Belphegor :: “We bereiken meer metalheads dan ooit tevoren”

belphegor.jpg 13 jaar
geleden stuurde de Oosterijkse underground black/death metalband
Belphegor zijn eerste demo de wereld in. ‘Bloodbath in Paradise
heette het dingetje. De toen nog vooral door death metal
geïnspireerde band liet er geen gras over groeien. Eén jaar later
stond de eerste single klaar. Het op LP gereleasete ‘Obscure and
Deep’ bevatte 2 songs; één nieuw nummer en een Black Sabbath cover.
In 1995 rolde het eerst full-album onder licentie van Lethal
Records van de band. Het artwork van ‘The Last Supper’ – met een
zorgvuldig in plakjes gesneden foetus – zorgde voor heel wat
controverse. Maar de mannen van Belphegor lieten het niet aan hun
hart komen. Met ‘Bluthsabbath’ uit 1997 zetten ze hun
antikatholieke queeste verder. In 2000 kwam er met ‘Infernal Life
Orgasm’ een verandering in de sound. Naast de compromisloze death
metal waren invloeden van de black metal vrij subtiel in de muziek
geslopen. Een groot deel van de underground was verkocht. Toch
bleef de bekendheid bij het grote publiek uit. Het was pas met de
release van ‘Lucifer Incestus’ dat de hele metalscene Belphegor
naar waarde begon te schatten. Ondertussen, anderhalf jaar na de
release van hun ‘Goatreich-Fleshcult’ meesterwerk zijn de
Oostenrijkers een vaste en gerespecteerde waarde in metalland
geworden. Onlangs kwam Pestapokalypse VI uit. enola voelde zanger/screamer
Helmuth nog voor de release even aan de tand over de nieuwste cd en
rond de gebeurtenissen van het laatste jaar.

enola: Hallo Helmuth, eerst en vooral bedankt voor dit
interview.

Met heel veel plezier gedaan.
enola: De nieuwe cd wordt gereleased onder licentie van Nuclear
Blast, toch wel één van de grootste en bekendste platenlabels
binnen de metal. Heeft de verandering van label enig effect gehad
op Belphegor en het nieuwe album?

We zijn heel blij dat we zo een sterke partner gevonden hebben. We
hebben nu veel meer mogelijkheden die ons door ons vorige label
steevast geweigerd werden. Nu kunnen we meer metalheads dan ooit
tevoren bereiken, aangezien Nuclear Blast een perfecte wereldwijde
distributie heeft. Wat iedereen wel moet begrijpen, is dat het er
niet toe doet onder welk label we zitten, wij zijn Belphegor en we
doen altijd ons eigen ding, de muziek is het enige dat telt en
daarbi volgen we enkel onze eigen weg.
enola: Voor de release van het vorige album hadden jullie een
contract bij Napalm Records, maar dat liep niet even gesmeerd als
gepland.

Ja, ik weet het, maar ik wil het hier eigelijk absoluut niet meer
over hebben. Ik wil zelfs de naam van het label niet meer
uitspreken. Met ‘Lucifer Incestus’ en ‘Goatreich Fleshcult’ hebben
we twee monsteralbums uitgebracht. Jammer genoeg is alles daarna
rampzalig afgelopen en wij van onze kant hebben er niets meer aan
toe te voegen.
enola: Met de release van ‘Goatreich-Fleshcult’ waren er sommige
journalisten die beweerden dat het artwork niet op en top Belphegor
was. Hebben jullie dezelfde opmerking gekregen met het artwork van
‘Pestapokalypse VI’? Wat vinden jullie er zelf van?

