientology-vriendjes met Tom Cruise, dus als dat iets zegt
over zijn smaak in filmscripts…
Release: 9 juli

Leatherheads
Een commerciële tegenvaller
die op z’n minst nog een kans krijgt in onze zalen. ‘Leatherheads’
is de derde, en schijnbaar verreweg de minst ambitieuze film van
George Clooney als regisseur. Een romantische sportkomedie (jawel)
waarin Clooney mag aanpappen met Renee Zellweger (the horror!). De
zware politieke thema’s blijven dus even achter slot en grendel,
wat ervoor zorgde dat de meeste mensen ‘Leatherheads’ afdeden als
een betekenisloos tussendoortje.
Release: 23 juli

X-Files 2
Tien jaar nadat we voor het
laatst gehoord hebben van Mulder en Scully krijgen we zowaar een
nieuwe X-Files film. Niemand, behalve misschien een paar nerds die
zijn bleven steken in de jaren negentig, zat daar nog op te
wachten, maar daar gaat-ie dan. We vragen ons alvast af of ze deze
keer ook effectief iets zullen oplossen.
Release: 30 juli

Wall-E
Eigenaardig beestje, deze
Disney-Pixar animatiefilm. Het verhaal is verrassend negatief voor
kindervoer (de laatste robot op aarde probeert de planeet te
redden) en er zou nagenoeg geen dialogen in voorkomen. Dan toch nog
een grote Amerikaanse productie die risico’s durft te nemen, stel
je voor.
Release: 30 juli

En daarmee zijn we aan augustus aanbeland. De eerste helft van
de zomer belooft alvast matig interessant te worden, met een paar
projecten die echt de moeite beloven te zijn. Hoe dan ook,
first up is een 65-jarige die mag bewijzen dat de derde
leeftijd nog straf uit de hoek kan komen. Ta-taratààà,
ta-taràààà…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

achttien − 4 =