Ook al wilde Margaret Chardiet met haar vierde Pharmakon-album Contact meer toenadering tot haar luisteraar zoeken, nam die stap nog steeds de vorm van een aantal flinke muilperen aan. Op iets meer rechttoe-rechtane power electronics brult ze nog steeds de longen uit haar lijf. Het album leidde echter tot een grootsere ervaring bij excellente live-passages waarin zowel het technische vernuft als de rauwe vocale energie des te sterker overkwamen.
De afsluiter “No Natural Order” bottelt deze podiumenergie het best op plaat. Vanuit een kletterende dystopische achtergrond wordt met een paar diepe dreunen een onverbiddelijke noiselaag gelanceerd waarover Chardiet in enkele doemverzen de valse menselijke ratio deconstrueert tot animale instincten. In de tweede helft van de track kletsen steeds dierlijker wordende kreten je murw zodat je tijdens de laatste halve minuut uitdijend gekras met open mond in het ijle zit te staren.
De nay-sayers zullen dit verticaal blijven klasseren als extremistische herrie, maar toch toont Chardiet meer dan andere spelers uit het genre en zéker op dit nummer haar talent voor compositie en stembereik. De evolutie van koel declameren tot de helse uitbarsting doet meermaals denken aan het avant-gardistische vroege werk van Diamanda Galás, hier specifieker zelfs aan “Sono L’Anticristo” uit het nog steeds geniale “The Divine Punishment”. Laten we hopen dat Pharmakon haar toekomstige oeuvre in even spannende richtingen kan sturen als het zwartgeblakerde icoon.
Om afscheid te nemen van 2017 presenteert in december elke dag een enolamedewerker zijn of haar song van het jaar. De volledige lijst beluistert u hieronder.