Lone :: Galaxy Garden

Begin jaren negentig maakte het Gentse elektronicahuis R&S furore met werk van onder meer Juan Atkins en Aphex Twin. Sinds kort heeft het innovatieve label zijn tweede adem gevonden en vandaag mag Lone er zijn nieuwe album Galaxy Garden uitbrengen. Hierop baseert de Brit zich op de ravegeluiden van de begindagen die hij verpakt in een productie die hedendaags, ja zelfs futuristisch klinkt.

Waarom R&S nooit even groot geworden is als pakweg Warp, blijft tot op vandaag een raadsel. Het label plaveide de weg voor enkele veelbelovende artiesten, maar zag ze dan elders uitgroeien tot heuse goudhaantjes. Eind jaren negentig werd het erg stil rond R&S, tot er een drietal jaar geleden plots weer nieuw werk verscheen. Het oor voor kwaliteit was nog intact, want niemand minder dan James Blake — de man die op iéder optreden op Belgische bodem een dankwoord richt aan R&S-oprichter Renaat Vandepapeliere — herlanceerde het label met zijn eerste nummers. Na uitstekend werk van enkele aanstaande talenten is het nu aan de Brit Lone om er zijn kunsten te tonen op zijn vijfde plaat, Galaxy Garden.

Lone wil aantonen dat hij zijn geschiedenis kent, getuige de woelige retroklanken van vooruitgeschoven single “Crystal Caverns 1991”. Sluit de ogen en zie de raveparty aan je voorbij gaan. Denk: Detroit stad, dampende muren van de club, glowsticks en grote gele smileys. Ook de synths van “Raindance” nemen je mee terug in de tijd, weliswaar verpakt ineen fantastisch nummer waarmee Lone een betere Orbital neerzet dan dat de groep dat anno 2012 zelf doet.

Dat Galaxy Garden toch bijzonder actueel klinkt, ligt vooral aan de ingenieuze ritmepatronen die Lone uit zijn hoed tovert. Zo snijd je je scalpeermesje bot tijdens het ontleden van de verschillende, in elkaar verstrikte ritmes van “The Animal Pattern”. Ook de twee nummers waarop Lone hulp krijgt van wonderkind Machinedrum zijn ritmische hoogstandjes. “As A Child” is opgehitste samba met speelse gitaren. Alleen jammer van die suffe vocalen, die hadden niet gemoeten. “Cthulhu”, die andere track met de hulp van Machinedrum, knipoogt naar drum ‘n’ bass.

“Lying In The Reeds”, misschien wel hét hoogtepunt op Galaxy Garden, is het soort nummer dat we verwachten op de nieuwe plaat van Nathan Fake. Fantasierijke, melodieuze elektronica waarbij die toets uit het verleden toch weer aangevuld wordt met eigen, naïeve synthesizers. Op het einde van het album neemt Lone wat gas terug. De ambient van “Stands Tidal Waves” spoelt ‘s avonds aan op zwoele, zomerse stranden en afsluiter “Spirals” sluit de locale cocktailbar af in de vroege uurtjes.

Galaxy Garden is een veelkleurige plaat waarmee Lone aansluiting vindt bij de zogeheten “maximalisten” als Rustie en Hudson Mohawke. Zij steken verleden, heden en toekomst in de blender en creëren er een bijzonder aantrekkelijk beatparadijs mee. Voor wie er nog aan twijfelde; het label R&S staat weer helemaal op de kaart. Hopelijk laten ze dit talent niet schieten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

dertien + 3 =