tomàn :: ”Zeg eens snel iets slechts dat we weer op onze plaats gezet worden”

Dat het voor tomàn niet allemaal zo ernstig en zwaar op de hand moet, is een publiek geheim. De groep mag dan wel prachtige en vaak intieme songs brengen, de aandachtige luisteraar vist er de verborgen knipogen uit. Ook in interviews is het niet altijd even duidelijk of de groep het nu meent of niet, vooral niet als ze alle vier door elkaar heen praten, bij voorkeur over diertjes, want "tomàn steunt de arme diertjes", aldus Wouter.

enola: Jullie hebben opnieuw gespeeld met het beeld van de beer en de vissen. Wiens idee was dat?
Wouter : "Het mijne, al hebben we er wel over gepraat. Voor de eerste cd zochten we een dier dat stoer en zielig tegelijk klinkt, zoals onze muziek dus. En een beer is een mooi maar zielig dier. Je opmerking in de review dat we de beer nog niet gevangen hadden, was trouwens de nagel op de kop. Voor ons voelt dit ook aan als onze eerste cd, daarom moest het woord "first" in de titel staan."
Lode : "Het is onze tweede cd maar toch onze eerste want…"
Bram: "Nu is het voor echt. Maar we denken eigenlijk niet in die termen, we nemen gewoon iets op en dan wordt het gecondenseerd op een cd."
Lode : "Het is wel fijn dat de plaat zo goed onthaald wordt."

enola: Ik las inderdaad bijna overal lovende kritieken op dit album. Hadden jullie dat verwacht? Bij jullie debuut leek er meer scepsis te zijn.
Wouter : "Ik vond net dat ons debuut te positief onthaald werd."
Bram : "Daar zit ook een deel chauvinisme bij. Wat ik nu lees, vind ik wel correct. De kritieken zijn natuurlijk lovend en je vindt de Mogwai-referentie tenminste niet meer terug. Dat was natuurlijk ook voor een deel luiheid bij recensenten: we vermelden in onze bio Mogwai en American Analog Set, en dan worden die natuurlijk aangehaald."
Lode : "Dat ze in onze liveset Mogwai horen, kan ik nog ergens begrijpen omdat we met distortion werken, maar op ons album hoor ik dat toch niet."

enola: Stoort die postrockverwijzing jullie?
Wouter: "Het stoort me niet maar ik vind het een ongelooflijke kakterm."
Lode : "Die term is eigenlijk uitgevonden om muziek die niet te plaatsen was een naam te geven. Neem nu American Analog Set en Mogwai: dat zijn toch twee totaal verschillende groepen en toch noemt men ze allebei postrock."
Bram : "Indie is ook zo’n term. Labeltjes interesseren me eigenlijk niet, als de muziek maar mooi is."

enola: De Portables is een groep waar jullie ook vaak mee vergeleken worden. Jullie hebben een feeling voor songs gemeen, iets wat ik in veel postrockgroepen mis.
Bram: "Qua ingesteldheid voelen we ons zeker verwant met De Portables, we hebben eenzelfde gevoel voor humor en ook een soort "fuck you"-houding."
enola: Humor is wel altijd een belangrijk deel van tomàn geweest, niet?
Lode: "Dat is toch tof?"
Wouter : "We zijn maar een muziekgroepje hé. En we zullen er toch nooit van kunnen leven, dus dan kunnen we er maar beter plezier aan beleven."
Jens : "We zijn ook een bende bonte vrienden, hé jongens."
Bram : "Eigenlijk werkt tomàn therapeutisch."
Jens : "We kennen echt wel veel geheimen van elkaar."
Bram: "Elk geheim plekje."

enola: Toen we jullie kort na de release van jullie debuut spraken, hoorde ik toch wat twijfel. Hoe kijken jullie naar dit album, tevreden met het resultaat?
Lode: "Ik wel."
Jens: "Ik ben ook wel tevreden."
Wouter: "Ik ben nooit tevreden."
Bram : "Er zullen altijd dingen zijn die vatbaar zijn voor verandering maar een mens leert bij en het volgende album zal weer anders of beter zijn. Vergeleken met het eerste album is dit wel beter, zeker productioneel. Het vorige album hebben we veel te snel gemaakt. We dachten een aantal zaken tijdens het mixen te kunnen oplossen maar daar was gewoon geen tijd voor. Nu hebben we het over een paar maanden kunnen spreiden. Dat is natuurlijk ook niet ideaal, want dan kijk je er te lang op en begin je te kommaneuken."
Jens: "Vorige keer waren we heel blij dat we een plaat mochten uitbrengen en hebben we die op een boerderij opgenomen. En uiteindelijk was het resultaat heel tof en hebben we er veel uit geleerd."
Wouter: "Maar soms wilden we hem ook gewoon uit de winkel nemen."

