The Como Mamas :: Get An Understanding

Staakt uw voorbarig protest, afvallige domoor! Dit is gospel, dat klopt, maar dan wel uit de stal van Daptone Records, uitvalsbasis van o.m. soulkanonnen Sharon Jones & The Dap Kings en Charles Bradley. Als dit de manier is waarop old school gospel nog eens tot bij de luisteraar geraakt, dan kunnen we daar enkel dankbaar om zijn. Praise the Lord.

Ergens is het natuurlijk schrijnend dat de interesse voor het genre pas wordt gewekt als een hippe, ‘betrouwbare’ bron ermee af komt, maar laten we eerlijk zijn: anders zou u er niet aan denken om een gospelplaat aan te schaffen of te streamen. Het dichtst dat de meesten bij het genre komen is immers door de dvd van Sister Act nog eens boven te halen. Zelfs Popmatters, dat in december een eindejaarslijstje klaar heeft voor de meest uiteenlopende genres (van elektronica, metal, r&b, indiepop en americana tot zelfs bluegrass, progressieve rock en K-pop) laat de gospelkelk doorgaans passeren. Nochtans zou het genre nog altijd worden bevolkt door figuren die de nalatenschap van Thomas Dorsey & co. met verve verderzetten. Toegegeven, dat hebben we ook maar van horen zeggen. Als The Como Mamas, drie kloeke vrouwen uit Como, Mississippi, de norm zijn, dan is dat inderdaad een wereld om te ontdekken.

De opnames dateren trouwens al van een achttal jaar geleden, toen ene Michael Reilly naar het zuiden van de VS reisde om er Lomax-gewijs lokale muzikanten op te nemen. Dat resulteerde in 2008 in het verzamelalbum Como Now, waarop de Mamas al te horen waren, en in 2013 in Get An Understanding. Het straffe is dat de dertien songs allemaal werden opgenomen tijdens één geïnspireerde voormiddag in de lokale kerk. En die opnames zijn niet vrij van schoonheidsfoutjes: je hoort stoelengeschraap, gestommel en kuchjes, maar dat draagt enkel maar bij tot de opmerkelijk nabije beleving. Zet een koptelefoon op, sluit de ogen en je waant je in het broeierige diepe Zuiden.

Drie stemmen, dat is alles. Dit is dus geen verwaterde hipsterstuff, geen met beats of bleeps bewerkt materiaal, maar oerklassieke spirituals die stuk voor stuk met geloof en vertrouwen in de Heer te maken hebben. De drie stemmen barsten van de begeestering en zorgen soms voor hemelse harmonieën. Wordt de kern van de boodschap die Ester Mae Smith zingt doorgaans herhaald door Angela Taylor en Della Daniels, dan maken ze op andere momenten de zinnen af, wat zorgt voor een voortdurend verschuiven van hymnen, een onophoudelijk vraag- en antwoordspelletje met vaak een ritmische drive die totaal doet vergeten dat er helemaal geen instrument (of zelfs geen uitbundig handengeklap) aan te pas komt.

Zoals gewoonlijk is het mooi om te horen hoe deze muziek, net als de meer wereldse tegenhanger, de blues, een voortdurend verenigen van goed en kwaad is, van tegenslag en hoop. Of hoe we slechts pionnen zijn in deze mean, old world, maar dat vertrouwen in God ons erbovenop kan helpen: “God Is Able” en “God Is Good To Me” zijn de boodschappen, en dank Hem maar voor het wonder van de schepping, want Hij zal er ook in moeilijke tijden voor je zijn. Soms wordt het even sinister, zoals in “I Know It Was The Blood”, waarin de lijdensweg van Jezus nog eens uit de doeken wordt gedaan, compleet met bloederige details, maar er wacht altijd verlossing om de hoek.

Hoogtepunten? Moeilijk aan te duiden: “Meet Me At The River Jordan” splitst het album in twee met een knappe bluesgetinte song, opener “Old Landmark” is misschien het mooist om de drie verschillende stemmen samen te horen harmoniëren, maar solostukken “Soon I Will Be Done” en “I’m Going Home To Jesus” (enkel van weerwoord voorzien door een aanmoedigend “Yeees!”) tasten al net even diep in het onuitputtelijke geloof. Voor wie weinig heeft met dit genre of echt nood heeft aan een duidelijke ritmische ondersteuning kan dit misschien een tikkeltje monotoon zijn, maar wie er nog eens aan moet worden herinnerd waar giganten van de twintigste-eeuwse muziek als Aretha Franklin, Ray Charles, Mahalia Jackson en The Staple Singers hun roots hadden, die kan dit hartverwarmende en geruststellende pareltje niet laten passeren.

The Como Mamas zingen op 11 februari in de AB (Brussel)!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

13 − 3 =