Isobel Campbell :: ”Ik hoef niet per se interviews te geven”

Nog geen jaar na het fel bejubelde Ballad Of The Broken Seas brengt Isobel Campbell het ingetogen folkalbum Milkwhite Sheets op de markt. Nu haar naam is gevestigd doet ze het even alleen, maar eigenlijk hoeft dat niet zo nodig: "Wie weet ga ik in de toekomst wel alleen maar voor anderen schrijven. Ik hoef mijn gezicht niet op de achterkant van de bus."

Ooit was ze de stille sidekick van Stuart Murdoch bij Belle & Sebastian, maar ze wilde meer dan dat. Na een eerste soloalbum dat een beetje tussen de plooien viel, sloot ze een stevige deal met V2 voor zes albums. Voor haar eerste deed ze een beroep op gastzanger Mark Lanegan, en meteen vergat iedereen dat het eigenlijk de verlegen Schotse was die de plaat schreef en producete. Nu is er Milkwhite Sheets, een erg traditioneel folkalbum, waarop ze het helemaal alleen doet. Na de americana van Ballad Of The Broken Seas lijkt ze nu opnieuw haar Britse roots te ontdekken?

Campbell: "Zo is het niet helemaal, want heel wat van de traditionele folksongs die ik cover op Milkwhite Sheets hebben al heel lang geleden de oversteek gemaakt naar de Verenigde Staten, waar er eigen versies van zijn gemaakt zoals bijvoorbeeld in Kentucky. Die hele Keltische invloed is ook in de Amerikaanse muziek voelbaar."

enola: Je omschreef Milkwhite Sheets als "vrouwelijk, animalistisch en heidens".
Campbell: (giechelt) "Ballad Of The Broken Seas was zo’n typische man-vrouwplaat, en toen ik deze maakte kort nadien, merkte ik dat ze veel meer beïnvloed is door de maan en aardse dingen. Ik dacht toen veel na over erg primaire dingen. Er is niets aardser dan een barende vrouw, al dat soort dingen die er al zijn geweest zolang wij bestaan. Dat was ook waar ik van hield in die folksongs: omdat ze over hele eenvoudige menselijke dingen gaan, zijn ze nu nog even relevant als jaren geleden. Mensen hadden toen net dezelfde ervaringen: ze werden ook verliefd, kregen kinderen, stierven, verloren geliefden. Ik wilde een plaat maken die oud en aards klinkt, een beetje onwerelds. Het is niet echt een moderne plaat." (giechelt verontschuldigend)

enola: Naast eigen songs breng je ook heel wat versies van bekende folksongs. Hoe weet je dat zo’n traditional geschikt voor je is?
Campbell: "Eigenlijk koos ik die songs niet, zij kozen mij. Tijdens het afwerken van Ballad Of The Broken Seas was ik me aan het amuseren met het ontdekken van folk en er waren een paar songs die ik gewoon moest zingen omdat de melodieën me zo onder de huid kropen."
"Ik wist nog niet veel van folk toen ik aan Ballad begon, maar ik deed instinctief dingen die in die richting gingen. Dat is ook te begrijpen: die songs zijn zo oud dat ze deel uitmaken van ons collectief bewustzijn. Al die oude Schotse en Ierse songs en de Europese volksmuziek zijn een deel van onze geschiedenis."

enola: Je mixer noemde Milkwhite Sheets ’satanisch’. En hij kan het weten, want normaal werkt hij aan metalplaten mee. Waar komt dat duistere kantje aan je muziek vandaan?
Campbell: "Als je als relatief intelligent persoon nadenkt over de dingen, dan zie je gewoon heel wat duisternis. Well, I do. (lacht) Het leven kan nogal zwaar zijn — ook licht soms."
enola: Het was in elk geval wat ook Mark Lanegan aantrok in je muziek. Was hij daarom zo’n goeie tegenpool voor je? Hij kent de duistere zijde van het leven als geen ander.
Campbell: "Er was gewoon een bepaalde chemie tussen ons. Soms denk je dat er een muzikale klik is met iemand, maar is die er niet, en soms maak je gewoon samen iets en blijkt er iets meer te zijn. Terugkijkend ligt het voor de hand dat het dat laatste is. Maar het is duidelijk dat we allebei een voorliefde hebben voor de duistere kanten van het leven."

