DOUR 2006 :: Peeping Tom, vrijdag 14 juli, Red Frequency Stage

’Peeping Tom’, zo luidt de bijnaam van een onfortuinlijke Engelse zeeman die de kantlijnen van de geschiedenis inging als de eerste voyeur in de westerse wereld. Zijn blik bleef iets te lang rusten op het lichaam van de beeldschone Godiva. Deze landvrouw paradeerde tijdens de hoogdagen van middeleeuwse barbarij naakt door de stoffige straten van het Engelse Coventry om haar gemaal te overtuigen de onmenselijk hoge belastingdruk te verminderen.

Op het Dourfestival, de al even bestofte jaarmarkt van de alternatieve muziek, gunt Mike Patton het publiek een 13 nummers lange, gulle blik op zijn nieuwe bloedgeile monsterformatie (Imani Coppola!, Rahzel!,…) die, “oh, ironie!”, ’Peeping Tom’ gedoopt werd. De miserabele zeeman bekocht zijn mannelijke nieuwsgierigheid met levenslange blindheid. De dappere festivalgangers worden daarentegen beloond met een hapklare brok stomende cross-over tussen rock en hiphop en het gevoel dat Faith No More, anno 2006, niet meer veraf is.

Voor zijn allereerste optreden klinkt de gelegenheidsband behoorlijk strak en geroutineerd. Starend naar de ondergaande zon en met de nodige eigendunk, laat concertmeester Patton de groep hoog boven de hoofden voor de Red Frequency Stage uittorenen. Hun versies van “Mojo” en “Getaway” zijn ronduit verschroeiend. Tijdens “Five Seconds”, dat nu eens alle kanten heen dartelt, dan weer beklemmend en dreigend klinkt, gaan handen en bekertjes de lucht in en zwieren de heupen van links naar rechts.

Het is Patton menens met hiphop en funk. De sublieme beatboxer Rahzel is prominent aanwezig in de meeste nummers. Halverwege de stomende set mag ook de bebrilde Japanner achter de draaitafels zijn ding doen. Met een brede grijns ziet de voormalige Faith No More frontman hoe zijn DJ een daverend applaus krijgt voor een subliem gescratchte versie van “Bulls On Parade” van Rage Against The Machine.

Afsluiter “Sucker” is op het lijf van Norah Jones geschreven. IJskoningin Imani Coppola is echter minstens even onweerstaanbaar in combinatie met de duivelse Patton. ’Oops I did it again’ fluistert die laatste tegen het publiek. Als hij hiermee zijn zoveelste triomftocht bedoelt, heeft de man overschot van gelijk.</i />

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

1 × vier =