Today Is The Day :: Animal Mother

Al twee decennia lang schreeuwt Steve Austin, krankzinnig gefocust en belast met een chronisch gevoel van haat en woede, de waanzin uit zijn lijf. Met Today Is The Day gaat hij per definitie voor een maximaal gevoel van onbehagen en spaart daarbij vooral zichzelf niet. Integendeel: Hij zoekt in de donkerste plekken van zijn ziel naar het zwartste zwart en spuwt het zo brutaal mogelijk uit zijn strot.

Het begon allemaal bij het legendarische Amphetamine Reptile Records, een label dat noise-rock mee hielp uitvinden, maar waar Today Is The Day de vreemde eend in de bijt was door die noise-rock te voorzien van complexe ritmes, vreemde structuren en vooral een flinke scheut metal. Die scheut werd plaat na plaat een beetje groter en zodoende verhuisde de band naar het toen nog erg jonge Relapse. Het is in die periode dat mijlpaal In The Eyes Of God werd uitgebracht en het is op die plaat dat de toekomstige helft van Mastodon een geniale ritmesectie blijkt te zijn. Maar zoals de traditie het wil, gaat een ritmesectie bij Today Is The Day zelden langer dan één plaat mee en dus beginnen Bränn Dailor en Bill Kelliher aan hun eigen verhaal.

De eerste stappen van Mastodon dragen duidelijk de stempel van Today Is The Day, maar Austin houdt niet zo van dat soort complimenten en weigert mee te surfen op de toenemende populariteit van die band. Hij kiest er daarentegen voor om zijn muziek zo ondoordringbaar en ontoegankelijk mogelijk te verpakken in een erg vlak en dun, lo-fi geluid (Sadness Will Prevail, Kiss The Pig). Nochtans is hij een meer dan begenadigd producer die groepen als Converge en Lamb Of God mee op de kaart hielp te zetten. Maar als net die bands — samen met talloze anderen — ook op zoek gaan naar de grenzen van extreme complexiteit komt Austin op de proppen met Pain Is A Warning. Today Is The Day klonk nog nooit zo rechttoe rechtaan.

En zo was het altijd hardnekkig tegen de stroom ingaan, wat af en toe best frustrerende resultaten opleverde. Dit keer ging het anders. Voor Animal Mother ging Austin op zoek naar de kern van het geluid van Today Is The Day. En hij vond het ook. Dit Today Is The Day klinkt frisser dan ooit en gaat tekeer met een gretigheid die je niet meer verwacht van een ouwe rot. Getuige daarvan de eerste vijf nummers die je stuk voor stuk omver blazen, waarna “Autlaw (acoustic)” het enige, maar broodnodige rustpunt is. De hectische drums van Jeff Lohrber (Enabler) gaan soms aardig in de richting van Converge of Weasel Walter (maar dan met strak aangespannen teugels) en duelleren voortdurend met dat typische en indrukwekkende gitaarspel van Steve Austin die — ondanks talloze concurrenten in het land van de metalcore — toch opnieuw zijn eigenheid weet te bewaren.

Het hoge niveau blijft praktisch gedurende de hele plaat op peil. Enkel “Mystic” en “The Last Strand” zijn meer vingeroefening dan iets anders, maar ook die zijn snel weer vergeten wanneer “Autlaw” uit de luidsprekers knalt. Hoogtepunten genoeg dus op dit album dat bevestigt dat Steve Austin zijn cultstatus meer dan verdiend heeft; een plaat ook die kan gelden als een nieuwe mijlpaal voor Today Is The Day. Verplichte kost voor fans van Converge en (vroege) Mastodon. Luisteren en kopen kan hier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twaalf − elf =