enola: Wouter, jij hebt ditmaal als producer gefungeerd. Je studeert ook voor producer, helpt dat?
Wouter : "Voor alle duidelijkheid: in sommige interviews leek het wel alsof ik dat speciaal vermelden wou, maar we zijn altijd al geïnteresseerd geweest in het zelf producen. Zo’n studie helpt vanuit technisch oogpunt, het is een hulpmiddel, maar je leert er echt niet hoe je onze muziek moet opnemen."
Lode : "Een van Wouters docenten heeft wel een hele hoop tips gegeven. Onze muziek interesseert hem totaal niet dus kan hij er heel objectief naar luisteren. We hebben die tips gebruikt en onze opnames klonken daarna ook veel beter. Vanuit dat oogpunt is die opleiding voor ons een heel groot voordeel."
Jens : "We zouden het sowieso ook niet allemaal uit handen willen geven."

enola: Voor het vorige album hebben jullie wel samengewerkt met Jürgen De Blonde.
Wouter : "We wilden toen al zelf producen want voor jezelf ben je altijd kritischer. Jürgen heeft zijn job echt goed gedaan maar het materiaal dat we hem leverden, was niet goed genoeg. Het was dus eigenlijk een bescheet’n commisje.
Lode : "Bij dit album maakte Wouter cd’tjes die wij dan beluisterden en waarop we kritiek konden geven. Daarna konden we opnieuw luisteren terwijl Jürgen mixte. Het werk dat hij deed was echt goed."
Bram : "We hebben nu opnieuw het beste gedaan wat we konden maar de volgende plaat zal weer beter zijn. We zijn ook ongelooflijk streng geweest voor onszelf: zo hebben we een nummer opnieuw opgenomen, gewoon omdat we het gevoel hadden dat het niet juist zat."
Wouter : "Het was nog altijd moeilijk om een algemeen gevoel te leggen in de cd, iets wat ik toch graag hoor. Bij de vorige was dat totaal niet het geval.
enola: De cd heeft ook een heel warm gevoel vind ik.
Bram: "Wij zijn allemaal verliefd op elkaar. Dat is warmte hé, en het is deze keer beter gelukt om dat over te brengen."
Wouter: "Zoveel complimenten dat we hier krijgen, zeg eens snel iets slechts zodat we weer op onze plaats gezet worden."
enola: Ok. In de laatste twee nummers spelen jullie te veel op safe.
Lode: "Ik snap dus echt niet wat je daar mee bedoelt."
Wouter: "Je moet echt eens een tijdje alleen naar de laatste twee nummers luisteren, dan zal je horen hoe goed ze zijn."

enola: De trompet is op een paar nummers heel prominent aanwezig. Was dat op voorhand gepland?
Bram : "Komaan Wouter, doe het verhaal van de trompet."
Wouter : "De hoornspeler die we gevraagd hadden, heeft op het laatste moment afgebeld en Dirk (Miers) bleek trompet te kunnen spelen, dus hebben we het aan hem gevraagd. Eigenlijk valt daar verder niets over te vertellen."
Bram: "Live zal hij er wel niet bij zijn. Onze nummers klinken live ook heel anders. We hebben het onder andere geprobeerd met een laptop maar dat komt gewoon niet over."

enola: Ik hoor ook veel samenzang deze keer. Het is moeilijk te bepalen wie er zingt.
Bram : "Aha."
Jens : "Meestal is het wel Wouter die zingt."
Wouter : "Het is gewoon leuk om daar te staan. We hebben er wel veel zaken uitgeknipt. In een bepaald stuk zongen we bijvoorbeeld samen en klapten we in onze handen. Als je heel goed luistert, hoor je het nog: een kampvuurgevoel."
Bram : "Band Aid."
Wouter : "Het was de laatste dag in de studio, een afsluiten…"
Lode: "We stonden er allemaal samen…"
Bram : "…arm in arm." (hilariteit)

enola: Jullie vertelden vorige keer dat jullie haast aan de lopende band nummers schreven. Hebben jullie er veel moeten weggooien deze keer?
Wouter: "Twee."
Bram : "Tijdens het opnemen hadden we niet echt de luxe om nog aan nummers te schaven waar we niet echt achter stonden. Live hebben we alle nummers wel uitgetest maar uiteindelijk zijn ze toch weer helemaal veranderd tijdens het opnemen."
Lode : "Ik denk dat we nu langer werken aan de liveversies van onze nummers, zodat ze anders klinken dan wat je op plaat hoort."

