Schrijven over muziek heeft veel gemeen met schrijven over de liefde. Je geniet er beter van in plaats van er urenlang achter je computertje over te theoretiseren; uitgelegd zal je het toch nooit krijgen. En toch, toch zijn er elk jaar minstens tien albums die de sleur van het leven injecteren met een dosis fantasie, of een dosis levenslust, of een dosis onversneden adrenaline. Albums die dat zo goed doen, dat we ze wel met u moeten delen. Alstublieft.
- Raketkanon :: RKTKN #1 Als een hert naar de koplampen van een aanstormende auto: zo hebben wij het afgelopen jaar talloze keren naar optredens van Raketkanon staan staren. Smeriger, zweteriger of geschifter dan dit heeft België niet te bieden, momenteel. Dat is inderdaad geen al te genuanceerde stelling, maar Raketkanon doet nu eenmaal niet aan nuance.
- Lana Del Rey :: Born To Die Nee, Lana Del Reys debuut was geen voltreffer over de hele lijn, maar de frêle jongedame met de nogal gammele toonladder mocht wel maar mooi de twee meest hypnotiserende nummers van 2012 op haar naam zetten.
- Deftones :: Koi No YokanHoeveel bands kunnen écht zeggen dat ze volstrekt uniek zijn? Deftones speelt het nu al meer dan tien jaar klaar, en wordt gewoon nog beter met de tijd.
- Kapitan Korsakov :: Stuff & Such
- Cat Power :: Sun
- Periphery :: Periphery II
- Meshuggah :: Koloss
- Gojira :: l’Enfant Sauvage
- Glen Hansard :: Rhythm And Repose
- Amenra :: Mass V