Film Top 10 voor 2021: Brecht Capiau

2021 was helaas net zoals vorig jaar een heel vreemd jaar op het vlak van filmdistributie en -vertoning en het jaar eindigde zoals het begon: met gesloten bioscopen. Via streaming en in de maanden dat de zalen wel open waren, was er gelukkig heel wat moois te zien. De Enola recensenten lichten de komende dagen elk hun tien favoriete titels van 2021 toe en op 1 januari krijgt u de samengestelde top-10 van de hele filmredactie (om in aanmerking te komen moest een film in 2021 in dit land uitgebracht zijn in de zalen of via VOD/streaming, titels op filmfestivals die pas in 2022 in de zalen verschijnen, werden dus niet opgenomen in de lijstjes en verhuizen naar 2022).

1. The Power of the Dog (J. Campion – Usa/Uk/Can/Nz/Aus)

Een western over toxische masculiniteit waarin geen enkele kogel wordt afgevuurd. Alleen Jane Campion kan van dit concept een succesvolle film maken én een weergaloze comeback voor zichzelf.

2. Dear Comrades!/ Dorogie Tovarishchi! (A. Konchalovskiy – Rus)

De studiegenoot van Andrei Tarkovsky scoort met deze ijzige kritiek op hoe de Sovjets omgingen met stakingen. Goede wijn behoeft geen krans.

3. Onoda: 10.000 Nights in the Jungle (A. Harari – Fr/Bel/J/D/I/Cam)

Geen Malickiaans gefilosofeer of een revisionistische ‘oorlog is hel’ retoriek in deze oorlogsfilm. De Japanse soldaat Onoda voert eerst echt strijd en daarna ‘denkt’ hij dertig jaar lang dat de strijd nog bezig is. Opmerkelijk klassiek en tegelijk angstaanjagend relevant voor deze tijd waarin de ene complottheorie over de andere struikelt.

4. Pig (M. Sarnoksi – Us/Uk)

Chefkok verliest truffelvarken. Nee, we hebben het hier niet over Sergio Herman, maar over Nic Cage die hier een van zijn subtielste vertolkingen neerzet. De cinefiele fijnproevers onder ons ontdekken wellicht een link met Babette’s Feast uit 1987.

5. Annette (L. Carax – F/D/Bel/J/Mex/Usa/Ch)

A musical to end all musicals. Carax verrast, verwondert en verbaast. Snif, waarom komen we dit zo weinig tegen in de hedendaagse cinema?

6. The Green Knight (D. Lowery – Usa/Uk/Irl/Can)

Hoe word je ridder? De queeste van Sir Gawain neemt ongewone proporties aan in deze enige echte en beste Arthurfilm sinds Excalibur van John Boorman uit 1981.

7. Titane (J. Ducournau – Fr/Bel)

Gender is niet meer wat het geweest is in deze oplawaai van een film. Mevrouw Ducourneau is duidelijk fan van David Cronenberg.

8. The Assistant (K. Green – Usa)

Intimidatie op het werk werd nog nooit zo geraffineerd in beeld gebracht. Julia Garner schittert als Jane die blijft buigen tot ze barst.

9. Promising Young Woman (E. Fennell – Usa/Uk)

Een vrouwelijke Death Wish van de bovenste plank? Daarvoor moet je bij Carey Mulligan zijn.

10. Dune: Part One (D. Villeneuve – Usa/Can)

Een film die de bombast van een blockbuster combineert met de gevoeligheden van een arthouseprent. Canadees Denis Villeneuve overtreft zichzelf. Laat deel 2 maar komen!

 

Eervolle vermeldingen: The French Dispatch van Wes Anderson, Benedetta van Paul Verhoeven en The Last Duel van Ridley Scott.

Stinkers van het jaar: Godzilla vs. Kong, Black Widow en Zack Snyder’s Justice League.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

achttien − 16 =