Ballroomquartet :: ”Geen valse bescheidenheid, we zijn grensverleggend”

”Filmische taferelen in de Londense suburbs! Spontane disco parties in Islamabad!”. Durf eens beweren dat Ballroomquartet niet internationaal denkt. Met Surfing Sufi bewezen ze vier jaar geleden al te goed te zijn voor de Vlaamse folkscene alleen, opvolger Soundmanifest is nogmaals een stap vooruit met een erg eigen geluid.

enola: De titel Soundmanifest klinkt als een beginselverklaring.
Andries Boone (Viool, mandoline, gitaar …): “Zo is dat. We vinden dat we als groep een originele sound hebben en dat die ook op een erg aparte manier tot stand komt: we zetten effecten op de mandoline, gebruiken een accordeon met vocoder en bespelen een xylofoon al drummend. Dat kom je net elke dag tegen, dacht ik zo toch. Natuurlijk is al veel gedaan van wat wij doen, maar we vonden toch dat wij met ons instrumentarium en klank grensverleggend zijn. Geen valse bescheidenheid daarover hier. Wat op de plaat staat, kunnen we trouwens ook allemaal live spelen.”
“We blijven zoeken en we zijn nu al bezig met de volgende plaat. Het is de bedoeling dat we steeds gaan evolueren zonder rekening te houden met het publiek, enkel met wat wij zelf willen. Dat wil niet zeggen dat we elke plaat of elk idee niet zoveel mogelijk willen commercialiseren — we willen mensen bereiken — maar we maken geen muziek voor ons publiek. Wie weet brengen we binnen vijf jaar een mengeling van modern klassiek en iets anders. Het enige waar je nu al zeker mag van zijn is dat onze volgende plaat opnieuw anders zal zijn.”
“Of we nog meer met zang gaan werken? We gaan altijd een instrumentale groep blijven, maar zullen onze stemmen meer en meer als instrument proberen te gebruiken zoals we dat op deze plaat al wat doen. Teksten zijn dus niet van belang. Ooit willen we wel eens samenwerken met een echte operadiva, maar dat is nog toekomstmuziek.”

enola: Nochtans komen jullie uit een heel specifieke achtergrond. Jij werd grootgebracht in het folkwereldje waar ook Laïs en Ambrozijn vandaan komt.
Boone: “Ik ken Laïs zelfs niet alleen van dat folkwereldje, maar ik zat ook met Annelies (Brosens) van Laïs op kot in Leuven. Voor Ballroomquartet speelde ik in echte folk- of volksmuziekbandjes en dat doe ik soms nog. Ballroomquartet is iets anders en toch ook weer niet. We zullen altijd een buitenbeentje in de Vlaamse folkwereld blijven, maar we zullen er ook altijd veel affiniteit mee blijven hebben.”
“Vraag me niet hoe je ons genre nu moet noemen want ik zou het echt niet weten. We gebruiken zoveel verschillende invloeden, en de stempels die we opgedrukt krijgen vind ik steeds te eng. Termen zijn ook relatief. Voor veel mensen beperkt wereldmuziek zich tot mariachitrompetten, terwijl ik dat onder folk zou plaatsen.”

enola: Met de toevoeging van meer elektronica zou ik Soundmanifest meer in de hoek van de fusion als die van Oi Va Voi situeren.
Boone: “Het klopt dat we op Soundmanifest minder met folk verwant klinken dan op Surfing Sufi van drie jaar geleden. We hebben ons dan ook altijd meer als wereldmuziek beschouwd. Je kunt ons zeker als fusion beschouwen, maar dat is toch ook wereldmuziek, niet? Het klopt dat we vele stijlen door elkaar halen, net zoals een groep als Oi Va Voi. Bij hen vinden we onze soort muzikale creativiteit zeker terug.”
“We hebben inderdaad meer elektronica gebruikt. Er zitten nog meer effecten op alle akoestische instrumenten en maken ook meer gebruik van analoge synths. Ronny (Deprins, accordeonist, mvs) stuurt via zijn accordeon nu ook een vocoder aan. Het is fascinerend wat hij allemaal uit dat instrument haalt. Er staan een paar dansbare trance-achtige muziekjes op de plaat, maar dat was niet het eerste doel. We hebben vooral geprobeerd om de plaat zo op te bouwen dat het een trip is.”

enola: De invloeden die jullie op je MySpace noemen zijn behoorlijk verscheiden en gaan van evidente namen als Ry Cooder en 16 Horsepower over Ali Farka Toure tot minder vanzelfsprekende als Sigur Rós en Godspeed You! Black Emperor. Wat hebben jullie van die laatste groep bijvoorbeeld geleerd?
Boone: “Zelf ken ik Godspeed niet goed al heb ik hun cd’s wel eens beluisterd. Dat is meer een invloed die David (Vertongen, drums & percussie, mvs) en Ronny binnensmokkelen. Wat we van hen geleerd hebben? Dat we nog minder schrik dan vroeger hebben om niet in de formats van de radio en de smaak van de dag te passen. We laten elk nummer nu zo lang duren als het volgens ons boeiend blijft.”

enola: Jullie gaan in het najaar ook een theatertournee ondernemen. Wat zijn de plannen daarvoor?
Boone: “Daarbij willen we gebruik maken van geflipte projecties van Dimitri Van Zeebroeck. Dat zullen niet alleen videobeelden zijn maar ook beelden die samen vreemde schepsels vormen. Het wordt een speciaal project waarbij beelden zoals die van de cover van de plaat interageren met onze muziek waarbij wij enkele parameters zullen proberen toe te voegen. Zo zullen we proberen om de beelden te laten reageren op het volume van onze muziek, handgeklap van het publiek. Maar hoe of wat — welke parameters en hoe de combinatie in elkaar gaat steken — is ons zelf nog niet helemaal duidelijk.”

enola: Ondertussen hebben jullie ook plannen om een eerbetoon aan Roy Orbison op poten te zetten?
Boone: “Klopt. Ik kan er nog niet veel over vertellen, maar het wordt de comeback van Frank Ermgodts, de frontman van de legendarische Popgun. Hij heeft al tientallen jaren niet meer gezongen, en zal naast Paul Michiels een van de frontmannen van het project zijn. Buiten dat het Ballroomquartet uit dezelfde muzikanten bestaat, heeft het een echter niet zoveel met het ander te maken.”

enola: “Als we veel repeteren, kunnen we misschien nog ver geraken”, klonk het nadat jullie in 2002 de Brabantse rockwedstrijd Rockvonk wonnen. Genoeg gerepeteerd ondertussen?
Boone: “We hebben in elk geval genoeg ambitie. We zijn er alleszins mee bezig om ook te proberen in het buitenland te kunnen spelen. Ondertussen hebben we her en der boekingsagenten gevonden en optredens in Duitsland, Frankrijk en Nederland komen er aan. Maar het is niet gemakkelijk. Er is zo’n overaanbod aan platen: dit voorjaar alleen al verschijnen er zeshonderd releases, dus je bent erg afhankelijk van het toeval om er uit te springen. We proberen toch niets aan het toeval over te laten. Voor een aantal media hebben we zelfs een aparte promomadam in dienst genomen.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

drie × 4 =