enola: Vond je het niet jammer dat Mark niet mee kon touren?
Campbell: "Ja. Erg jammer, en het maakte het niet gemakkelijk. Normaal was hij meegekomen op tournee, maar toen doken er andere zaken op en moest hij afzeggen. I don’t think he was doing music, so it was pretty difficult for him to tour. En dat maakte het voor mij ook erg moeilijk, want ik had een album gemaakt dat mensen nu ook live wilden horen. Gelukkig bracht Eugene Kelly (ex-Vaselineszanger, mvs) het er geweldig van af als vervanger, maar het was duidelijk dat ik die plaat met Mark heb gemaakt en mensen ons nog altijd eens samen willen zien optreden. Het was een regelrechte zonde dat Mark niet meekon, maar het is niet mijn verantwoordelijkheid."
enola: Was het essentieel dat je met dat album ging touren dan?
Campbell: "Achteraf bekeken heb ik zoveel geld aan die tour verloren dat ik het niet meer weet. Mijn toenmalige manager zond me in een bestelwagentje voor een maand op tour. Ik denk niet dat ik een artiest ben die geschikt is voor dat soort dingen, als ik het nu bekijk. Ik hou er nogal gemengde gevoelens aan over, want mensen zouden sowieso wel van de plaat gehouden hebben."

enola: Ga je met deze plaat de baan op?
Campbell: "Nog geen idee. Ik heb Milkwhite Sheets kort na Ballad opgenomen, dus eigenlijk ben ik alweer meer aan het denken aan een volgend album. Misschien wordt het opnieuw een samenwerking met iemand, want dat beviel me heel erg met Mark. Ik hou ervan om voor andere stemmen te schrijven, maar aangezien ik voorlopig zonder manager zit is het niet evident. Ik ben een beetje op zoek naar de juiste persoon om mij daarmee te helpen. Het is immers een enorme last op mijn schouders om dat zelf te doen."
enola: Heb je al mensen in gedachten voor wie je songs zou willen schrijven?
Campbell: "Heel wat, maar ik moet het eerst nog uitzoeken. Ik zou wel eens willen werken met een bluesstem. Het moet niet per se een beroemd iemand zijn, gewoon iemand met soul in de stem. Niets staat vast op dit moment. Als ik even tijd heb, dan begin ik eraan. Ik denk dat ik gewoon naar de Verenigde Staten zal trekken en wel zal zien wiens pad ik kruis."

enola: Ondertussen ben je nu al even solo als vrouw in de mannenwereld die de muziekbusiness is. Is het moeilijker als vrouw?
Campbell: "Is het moeilijk als man in een mannenwereld? Het leven kan lastig zijn, maar ook ongelofelijk. Dat gaat voor iedereen op, we moeten allemaal vechten voor wat we willen. En ja, ik heb ballen op mijn eigen manier. Je moet wel."
enola: Stoorde het je dat Ballad vaak werd ingehaald als een halve Mark Lanegan-plaat?
Campbell: "Neen. Uiteindelijk was ik het die de songs schreef en de plaat produceerde. Zijn stem was gewoon een instrument dat ik gebruikte. Hij was niet meer dan een gast, behalve op één song waar hij aan meeschreef."
enola: Als ik even stout ben, kan ik natuurlijk opmerken dat het handig was om je naam te vestigen door een samenwerking met zo’n Naam aan te gaan.
Campbell: "Oh, dat is gemeen om dat te zeggen. Maar ja: dat zou je kunnen denken, al was het zo niet. Wie zou nu niet willen werken met Marks stem? Zeker omdat die zo goed bij mijn songs paste: soms was het genoeg om hem mijn nummers te horen zingen en hoefde ik er niet zelf op mee te doen. Misschien ga ik in de toekomst wel meer die richting uit en schrijf ik gewoon nummers voor anderen. Eigenlijk verkies ik dat zelfs, want ik hoef niet per se in de belangstelling te staan. Ik hoef niet per se interviews te geven. Het valt me als introvert persoon heel zwaar om dit soort dingen te doen, maar het is noodzakelijk om te zorgen dat ik kan leven van mijn muziek, wat erg belangrijk voor mij is."

enola: Je zei eens dat de muziekindustrie ervoor zorgt dat je eigenlijk het liefst van al een berg zou opvluchten om daar te gaan leven, ver weg van alles.
Campbell: "Yeah, exactly. Ik heb gewoon een passie voor muziek die me drijft, maar ik wil geen showpony zijn. Ik hoef mijn gezicht niet te zien in een reclame op de achterkant van een bus. Ik heb geen enkel verlangen om beroemd te worden. Ik wil geweldige songs en platen schrijven, of dat nu voor mezelf of voor anderen is."
enola: Maar goed dus dat Arctic Monkeys en niet jij de Mercury Prize wonnen dit jaar?
Campbell: (blijkbaar toch niet zo overtuigd) "Hmmyeaaah. Al was het goed dat we genomineerd waren. Het draait er nog altijd om de muziek en om het feit dat mensen die plaat graag horen. Dus dat was wel ok."

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

13 + 5 =