Een overvloed aan caravans met Hollandse nummerplaat op de E17, aangespoelde potvissen op het strand van Blankenberge (al dan niet in badpak), kakelverse herhalingen van FC De Kampioenen, een dolgedraaide junkie die de Ronde van Frankrijk wint: dat moet de zomer zijn! En elk jaar opnieuw verschijnen er wel enkele plaatjes die het etiket "ideale soundtrack bij de zomer" opgekleefd krijgen. Welnu, Omplof!, de tweede studioplaat van Gèsman, is er zo een.
Gèsman bestaat uit frontman Steven Vervaecke (een Dylaneske singer-songwriter uit het exotische Deerlijk), en zijn zeskoppige, bonte posse. Gèsman drukt zich uit in het eigen, sappige Zuidwest-Vlaamse dialect, en wordt daardoor vaak vergeleken met gouwgenoot Flip Kowlier. De gelijkenissen zijn er uiteraard wel, maar bovenal staat Gèsman voor zwoele, funky deuntjes, met maatschappijkritische teksten, doorspekt met een grote dosis herkenbare humor. En aangezien de blazersectie bij Gèsman prominent aanwezig is, zijn ook referenties naar Calexico en vooral Ween nooit ver weg.
In 2004 bracht Gèsman zijn debuut Slicht van ’t eten in eigen beheer uit, maar voor zijn tweede worp tekende de groep een platencontract bij Mooi, een sublabel van Play Out!, en kreeg hij de hulp van producer Reinhard Vanbergen, die eerder zijn strepen verdiende als producer van Das Pop. Schoon volk als streekgenoot Wim Opbrouck (maakt door zijn rol als vloekende God van "www.godchristus.com" een hoogtepunt), de ravissante Isolde Lasoen (backing vocals op "Puree" en "Marie-Hélène") en Bent Van Looy (pauken op "www.godchristus.com") verleenden bovendien hun medewerking aan Omplof!.
Op zijn tweede plaat klinkt Gèsman bijgevolg voller, orkestraler, zwoeler, coherenter, opzwepender, kortom beter, dan op zijn debuutplaat. De vooruitgestuurde single "Puree" kreeg al wat airplay op Studio Brussel, en de bijhorende idyllische videoclip schopte het zelfs tot de koppositie van de Puur Belgisch-ranglijst op de sexy tienerzender Jim TV. "Puree" is een schoolvoorbeeld van hoe Gèsman klinkt: zonnige melodie, vlot meefluitbaar refrein, kluchtigeteksten ("wad è ’t verskil tuss’n toekomst en puree?/tussen Frankrik en ’t heelal en zinne canapé?"), ondersteund door een zwoele mix van zachte gitaren en funkyblazers. Krijg dit lied maar eens uit je hoofd.
Het titelnummer is tevens het hoogtepunt van de plaat. In deze uiterst catchy song formuleert Gèsman zijn levensvisie: "Da hjil de wèreld moar omploft/ we zinder ton direct van of." Uit dergelijke teksten blijkt dat in Gèsmans hoofd de kater onophoudelijk jaagt op ’s mans muizenissen. Wie echter vreest voor instant zwaarmoedigheid, komt bedrogen uit. "Seutemeiskes en mannekesmadams/ en odde vulle vint’n mè miserie/ vuld uwen tid tussen leven en dwod/ en lat u goan in de spwokerie.": luister, en zing vervolgens, met een brede glimlach omwille van de gevatte situatieschetsen en geestige verwijten, uit volle borst mee.
Andere hoogtepunten zijn de woestijnrocker "Oarelbeke" (beelden van Clint Eastwood in "The Good, The Bad and The Ugly" komen bij het beluisteren spontaan naar boven), het orkestrale "Klwotzak" (de band wordt hier bijgestaan door het Kirke Strijkkwartet), en het eerder genoemde ronduit hilarische "www.godchristus.com": briljante, bombastische blasfemie (hoor die loftrompet schallen)!
Omplof! zou voor Gèsman wel eens de Grote Sprong Voorwaarts kunnen betekenen. En in tijden waarin Nederlandstalige malloten als Laura Lynn, Christoff en andere Fixkes de hitlijsten monopoliseren, verdient Gèsman in ieder geval een bredere naambekendheid. Kortom, Omplof! is de ideale soundtrack bij een zwoele zomer.
Gèsman speelt op zaterdag 21 juli op Boomtown 2007 in Gent, net als Tom Pintens en Spinvis.