Tim Vanhamel :: ”Over mezelf praten? Verschrikkelijk!”

De jongste ancien van de vaderlandse rock, zo kan Tim Vanhamel onderhand omschreven worden. Net dertig is de Millionaire-voorman ondertussen en na vijftien jaar wilde rock mag je dan wel even gas terug nemen. Welcome To The Blue House, waarvan het eerste exemplaar net in Van Hamels handen terecht is gekomen, betekent een mooie stap vooruit op een tot nog toe vlekkeloos parcours.

Tim Vanhamel: "Eigenlijk is dit een raar moment. Ik heb net een exemplaar van de afgewerkte cd gekregen en dat is elke keer een beetje een anti-climax. Je werkt daar maanden aan. Niet alleen aan de muziek, ook aan het hoesje door het kiezen van foto’s en noem maar op. Je kijkt een hele tijd uit naar het eindresultaat en wanneer het zover is, kan je eigenlijk alleen maar vaststellen dat je het al kent."

enola: Maar het publiek nog niet. Deze plaat kan als een verrassing aankomen.
Vanhamel: "Ja, al is dat niet bewust gedaan. Ik heb niet nagedacht over welke richting ik nu zou uitgaan. Ik dacht niet van: ’aha, laat ik eens een plaat maken in de stijl van Coldplay!’ En dat is het ook niet geworden. Maar als je één ding doet, zullen mensen je daar altijd mee blijven associëren, terwijl … ik had even gewoon geen zin om (maakt ruig gitaargeluid) te doen."

enola: Dat ruige geluid is inderdaad opgeborgen. De plaat, en zeker de drum, klinkt behoorlijk eighties.
Vanhamel: "Ook hier: niet met opzet. Al was ik weliswaar een beetje uitgekeken op die droge snaren, een geluid dat altijd al aanwezig was op mijn platen. Misschien daarom dat het nu verrassend zal overkomen: er zit reverb in het spel. Na vijftien jaar mag je wel eens wat anders doen, nee? En dan nog. Op Paradisiac stond "Ballad Of Pure Tought" en ook op de eerste Millionaire stonden enkele ballads, dus zo’n verrassing kan dit toch niet zijn, denk ik dan."

enola: Welcome To The Blues House is wel een heel persoonlijke plaat geworden. Zit je er niet mee jezelf zo bloot te geven op een album?
Vanhamel: "Het is eigenlijk dubbel. Stel dat je een stel persoonlijke nummers schrijft, wat doe je dan? Je gaat die toch niet opbergen in een kast? Veel hangt ook van de luisteraar af. De teksten staan niet in het boekje, dus iemand die naar de cd luistert, hoort wat hij zelf wil horen. Print je de lyrics, dan zitten mensen daar toch maar op te staren in de trant van ’oh hij zingt dàt?’"

enola: Toch eens naar de achtergrond van een nummer peilen: hoe is bijvoorbeeld "Take Me Home" ontstaan?
Vanhamel: "Dat is het enige nummer, samen met "Saviour" dat in de studio ontstaan is. In het geval van "Take Me Home" zat ik helemaal alleen in de studio, diep in de Ardennen, met een technicus. Luuk (Cox van Shameboy, jvb) was de deur uit. Ik ben gewoon gitaar beginnen te spelen en er partijen aan blijven toevoegen. ’s Nachts, wanner Luuk arriveerde, hebben we drums toegevoegd. And that’s it."

enola: Hoe ga je die nummers live uitvoeren? "Until I Find You" bracht je bij Studio Brussel helemaal alleen en dat klonk, met permissie, niet al te toonvast.
Vanhamel: "Het was toen ontiegelijk vroeg. Dat zal er wel wat mee te maken hebben."
"Bij de komende optredens, sta ik niet alleen op het podium, er komt een band mee. Busken is niet bepaald mijn ding en we gaan de nummers toch een beetje in een rockkleedje steken."

enola: De platen van Millionaire verschenen ook in de VS. Wat is het plan met deze worp?
Vanhamel: "Voorlopig is er geen plan. Blue House verschijnt nu in de Benelux en dan zien we wel Momenteel heb ik vooral zin om veel muziek te maken, even uit de typische structuur te breken van een plaat maken, twee jaar te toeren en dan opnieuw een plaat te maken. Nu deze plaat en volgend jaar een nieuwe Millionaire: dat lijkt me een mooi voornemen."

