Piano en accordeon, dat is een combinatie van instrumenten die je zelden tegenkomt binnen de geïmproviseerde muziek. Een ideale uitgangspositie voor Giovanni Di Domenico en Kalle Moberg, ervaren artiesten die deze onconventionele startpositie voorzien van verrassingen en erin slagen een gloednieuw verhaal te vertellen dat niet alleen hun individuele kracht als improvisatoren benadrukt, maar ook de unieke kern van hun duo-interactie.
Hoewel hij nog geen dertig is, heeft accordeonvirtuoos Kalle Moberg al een indrukwekkend cv opgebouwd. Hij studeerde klassieke muziek, maar zijn actieradius strekt zich uit van klassieke en hedendaagse muziek tot (vrije) improvisatie en jazz. Hij speelde twee dagen voor deze opnames in België met het New Mo(ve)ments Ensemble en werkte met uiteenlopende artiesten als Maria Schneider, Mat Maneri, Ab Baars, Akira Sakata en Jim O’Rourke, die met Moberg zijn eerste soloalbum opnam.
O’Rourke en Sakata zijn ook enkele van de links tussen hem en pianist, componist en zoveel meer Giovanni Di Domenico, een Italiaanse expat die is uitgegroeid tot een van de meest productieve en veelzijdige muzikanten die gevestigd zijn in België. Di Domenico is zowel bedreven in klassieke muziek als in jazz/improvisatie en is een echte katalysator. Hij staat aan het roer van diverse ensembles, werkt samen met improvisatoren uit binnen- en buitenland en brengt muziek uit via zijn label, Silent Water. Van aardse grooves tot abstracte geluidsschilderingen en delirische soloprojecten, deze man beheerst het allemaal.
Voor wie het zich afvroeg: de accordeon heeft nog steeds last van stoffige referenties, maar vond steeds meer zijn weg in de werelden van pop, jazz en experimentele muziek, van DeVotchKa en Beirut tot Guy Klucevsek, Mario Batkovic en natuurlijk de machtige Pauline Oliveros. Wie de muziek van laatstgenoemde op het instrument kent, vindt op Pangrams een vergelijkbaar tijdloze en serene sfeer, maar in gezelschap van Di Domenico toont Moberg ook zijn instrumentbeheersing en voorliefde voor onconventionele speeltechnieken.
Deze vier improvisaties zijn even coherent als verschillend van elkaar. Terwijl opener “Gevoelige geest” drijft op uitgerekte accordeongolven en repetitieve pianomotieven, maakt het titelnummer indruk met manische piano-arpeggio’s en de veelzijdigheid van Moberg, die de furie in het hoge register van zijn collega stap voor stap volgt. En als “Secret Purpose” het meest conventionele nummer hier is, een verbluffend hoogtepunt vol delicate, folkachtige omzwervingen, dan dient het afsluitende “The Concept Of Nothing” als een gedistilleerde samenvatting van hun chemie.
Afwisselend verstild, mysterieus en ongekunsteld virtuoos behoudt Pangrams een zorgvuldig evenwicht tussen de elementen, genietend van de mogelijkheden van vrijheid, terwijl het nooit zijn eigenlijke focus verliest. Het is kamermuziek, het is geïmproviseerd, je kan er helemaal in verdwijnen en het kan dienen als soundtrack voor een denkbeeldige film, maar het is vooral een ontmoeting van geestverwanten die dezelfde betoverende taal spreken.
Je kan het album bestellen via Dropa Disc of aanschaffen op een van de release concerten: 31.05 AB Salon, Brussel / 01.06 KAAP, Oostende / 03.06 De Singer, Rijkvorsel / 04.06 POM, Eindhoven.