Tja, als dat artwork niet tyisch Belphegor is, wat dan wel? Met dit
album brachten we een hommage aan onze mascotte, de geit, en zijn
rijk. Het kan ons echt niet schelen als er mensen zijn die de cover
niet goed vinden. Het is niet dat we als badass willen overkomen,
we houden gewoon enorm veel van dit soort kunst en dat pad volgen
we nu al meer dan tien jaar. Er zijn mensen die graag bloemen zien,
of zwaarden,… onze visie is veel donkerder (lacht gemeen). Muziek
en kunst moet voor een zekere provocatie en controverse zorgen,
censuur en de kerk kunnen naar de hel voor mijn part. Ons nieuw
opus is een soort van conceptalbum en de hoofdonderwerpen zijn de
pest, de duivel en de apocalyps en Dr. Schnabel.
Deze keer is het percentage aan Duitse gedichten sterk toegenomen,
naast de Latijnse en Engelse natuurlijk. Elke taal heeft zijn eigen
atmosfeer en ruigheid in uitspraak en dat is de hoofdreden waarom
we die verschillende talen al gebruiken sinds 1994. Een andere
reden is dan weer dat de oude gedichten niet te vertalen zijn omdat
ze dan aan impact zouden inboeten. Dat is hetgeen wat aan de gang
is op dit album en wij vinden dat het artwork dit heel goed naar
voor brengt. Wij zijn er dan ook heel enthousiast over.

Eigen ding

enola: Ik zou durven zeggen dat het nieuwe album agressiever en
technischer is dat ooit tevoren. Nummers als ‘Belphegor- Hell’s
Ambassador’ en ‘Chants for the Devil’ zijn daar het beste bewijs
van. Wat is volgens jullie het grootste verschil tussen dit album
en de vorige releases?

Onze persoonlijke voorkeur gaat uit naar brutal death metal, black
metal en de koude highspeed atmosfeer die heerst in beide
genres. Wij proberen de laatste 10 jaar de twee stromingen samen te
smelten en te perfectioneren. Wat ik ook moet toegeven, is dat ik
niet graag heb dat onze muziek gelabeled wordt. Wij zijn Belphegor
en we doen ons eigen ding. We zijn heel ambitieus en we maken
vooral voor onszelf muziek. Als de mensen die muziek goed vinden,
is dat uiteraard geweldig. Maar wat het nieuwe album betreft, kan
ik met zekerheid zeggen dat we er in geslaagd zijn om er een extra
dimensie aan te geven. Veel nieuwe elementen en een meer opbouwende
en ingewikkelde structuur zijn op een enorm geslaagde wijze
toegevoegd. Daarbij komt ook dat ik hier de meest brutale vocals
ooit heb neergezet. Het is dat ook geen bullshit wanneer
ik zeg dat we de nieuwe plaat onze sterkste tot nu toe is.
enola: Belphegor is één van die bands die steeds met verfrissend
gitaarwerk op de proppen komt. Vanwaar halen jullie de
inspiratie?

Hey, bedankt en je hebt volledig gelijk. Belphegor heeft als doel
om steeds te groeien in intensiteit om zo nog dynamischer te gaan
componeren. Deze keer hebben we met verschillende gitaren gewerkt
en met andere opnametechnieken, wat heeft geresulteerd in een
majestueuzer geluid. De immens snelle blastbeats blijken enorm
precies en brutaal te zijn. Om eerlijk te zijn vinden wij het
drumwerk verpletterend.Met elk Belphegor album proberen we een
grote stap voorwaarts te zetten. Zowel op gebied van gitaar, drums,
vocals zijn we voortdurend in ontwikkeling. Zo blijft het ook voor
ons een uitdaging.
enola: Op de website las ik dat jullie voor de eerste keer zoveel
tijd in de studio hebben gespendeerd.

