Köhn :: ”Dominanter dan normaal”

Met de portables tekent hij voor zomerse popdeuntjes met een postrockinslag, als Köhn hangt Jurgen De Blonde de laptopwizard uit. Tante Klara hoorde hoe jonge snaken zijn deuntjes draaiden in haar programma Mixtuur en ze stuurde hem een briefje. Een week curatorschap van het programma en een sessie in de Tootsstudio werden zijn deel. Het resultaat is de cd Op visite bij Tante Klara.

De Blonde: "Eigenlijk is het zo eenvoudig begonnen: Klara heeft ons uitgenodigd en wij zijn op visite gegaan. Producer Elly Rutten had ons zien optreden toen we in STUK de voetbalmatch België-Brazilië van muzikaal commentaar voorzagen. Dat was bij haar blijven hangen en toen Köhn al maar vaker eens op Mixtuur werd gedraaid, kwam van het een het andere: ik werd gevraagd om een sessie voor het programma op te nemen in hun studio en na samen zitten met Dave van (k-raa-k)³ werd besloten om het resultaat ook op cd uit te brengen. Zo zou het meer worden dan een sessie die in bezit van Klara bleef en dan bij tijd en wijlen eens zou worden gedraaid op de radio."

enola: Portables en Klara: bien étonnées de se retrouver ensemble?
De Blonde: "Dat valt mee. Als je Mixtuur kent, dan klopt het wel. Er is daar best wel interesse voor postrock en elektronica. Ook Rudy Trouvé en Mauro zijn er overigens al gepasseerd. En nu mocht ik dus een week curator van het programma zijn. Dat wil zeggen dat ik me na het afmixen volledig op het maken van vijf uitzendingen van een half uur heb geworpen. De eerste twee afleveringen deed ik dat vrij thematisch: een voorstelling van mezelf, platen die me beïnvloed hebben. Voor de drie andere maakte ik gewoon mixen van een kwartier à twintig minuten waarbij ik soms vier platen door elkaar draaide. Ik heb geprobeerd zo breed mogelijk te gaan en zoveel mogelijk uit mijn eigen platencollectie te gebruiken."
" Dat ging van Jim O’Rourke en John Coltrane tot My Bloody Valentine, Meredith Monk, Charles Curtis en nog een hele hoop. Ook dokter Marc Galle die zijn beklag doet over correct taalgebruik, bijvoorbeeld. Het was een beetje alsof ik mixtapjes voor een vriend zou maken of wat ik doe als ik draai in een café. Ik heb er enkel op gelet dat er af en toe wat klassiek dat ik zelf ook goed vond tussen zat: uiteindelijk is dat aandeel ook representatief in mijn collectie, gekende dingen als Steve Reich, Philip Glass en Bartok."

enola: Voor de opnamesessie in de Tootsstudio haalde je meteen de portables erbij. Viel dat niet moeilijk: Köhn die plots op de voorgrond trad tegenover de drie anderen?
De Blonde: "Ben ik plots frontman van de portables geworden? Neen hoor. Het idee ontstond vanuit de uitnodiging: het was even zoeken hoe ik het voor die sessies zou aanpakken en de portables reageerden direct enthousiast toen ze ervan hoorden. Ik ben meteen muziek beginnen te maken waar de groep bij de opnames dan mee aan de slag kon en ook de portables brachten wat ideeën aan waar we dan verder mee stoeiden. Uiteindelijk trok ik finaal de mix naar mij toe. Het was vooral: ’mijn zin doen met de portables’."

enola: Wat moeten we ons bij het resultaat voorstellen?
De Blonde: "Het is filmmuziek voor een film die nog moet gemaakt worden. Ik weet het: erg origineel klinkt dat niet, maar het is wel wààr. Misschien gaan we zelfs een uitnodiging het land insturen dat om het even wie er een film bij mag maken: de muziek roept wel beelden en sfeer op."
enola: In welke mate verschilt het resultaat van wat we van de portables gewoon zijn? Uiteindelijk ben je daar ook de man die er wat elektronica in verwerkt.
De Blonde: "Het is een volledig instrumentale plaat, al is dat niet eens essentieel. Maar verschil is er wel met een aantal abstractere en experimentelere stukken. Zo staat er op Op visite bij Tante Klara een track op basis van prepared piano, waarin ik abstracte elektronica confronteer met improvisaties op speelgoedinstrumenten. Het is uiteindelijk leuk dat het organische van de portables mooi samengaat met het abstracte: het is echt portables én Köhn en in die zin is het resultaat erg geslaagd. Er hangt één sfeer over de plaat."
"Wat vooral anders was: ik ben dominanter geweest dan normaal, het was minder een groepsgebeuren. Vandaar dat er binnenkort een gewone portablesplaat komt als compensatie, dan ga ik me wat op de achtergrond houden." (lacht)
enola: Het gaf geen egoproblemen?
De Blonde: "Even was het moeilijk en zorgde een misverstand voor discussie: na de opnames had ik de rest gemaild dat ik nu de boel wat naar mij zou trekken en dat viel even verkeerd. Het was ook mijn schuld. Ik had in het begin niet duidelijk genoeg uitgelegd dat het Köhn én de portables was. Ik vond op een bepaald moment dat de opnames allemaal iets teveel portables werden. Maar alles is dus goed gekomen."

enola: Wat heb je dan gedaan met de opnames om ze wat minder portables te maken?
De Blonde: "Ik heb een paar nummers verknipt. En dan hebben we op het einde van de opnames nog een grote jamsessie gehouden en twee stukken daaruit heb ik nog verder verwerkt. Eén track is gebaseerd op een loop uit die sessie waarmee ik een nieuw nummer maakte, voor een ander werkte ik verder op een stuk jam. Voor de rest heb ik nog wat elektronica toegevoegd."