enola: Bij deze: Millionaire is dus niet gesplit?
Vanhamel: "Neen hoor. Dat is een van die geruchten die rondgaan en waarvan niet duidelijk is hoe ze ontstaan zijn."
"Al kan ik zelf misschien aan de basis liggen ervan. Vorig jaar zei ik tijdens het laatste Millioniare-concert dat dat het laatste concert van die plaat was. Maar hoewel ik duidelijk plaat zei, heeft blijkbaar iedereen band gehoord."

enola: Met die talrijke zijprojecten en lange pauzes tussen albums, ontstaan zulke geruchten haast vanzelf, lijkt me.
Vanhamel: "Het is waar dat er veel tijd zit tussen Millionaire-albums, maar daar is niets aan te veranderen, vrees ik. Met de eerste waren we al een tweetal jaar aan het toeren toen bleek dat we ook in de VS wat konden doen. Daar kruipt natuurlijk tijd in en vervolgens moet je nog de tijd tellen die nodig is om een nieuw album te schrijven, op te nemen en uit te brengen. Vijf jaar tussen twee platen is lang, maar het kon echt niet korter."
"Led Zeppelin kon tijdens een tournee enkele dagen vrij nemen in pakweg Stockholm en daar tijd in de studio doorbrengen, maar dat is voor ons niet haalbaar en ik vraag me ook af hoe gezond dat eigenlijk is."

enola: Misschien beter niet: je ziet er behoorlijk vermoeid uit.
Vanhamel: "Veel te weinig slaap, man. De nacht van eergisteren op gisteren was heel kort. Vannacht heb ik als een blok geslapen, maar dat volstaat blijkbaar niet. (jammerend:) En dan moet ik vandaag de hele dag over mezelf praten. Verschrikkelijk!"

enola: Laten we dan nog maar een gerucht nagaan: wie Tim Vanhamel of Millioniare zegt, zegt rock-’n-roll-toestanden.
Vanhamel: "Goh, dat is net als het splitgerucht. Er gaat zoveel rond, maar niemand weet echt wat er aan de hand is. Je krijgt makkelijk een imago toegemeten, maar het betekent niet dat de mensen die je ermee opzadelen je echt kennen of weten wat je doet."
"Hetzelfde met deze plaat: ik maak al vijftien jaar min of meer luide rockmuziek en daardoor kijken sommige mensen vreemd op wanneer ik met iets anders op de proppen kom. Net alsof je maar één ding mag doen en daar altijd trouw aan moet blijven. Je zou dan héél goed moeten kiezen, want het eerste dat je doet, daar blijf je bij. Terwijl ik zoveel wil doen."

enola: Zoals meespelen bij Creature With The Atom Brain en Eagles Of Death Metal?
Vanhamel: "Ja! Al was dat bij Creature simpelweg omdat de bassist papa aan het worden was. Eagles was heel aangenaam, maar ik denk dat dat niet snel opnieuw zal gebeuren. Ofwel ben ik zelf ergens aan het optreden, ofwel kom ik te laat op hun concert. Meespelen zit er niet direct in."
"Nog zo’n gerucht was dat we met Millionaire zouden meespelen op een volgende editie van The Desert Sessions. Het enige dat klopt, is dat ik meespeelde op hun concert op het Coachella Festival, ondertussen ook alweer enkele jaren geleden. Maar daaruit worden dan meteen conclusies getrokken die nergens op slaan."

enola: Dat je close bent met Josh Homme is dus geen reden om te concluderen dat Millionaire opent voor de Queens in Antwerpen?
Vanhamel: "Welnee man, wij spelen toch geen stonerrock? (lacht)"

Tim Vanhamel stelt zijn solo-debuut op 15 februari voor in Het Depot in Leuven. Nadien opent de man voor Smashing Pumpkins (19 februari, Vorst) en staat hij achtereenvolgens onder meer in de Charlatan (20 februari), Trix (28 februari), Botanique (in het kader van ABBota op 1 maart) en op StuBru.Uit (29 maart) op de planken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

drie × 3 =