Ja, dat klopt, maar nog belangrijker is dat we vooraf nog nooit
zoveel gerepeteerd hadden als nu. Al onze energie en inspiratie
ging naar ‘Pestapokalypse VI’.
enola: Was het goede ervaring?
Ja, absoluut, Belphegor is al meer dan 13 jaar actief bezig en
geloof me maar wanneer ik zeg dat we op muzikaal gebied weten wat
we doen. Het was fantastisch om het nieuwe album op te nemen. De
negen songs hebben een hoger dynamisch niveau bereikt, waardoor
Belphegor klinkt zoals het bedoelt was om te klinken.
enola: Producer van dienst was Andy Classen. Hij producete ook
‘The Last Supper’. Waarom hebben jullie terug beroep gedaan op
hem?

Ja, inderdaad, elf jaar geleden hebben we samen met hem ‘The Last
Supper’ opgenomen. Andy heeft intussen veel bijgeleerd en hij heeft
nieuwer en beter materiaal. We vonden het dus hoog tijd om opnieuw
de handen in elkaar te slaan en dat is zeker en vast de juiste
beslissing geweest. Dat zal iedereen zeker horen op ‘Pestapokalypse
VI’.

enola: Jullie hebben ditmaal twee videoclips ingeblikt.
‘Belphegor-Hell’s Ambassador’ en ‘Bluthsturm Erotika’. Waarom twee
video’s tegelijkertijd en waarom net deze tracks? Zijn er zekere
criteria die jullie voorop stellen bij het kiezen van een
nummer?

Wel, ‘Bluthsturm Erotika’ is bedoeld voor de Europese markt en
‘Belphegor-Hell’s Ambassador’ voor de Amerikaanse. De hoofdreden is
eigelijk dat we voor het eerst het budget kregen om twee video’s te
maken. Er waren twee mensen die filmden en we zijn drie dagen gaan
opnemen in bossen, grotten, … Het resultaat was heel overtuigend
en zeker de moeite, ondanks de gigantische hoeveelheid werk dat er
aan was. Het enige wat ik kan zeggen over het resultaat: Fire,
flesh, blood and hard metal! So ladies and gentlemen, watch
it!
Na de eerste drie cd’s kwam er het live album
‘Infernal Live Orgasm’. Nu zitten we aan de drie volgende releases.
Mogen we een nieuw live-album verwachten, of misschien een dvd? Wat
zijn jullie plannen hieromtrent?

‘Infernal Live Orgasm’ was meer een album voor ter ere van ons
tienjarig bestaan, dat zowel live songs als demo’s en bonustracks
bevatte. En neen, we gaan geen nieuw live album uitbrengen. Sigurd
en ik denken er wel aan om een dvd te maken, waarschijnlijk midden
2007. We hebben massa’s materiaal verzameld tijdens het laatste
decennium. Persoonlijk vind ik het wel cool dat we één van de enige
bands zijn die nog geen dvd gereleased hebben.
enola: En wat kunnen we van de volgende tour
verwachten?

Wat de nieuwe tour betreft, kan ik zeggen dat we niet kunnen
wachten om het nieuwe materiaal het publiek in te knallen. De
volgende Belphegor tour zal beginnen na de release van
‘Pestapokalypse VI’ op 27 oktober. In december zullen we te zien
zijn op de bekende X-mass fests. Twaalf shows doorheen Europa en
uiteraard passeren we in België. In februari en maart van 2007
starten we samen met Unleashed en Krisiun onze trektocht doorheen
de USA. Belphegor is zeker een liveband, niet zozeer een showband
en dat was ook ons doel. Het zal allemaal meer dan de moeite waard
zijn.
enola: Okee! Nogmaals bedankt voor dit interview. Zijn er nog
enkele laatste woorden die jullie kwijt willen aan de Belgische
fans?

Wel, de metalscene is opnieuw aan het groeien. Wereldwijd beginnen
meer en meer mensen hun interesse in harde muziek te ontdekken en
dat is zeker een goede zaak. Wat ik graag zou zien is dat er meer
samenhang en samenwerking is in de metalscene. Jullie zijn bedankt
voor dit interview. Hail aan al de lezers van enola en
hopelijk zullen we velen van jullie zien op onze Belgische
stop.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

5 × vijf =