enola: Muziek voor een film die nog niet bestaat, zei je. Filmmuziek is dan ook niet vreemd voor je: je voorzag al heel wat kortfilms van een soundtrack en je deed ook de geluidsband van S*CKMYP van Kurt d’Haeseleer en De Filmfabriek. Is het een ander genre of is het de evidentie dat je muziek beelden begeleidt?
De Blonde: "Het is toch telkens anders: als we met de portables muziek bij een film maken, zoals ooit met dat Wallace & Grommit-filmpje, proberen we de verhaallijn te volgen. Als je echt filmmuziek gaat maken, waar ook dialoog bij komt kijken, dan moet je er toch rekening mee houden dat het functioneel moet blijven. En dan is de regel dat de muziek niet echt mag opvallen: het moet de sfeer ondersteunen, maar eigenlijk mag het niet teveel de aandacht opeisen. In die zin mag je S*CKMYP als volledig mislukt beschouwen maar daar was het ook de bedoeling dat tekst, beeld en muziek even belangrijk waren. Er kwamen heel uiteenlopende reacties op overigens: ’t is een gelaagd en zwaar werk en het zou me verwonderen als iemand het meteen zou begrijpen en kunnen bevatten want je moet enorm veel informatie verwerken. Dat kan natuurlijk een reden zijn om de film meerdere beurten te geven."

enola: Op die soundtrack is je verwantschap met Fennesz duidelijk voelbaar. Hij speelde op de afgelopen Les Nuits Botanique met een klassiek orkest waarbij ze een compositie van Bach onder handen namen. Is dat iets dat jij ooit zou doen?
De Blonde: "Fennesz was zeker een invloed op mijn muziek. Om de zoveel tijd betrap ik me er wel eens op dat ik veel van hem heb overgenomen. En al op mijn cd Koen haalde ik een stuk Mendelsohn volledig door de mangel. En de muziek die ik voor Karen Vanderborghts kortfilm maakte is grotendeels bewerkte middeleeuwse muziek. Ook op S*CKMYP zijn een paar stukjes Chopin verwerkt en keert een streep Grieg regelmatig terug. Die confrontatie tussen klassiek en elektronica is mij dus zeker niet vreemd."

enola: Naar aanleiding van de release van Op visite bij Tante Klara organiseert STUK in Leuven een Rond Köhn-festival. Hoe ontstond dat idee?
De Blonde: "Een aantal maanden geleden was ik in STUK voor Zeropoint, een dansstuk waarvoor ik de muziek maakte, en toen raakte ik in gesprek met muziekprogrammator Steven Vandervelden. Ik vertelde hem over de uitnodiging van Klara en hij sprong daar onmiddellijk op met het idee er iets rond te doen. In één beweging strikte hij me ook voor die Vadermoordsessie waar ik Nena eerde. Het is een soort traditie aan het worden: Steven probeert de portables jaarlijks in STUK te krijgen maar vorig jaar lukte dat niet. Ik denk dat hij dat met Rond Köhn goed wilde maken." (lacht)
"Het festival zelf programmeert zes bands en zes kortfilms — waarvoor ik of gerelateerde bands de muziek verzorgden — die in CinemaZed worden vertoond. Ik speel niet in alle bands al was dat het oorspronkelijke idee: we gingen nog veel meer groepen uitnodigen, maar toen kwam ik in tijdsnood en ben ik eerder willekeurig gaan kiezen. Toen heb ik ook bewust de keuze gemaakt geen zes bands te programmeren waar ik in speelde: ik wil ook nog iets aan mijn avond hebben en zo vingerdik hoefde ik er ook niet boven op te liggen."

enola: En volgend jaar is er alweer een reden om naar Leuven te trekken: eind van het jaar moet er een nieuwe, "gewone" portablesplaat in de winkel liggen?
De Blonde: "Zo hopen we toch. Als we nu niet splitten of allemaal zwanger raken, dan lukt het wel. We hebben al een paar nummers die zo goed als klaar zijn — of enkel nog eens goed afgemixt moeten worden – en daarnaast hebben we al een hoop ideeën. Er is dus al materiaal genoeg, we moeten ons alleen nog eens op de afwerking smijten. Ergens hoop ik wel dat de cd er tegen het eind van het jaar zal zijn."
"Het wordt alvast weer volop pop. (beetje sarcastisch) "Met een randje hé". Er zal veel meer zang opstaan overigens: zelfs Bert zingt een erg mooi nummer. Hij is een erg getalenteerd tekstschrijver en zanger, maar helaas behoorlijk verlegen en bescheiden daarover. Gelukkig maar dat je tot nu toe niet te veel op onze teksten lette, maar als we Bert kunnen overtuigen wordt het misschien ooit nog een sterk punt: hij schrijft erg grappige en intelligente teksten."

enola: Tot slot: jij bent fulltime muzikant. De anderen hebben allen nog een job. Hoe combineert dat?
De Blonde: "Dat valt goed mee. We hebben gelukkig vaste repetitiedagen en het moeilijkste daarbij is vooral het op tijd komen van de anderen. Komt daarbij dat Wio — een van de kampioenen daarin – geen gsm heeft en dus bij momenten totaal onvindbaar is. Voor de rest lukt het wel: af en toe mis ik eens een repetitie omdat ik op tournee ben of in het buitenland zit voor een opdracht. Maar dat wordt dan weer zeer vriendelijk en liefkozend gecompenseerd door de rest van de groep met een liedje met zeer flatterende teksten dat ze dan op cd zetten voor als ik terugben."

Rond Köhn gaat door op donderdag 19 mei vanaf 20.30u. in STUK, Leuven. Info: 016 32 03 20.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

zes − drie =