Broken Social Scene :: ”Alanis, kom bij ons zingen”

Een internethype en een paar stevige tournees later is Broken Social Scene klaar voor hoofdstuk twee: "de doorgebroken jaren". Niet langer is de Canadese groep immers een prettige en onaangekondigde verrassing, naar Broken Social Scene werd uitgekeken. En toch lijkt de plaat niet helemaal het werk van de groep en de groep alleen, zo laat bassist Brendan Canning verstaan.

"Broken Social Scene huurt coach in om groepsaantal naar beneden te brengen", kopte een satirische internetkrant onlangs, waarna een artikel volgt waarin de almaar uitdijende bezetting op hilarische wijze wordt geparodieerd. Canning heeft het ook gelezen en kan er wel om glimlachen. "Ik ben het 427ste groepslid", lacht zijn vriendin Sarah die er tijdens het interview gezellig bij zit. Maar hoe zit dat met het collectief/de band/de groep (schrappen wat niet van toepassing is)? Heeft het groeiende succes sinds doorbraakplaat You Forgot It In People en bijhorende tournees voor een stabielere bezetting gezorgd?
Canning: "Integendeel. Ondertussen gaat het ook goed met nevenprojecten als Stars, Metric en Feist waarin leden van Broken Social Scene spelen en dus werd het nog een stuk moeilijker. Ze proberen nog wel te doen wat ze kunnen voor Broken Social Scene, maar het is duidelijk dat hun eigen dingen voorrang krijgen. En nu wordt het nog moeilijker: we hebben zelfs audities moeten organiseren om een nieuwe zangeres te vinden, want we kunnen niet verwachten van Leslie (Feist, mvs) dat ze meer dan een maand met ons kan meegaan. Ze zal nu bijna een maand met ons meegaan, maar daarna is ze terug weg. We hebben vroeger wel geprobeerd op te treden zonder zangers, maar dat werkt niet. We hebben dus een nieuw iemand nodig."

enola: Werkt de groepsdynamiek anders als je met zoveel mensen toert?
Canning: "Niet echt. We zijn net zo goed allemaal vrienden, het enige andere is dat je in restaurants een tafel voor twaalf of vijftien — afhankelijk of we in de stad waar we spelen ook nog vrienden hebben — moeten reserveren. Dat is het moeilijkste. Ik denk dat Broken Social Scene op dat gebied een vrij unieke groep is, omdat we met zo’n grote groep mensen toch een erg familiaal gevoel kunnen hebben. Zelfs al moet er ook over zaken gepraat worden. Maar er is natuurlijk wel eens spanning als het gaat om welke band nu prioriteit moet krijgen — dat is ook niet echt abnormaal — maar het wordt nooit op de spits gedreven."

enola: Voor ons lijkt het nieuwe album er vrij snel te zijn gekomen, voor jullie leek het een eeuwigheid sinds het opnemen van You Forgot It In People, niet?
Canning: "Het duurde zo lang omdat we eigenlijk stukje bij beetje gingen: in 2002 werd de plaat al uitgebracht in Canada, in 2003 in de Verenigde Staten, en dan pas in juli 2004 in Europa. En dan werd het er nog maar sporadisch uitgebracht. Daarom dat we vorig jaar als tussendoortje de B-kantjesverzamelaar Beehives uitbrachten."
enola: Er was ook het gerucht dat jullie drie platen kort na elkaar zouden uitbrengen.
Canning: "Klopt. We hopen tegen juni volgend jaar opnieuw een plaat uit te brengen. En onze producer David Newfeld zal ook met een eigen album komen. Dat zal geen echt remix-album worden, maar een plaat waarop hij aan de slag gaat met ons materiaal en er dan volledig zijn talenten op botviert. Het wordt iets unieks."

enola: Je hoort wel eens dat hij niet misstaat tussen Brian Wilson en Kevin Shields wat betreft controlfreakgehalte.
Canning: "Ja. Ook nu nam hij het opnieuw zo hard van ons over dat het bij momenten onaangenaam werd. We konden niet meer terug echter, het was immers zijn studio. Hij heeft veel toegevoegd aan onze tracks. Soms een beetje té veel: toen ik hem belde voor de hoesnota’s was het van ’oh ja, op dat nummer heb ik dulcimer gespeeld, en alle toetsen waren ook van mij, en…’ Aan een nummer als "Our Faces Split The Coast In Half" heeft hij erg veel gemorreld: het was oorspronkelijk een pianootje over een drumbeat die ik had opgenomen. Die beat is er nog maar er zijn veel drums aan toegevoegd. David deed er bijna een jaar over om het nummer af te werken."

