Stevie Ann :: Closer To The Heart

Stevie Anns debuutalbum Away From Here zorgde in Nederland meteen voor haar doorbraak, mede dankzij de hitsingle “Poetry Man”. Queen-gitarist Brian May complimenteerde Stevie Ann met haar sobere uitvoering van het Queen-nummer “One Year Of Love”. Nederland kreeg zo zijn eigen Norah Jones of zo u wil Katie Melua. Zoetgevooisde countrypop dus en dit is niet anders op haar tweede album Closer To The Heart.

Stevie Ann (echte naam Stéphanie Struijk) beschikt over een dijk van een stem, die zich prima leent voor de countrypop die ze maakt. Wat haar tot op heden zowel succes als lof heeft gebracht, is dat ze toegankelijk genoeg is om een groot publiek aan te spreken, maar muzikaal gezien toch voldoende interessant blijft.

Voor Closer To The Heart heeft ze wederom alle songs zelf geschreven. Muzikaal levert dat sterke en radiovriendelijke popstaaltjes op zoals “Wait Up For Me” of “I’ve Listened To Buddha”, maar ook melancholische ingetogenheid zoals “As Cold As You” of “Your Own Heart”. Tekstueel is het echter allemaal van het zelfde laken een pak en de lyrics ontstijgen dan ook zelden het niveau van het mijmerende en verliefde pubermeisje.

Wie zich niet al te veel om de teksten bekommert of misschien zelf een mijmerend en verliefd pubermeisje is, heeft aan Closer To The Heart een hele aardige plaat. Er wordt goed gemusiceerd, de songs zijn afwisselend en de stem van Stevie Ann blijft een ongekend wapen. Zeker in de ingetogen en minimaal begeleide nummers komt haar stem volop tot zijn recht. Een stevig rockende song als “Love Song” weet daarentegen niet te overtuigen. Het lijkt soms wel of Stevie Ann niet echt definitief durft te kiezen voor de rustigere countryballads, waar toch duidelijk haar kracht ligt. “Love Song” komt daarom over als een obligaat rocknummer.

Gelukkig ligt de nadruk op Closer To The Heart in ieder geval op de ingetogen ballads en dan nemen we die enkele uitstap naar de rock maar voor lief. Want hoe je het ook draait, Stevie Ann blijft een exceptioneel talent, dat zeker ook buiten de Nederlandse landsgrenzen hoge ogen zou kunnen gooien. Dat haar teksten nog niet erg kunnen bekoren, is dan misschien ook niet zo relevant, want wie was het alweer die ooit over negen miljoen fietsen in Peking zong en daarmee de wereld veroverde?

Closer To The Heart blijft uiteindelijk zeker overeind, simpelweg door een aantal goede en beklijvende songs, een goede (soms wat gladde) productie en prima muzikanten. Stevie Ann verstaat het vaak van de betere popmuziek en weet, ondanks de geringe verassing, zich moeiteloos in een rijtje te plaatsen van (internationale) dames die de muzikale girl power levendig houden. Geen engagement of quasi-intellectuele teksten, gewoon popballads voor een groot publiek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

19 − zes =