Battle Of Mice :: A Day Of Nights

Het komt voor in de beste families. Frank slaat Angèle, Martine bedriegt Eric met een ander, Sofie zit aan de drugs. Een iets dramatischer scenario werd nu ook op plaat gezet. Laat de jacht op de kerstaankopen en het wetten van de messen een aanvang nemen.

Rock is bij uitstek een medium voor dagdromers, neuroten en op een zijspoor gezette mensen, en het aantal albums dat worstelt met een gebroken relatie is dan ook navenant. Alledaagse materie eigenlijk, maar nu en dan worden er legendarische pieken mee bereikt. Zo wist Dylan de zelftherapie van Blood On The Tracks (1975) om te buigen in een artistieke triomf, en kwamen Greg Dulli en co in 1993 op de proppen met Gentlemen, een brute dissectie van bij voorbaat gedoemde liefde. Maar het kan natuurlijk nog een stukje extremer: Richard en Linda Thompson werkten samen aan een registratie van hun afbrokkelende relatie op Shoot Out The Lights (1982). Met A Day Of Nights van Battle of Mice hebben de luide 00’s nu ook hun kroniek van een relatie in staat van ontbinding.

De kern van de groep bestaat uit Julie Christmas, het uitzinnig schreeuwende opdondertje van Made Out Of Babies, en Josh Graham, gitarist/keyboardspeler van postmetalhelden Red Sparowes. Het tweetal leerde elkaar kennen op het SXSW-evenement in Texas en de toon voor een tumultueuze relatie was meteen gezet. In interviews en de artist bio wordt tot in den treure herhaald dat hun langeafstandsrelatie er een van extremen was, maar blijkbaar wel werkte op creatief niveau. Het duo trok de studio in met drummer/producer Joel Hamilton en bassist Tony Maimone (ex-Pere Ubu), en de zeven songs die werden opgenomen staan verzameld op A Day Of Nights.

Dat de opnames niet bepaald verliepen in een gemoedelijke sfeer is duidelijk: Maimone, nochtans gewoon te werken met beroepsmoeilijkaard David Thomas, kon de ziekelijke spanning tussen het duo niet aan en vertrok voor de opnames ten einde waren. Maar eigenlijk volstaat een beluistering al om de aard van het beest door te hebben: zelden wist een album zo inventief de dunne grens tussen schoonheid en waanzin te bewandelen, tussen uitgebraakte haat en majestueus drama. Net als Red Sparowes bewandelt Battle Of Mice het pad dat geëffend werd door de heilige as Neurosis-Isis-Melvins, maar de epische postrock van die band wordt aangevuld met ingrediënten die zorgen voor een unieke sound: Christmas bracht de toegankelijkheid én withete woede van Made Out Of Babies mee, waardoor A Day Of Nights bij momenten klinkt als een verpletterende soundtrack bij blinde haat.

Met zeven uitgestrekte songs tussen vijf en negen minuten, is een groots karakter onvermijdelijk, maar dat wordt dan nog eens in de verf gezet door de vlekkeloze productie, die Grahams typische gitaargeluiden en –figuren op het voorplan stellen. Meer nog dan bij Made Out Of Babies kan Christmas putten uit haar arsenaal aan stijlen, en zij is het dan ook die de emotionele klankkleur van de songs bepaalt: opener "The Lamb And The Labrador" en "Sleep And Dream" zijn breedbeeldcinemanummers die spelen met spanning en niveauverschillen, dreiging en catharsis (het einde van die tweede song!). Door de ingehouden uithalen van de songs in het midden van het album zijn deze zelfs toegankelijk. Een nieuwkomer overtuigen? Doe het met "Salt Bridge" en "Wrapped In Plain".

Het zijn echter de kolossale uitbarstingen die van deze plaat zo’n intrigerend werkstuk maken, en om die songs te beschrijven is geen superlatief te min: het slepende "At The Base Of The Giant’s Throat" is imposant lawaai met donderende climaxen, maar het is pas bij de ijzingwekkende noodoproep aan het einde dat de steen in de maag terechtkomt. Ook lang geleden trouwens dat we een plaat hoorden die zo intens afsloot: "Cave Of Spleen", we kregen er schrik van. En dat geldt ook voor de moorddadige fantasie "Bones In The Water", een verbluffende, manische explosie met een machtige Christmas, die haar voorgangsters op een hoopje tiert.

A Day Of Nights is het geluid van emotionele terreur, gewelddadige seks, en geschillen die geregeld worden met blote vuisten. Het is een plaat voor zij die hun dag beginnen met het uitkotsen van gal en slechte voornemens. Het is — hoe raadt u het? — een plaat die u en mij op het lijf geschreven is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

elf − drie =