enola: Spelen jullie "You" nog steeds als laatste nummer? Het is gek dat jullie dat niet opnemen.
Wouter: "We hebben voorlopig geen betere afsluiter, en iedereen blijft ernaar vragen. Als we het niet spelen zijn de mensen teleurgesteld. Op cd willen we meer ingetogen nummers, terwijl "You" echt hard moet gaan. En hoe fijn het ook is om te spelen, we zijn het ondertussen wel wat beu."
enola:Vinden jullie het dan niet vreemd om live "andere" nummers te brengen?
Lode: "Wij vinden dat niet erg."
Bram : "Nee. Sommige mensen vinden ons live net beter dan op cd omdat we dan energieker klinken."

enola: Jullie hebben nog voor jullie eerste cd uitgebracht was al enkele mooie optredens mogen doen. Zitten jullie in Vlaanderen aan jullie plafond?
Bram : "We spelen sowieso opnieuw in de AB. We mogen zeker niet klagen, maar we kunnen natuurlijk niet continu in dezelfde jeugdhuizen of zalen spelen. We kijken nu ook naar het buitenland."

enola: Is Amerika geen optie nu jullie album daar uitgebracht is?
Bram: "Daar gaan we potten breken hé. (lacht) Het label (Graveface records – jbo) verzorgt de promo daar heel goed en heeft goede contacten met de college-radio’s. Maar of we in Amerika zullen spelen?"
Wouter : "Dit jaar nog niet. En volgend jaar ook nog niet. We hebben de labelbaas leren kennen op Rhâââ Lovely, toen we hem ons materiaal uitleenden voor een optreden. Hij speelt in de band Dreamend en heeft zijn eigen label opgericht."
Bram: "Het is natuurlijk een klein label dus veel geld hebben ze niet. En als je dan uitrekent hoeveel optredens je moet hebben om dat geld terug te verdienen… We geven wel interviews natuurlijk, maar dan via mail."
Lode : "We hebben het geld ook niet om een tour op te zetten door Amerika. Laat ons eerst Europa veroveren, dat is ook groot."
Bram: "Als je in Duitsland zou doorbreken, amai. Frankrijk is veel moeilijker dan Duitsland of Zwitserland, die hebben een clubcircuit. We vertrekken volgend jaar samen met Madensuyu op een Europese tour, ook omdat Vlaanderen alleen gewoon te klein is."
Wouter : "Wat hebben we verloren in de States? Om gewoon te kunnen zeggen: "Yeah we spelen in de States!"? En willen we wel groot worden in Europa? We willen gewoon een beetje op avontuur."
Bram: "Zo’n tour doe je voor de fijne verhalen."

http://www.toman.be
http://www.toman.be
Zeal
Beeld:
Madelien Waegemans

recent

Ilja Leonard Pfeijffer :: Alkibiades

Bekroond, gelauwerd, alom gelezen en geprezen: zonder overdrijven mogen...

¥$ :: Vultures 1

Doorheen zijn hele carrière zijn twee elementen altijd dominant...

Talk Show

27 maart 2024Botanique, Brussel

Eind jaren tachtig sloegen alle rockers plots aan het...

Arthur The King

Uitgerekend in de week dat Joe Camp – de...

Hors-saison

Met zijn sociaal bewogen films past Stéphane Brizé binnen...

verwant

Tomàn

14 september 2019Leffingeleuren, Leffinge

Het Chinadagboek van tomàn :: Dag 8, Dag 9, Dag 10 en Dag 11

Nog tot 13 april toert tomàn door China, waar...

Het Chinadagboek van tomàn :: Dag 4, Dag 5, Dag 6 en Dag 7

Nog tot 13 april toert tomàn door China, waar...

Het Chinadagboek van tomàn :: Dag 2 , Dag 3 en een stukje Dag 4

Nog tot 13 april toert tomàn door China, waar...

Het Chinadagboek van tomàn :: dag 1

Nog tot 13 april toert tomàn door China, waar...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in