Liefhebbers van muzikale biostrips kunnen hun hartje ophalen. Recent verscheen al een biografie van David Bowie en nu is het Leonard Cohens leven dat op papier gevat wordt. De enigmatische Canadees met de gouden stem krijgt van Philippe Girard een carrièreoverzicht dat, hoewel warm verteld, gebukt gaat onder enkele mankementen eigen aan het genre.
Geïntrigeerd door Leonard Cohen, op zoek naar info over de man, maar geen zin om de nochtans zeer lezenswaardige biografie van Sylvie Simmons ter hand te nemen? Philippe Girard komt met een ander voorstel: een summiere, getekende samenvatting van het leven van de muzikale Canadees. Het enige nadeel? Wie zichzelf een beetje fan van Cohen noemt en enige basiskennis heeft vergaard over het leven van de muzikant ontdekt hier niks nieuws.
In het andere geval kan On A Wire wellicht een fijne ervaring zijn om toch ietwat van context achter de vaak iconische songs en albums mee te krijgen. In een zeer rudimentaire stijl, die echter wonderwel zeer geschikt blijkt om te vertellen over liedjes waar soms decennialang aan werd geschaafd, raast Girard door het leven van Cohen. Dat doet hij niet noodzakelijk aan de hand van de platen, maar wel de geliefden, die elkaar in hoog tempo opvolgen. Het heeft bij momenten iets vermoeiend, alsof een lijstje afgevinkt wordt: Marianne. Joni Mitchell. Nico. Janis Joplin. Aan de andere kant: de gortdroge manier waarop Girard sommige collega’s van Cohen opvoert, werkt al dan niet doelbewust op de lachspieren: “Hi Lou” “Fuck you, Leonard”
Minder lachwekkend, althans niet voor Cohen, is de doortocht van Phil Spector, een man wiens leven stilaan meer geassocieerd wordt met angstaanjagende verhalen dan de wonderlijke muziek die hij tussendoor op band wist vast te leggen. Eveneens bittere ernst is de houding van de zanger tegenover Israël, waarmee Girard zich bijna op glad ijs begeeft. Cohen heeft zijn joodse roots nooit onder stoelen of banken gestoken, maar was zelf behoorlijk ambigu als het er op aankwam publieke statements te maken rond de kwestie. Vijf jaar na zijn overlijden, op een moment dat de problematiek in het Midden-Oosten nog maar eens verder van een oplossing verwijderd is dan ooit tevoren, dreigt Cohen in een hokje geduwd te worden. Op dat vlak is het misschien een goede zaak dat On A Wire zelden echt diep op de zaken ingaat.
Is Leonard Cohen On A Wire een gemiste kans? Zeker niet. Maar, het werd hier al vaker aangehaald, het is een van die boeken waarvan je vooral hoopt dat ze mensen weten te bereiken die Leonard Cohen niet echt kennen. Als toegangspoort tot de wereld van Cohen is het een best geslaagd werkstuk. Wie al jarenlang intens met de platen van de man geleefd heeft, zal echter met een onvoldaan gevoel achter blijven.