enola: Jullie werkten ook in twee studio’s?
Canning: "Ohad Benchetrit van Do Make Say Think heeft ook altijd op een of andere manier met ons meegespeeld en gaandeweg zijn we ook met hem gaan opnemen. We begonnen een nieuwe plaat op te nemen voor we Broken Social Scene afwerkten en die hopen we nu tegen volgende zomer uit te kunnen brengen. Hij heeft een heel andere vibe, en draagt geen sporen van Davids bemoeienissen. Het was nogal belangrijk dat we aan verschillende dingen tegelijk bezig waren, ook aan iets zonder hem. Alleen aan de plaat met David werken zou ons tot waanzin hebben gedreven. Broken Social Scene is best een moeilijke groep om mee te werken want we mogen dan wel vriendelijke en lieve mensen zijn, we zijn geen gemakkelijke individuen om mee samen te werken."
     "Davids ideeën over productie zijn ook nogal uniek: als je naar de plaat luistert hoor je zo’n kakofonie aan geluid, dat is niet iets waar een muzikant zelf mee afkomt, dat is het werk van een producer. Hij heeft de essentie van de groep gevat, dat opeenstapelen van al die instrumenten, en hij heeft er zijn eigen ding nog eens bovenop gedaan."

enola: In welk opzicht is die andere plaat die je met Benchetrit opnam verschillend?
Canning: "Ze is heel anders. Om te beginnen was de omgeving waarin we opnamen erg anders. Davids studio heeft geen ramen, ligt in een rauwere buurt met injecterende junkies in de traphal, hoeren, … niet echt een fijne vibe daarbuiten. Als we bij Ohad opnamen was dat anders: hij woont met zijn schoonmoeder, vrouw en kinderen in een meer gezinsvriendelijk deel van de stad en als we daar opnamen aten we mee met het gezin. Bij Davids studio werd het Chinese take-away. Hoe dat zich muzikaal vertaalde? Dat zul je zelf moeten horen als de plaat uitkomt, maar het zal anders zijn. Er zal minder productioneel gepruts zijn."

enola: Met de nieuwe plaat komt ook de EP To Be You And Me in de eerste gelimiteerde versie uit. Wat is het idee daarachter?
Canning: "Je kunt het als een dubbelalbum zien, want het gaat in totaal toch om negentig minuten muziek met plaat en ep samen. Ook dat ep-materiaal is gloednieuw immers, het is een aanvulling op het album met nummers die bijna op de plaat terechtkwamen, wat schetsen, een snellere versie van "Major Label Debut",… "

enola: Wat me fascineert: Canada is een gigantisch groot land en toch lijken alle muzikanten daar met elkaar verweven. Elkaar leren kennen als studiomuzikanten voor Alanis Morissette?
Canning: "Alanis beweegt zich niet echt in onze kringen, maar ik heb wel gehoord dat ze een fan van ons is."
enola: Misschien kan zij jullie nieuwe zangeres worden?
Canning: "Ja. (lacht) Alanis, als je dit leest: kun je komen zingen bij ons? We hebben je nodig voor zes optredens. En oh, could you please not do that thing you do?"
"Ach, in Toronto heb je die vrij kleine wijk waar alle bars en alle clubs te vinden zijn. En daar stuit je voortdurend op leden van de Constantines, The Hidden Camera’s, Do Make Say Think, The Deadly Snakes en The Stills — als ze thuis zijn. En hetzelfde geldt voor Montréal met Arcade Fire, Godspeed You! Black Emperor. En Stars reist heen en weer tussen die twee steden. Enkel de scene in Vancouver met The New Pornographers is wat geïsoleerder. Maar ik heb onlangs met A.C. Newman verbroederd in Chicago: we zijn het legioen van de roodharige Canadese rock."

enola: Internethype is een vloek en zegen tegelijk: het hielp jullie dan wel aan een groter publiek, toen kwamen ook de verplichtingen. Frontman Kevin Drew werd er nogal cynisch van: ’we gaan nog eens toeren, want onze agenten hebben ons geboekt.’ Veel zin leek hij echter niet te hebben.
Canning: "Kevin wil vermijden dat Broken Social Scene een doordeweekse groep wordt die een plaat uitbrengt, die vervolgens overal gaat promoten met interviews en dan eindeloos gaat toeren. Die druk van ’oh je moet nu Australië gaan toeren’. Of ’je moet nu naar Noorwegen en vervolgens naar Brussel een dag interviews gaan doen.’ wilde hij vermijden."
enola: En toch doe jij het vandaag, en Kevin houdt zich zelfs bezig met de Duitse pers te woord te staan.
Canning: "Tja, als je met je muziek de kost wil winnen, moet je wel. Maar we zullen nooit een band zijn die acht maanden per jaar gaat toeren. We willen nog zoveel andere dingen doen: films maken, soundtracks opnemen, … Er is nog heel wat meer in deze wereld te bereiken dan in een groepje spelen. Toeren en promo doen is niet ons ding, wij willen gewoon albums maken, we hoeven niets te per sé te maken te hebben met college rockradio’s."

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

zeven + twee =