Scott Kelly, Steve Von Till, Wino :: Songs of Townes Van Zandt

Drie stoner- en doomzwaargewichten die een tributeplaat maken voor een countrylegende? Yup, u bent niet de enige die met uw wenkbrauwen fronst. Je kan maar beter een hele goede reden hebben om je in het rijtje te willen plaatsen van dubieuze meesterwerkjes als Indie Translations of Usher, The String Quartet Tribute to Limp Bizkit of Amanda Palmer Performs the Popular Hits of Radiohead on Her Magical Ukulele. Gelukkig is die reden er.

Een countryplaat is nu niet bepaald wat we verwacht hadden van deze drie heren. Scott Kelly en Steve Von Till laten ons ondertussen al vijf jaar wachten op een nieuwe Neurosis-plaat, terwijl Scott ‘Wino’ Weinrich een nieuw album van zijn oude band Saint Vitus uit heeft en daar momenteel Europa mee rondtoert. Nu, helemaal een verrassing is dit nu ook weer niet. Zowel Kelly, Von Till als Wino hebben reeds meerdere soloplaten op hun naam staan waar het gebeuk en gedreun werden ingewisseld voor melodie en akoestische eenvoud. Wat deze drie verbond in zowel hun hardere als hun meer intieme werk, is het begeesterde songschrijverschap en intense vertolkingen. Kelly en Von Till speelden tijdens hun soloconcerten ook al regelmatig covers van Van Zandt.

En daar ligt ook de link met deze lichtjes vergeten, maar legendarische countrytroubadour. De drie decennia waarin Townes Van Zandt muziek uitbracht, werd van Zandt door veel muzikanten als een grote invloed genoemd. Zijn muziek liet duidelijk zijn sporen na bij enkele van de grootste singer-songwriters, zoals Steve Earle, Emylou Harris, Neil Young en Bob Dylan. Dat is ook niet verwonderlijk: de nummers van Van Zandt werden gekenmerkt door uitgepuurde arrangementen en doorleefde, eerlijke, melancholische teksten, uitgevoerd door een begeesterde verteller met een amberkleurig stemgeluid. Na zijn dood in 1997, na jaren van heroïne- en alcoholmisbruik, groeide Townes Van Zandt uit tot een ware cultfiguur, maar de grote erkenning door de mainstream kwam er nooit. Nu is er een tributeplaat, en dan nog van drie illustere stoner- en doomveteranen. Maar al snel blijkt dat deze niet voor de hand liggende keuze een gouden zet blijkt geweest is, want deze plaat is niet minder dan fantastisch.

Songs of Townes Van Zandt opent met Steve Von Tills interpretatie van één van Van Zandts bekendere nummers “If I Needed You”. Het is meteen duidelijk dat hier gekozen is om de muziek en de teksten van Van Zandt centraal te plaatsen. Hoewel “If I Needed You” op zich reeds vrij sober was, ontdoet Von Till het nummer van alle franjes, en kiest hij voor een trage, basic interpretatie, gedragen door een sobere voordracht in zijn diepe, krakende, donkere stemgeluid. Ook zijn versie van het schitterende “Black Crow Blues” krijgt dezelfde behandeling, waardoor de desolaatheid van het origineel extra op de voorgrond treedt. Voor “Snake Song” gooit Von Till het over een andere boeg, en schildert hij een postapocalyptisch beeld in grijstinten, ondersteund door een krakende elektrische gitaar, rudimentaire drums en dito synths.

Scott Kelly neemt “St. John The Gambler”, “Lungs” en “Tecumseh Valley” voor zijn rekening. Vooral “Lungs” is indrukwekkend, al was het maar door de dreigende elektrische gitaar die als een opkomende storm het nummer de klamme broeierigheid geeft die de geniale tekst verwoordt (“Well, won’t you lend your lungs to me / Mine are collapsing”). Het intrieste “Tecumseh Valley” kan misschien net ietsje te lang en te eentonig lijken, maar hier gaat de aandacht vooral naar de tekst, die in ware countrystijl het tragische wedervaren van het meisje Caroline in magistrale bewoordingen benadrukt.

Wino houdt het heel simpel, maar dodelijk efficiënt met “Rake”, “Nothin” en “A Song For”. “Rake” is de contemplatie van een oude man over een rumoerig verleden, maar anders dan zijn kompanen kiest Weinrich niet voor vertraging en stilering, maar vult hij het nummer dynamischer en rijker in, en ontdoet het van de gezapige tragiek om plaats te maken voor hoopvolle berusting. Een geniale inval, die van “Rake” één van de hoogtepunten van deze plaat maakt. In “Nothin” wordt de mistroostigheid van het origineel ingeruild voor een broze, kwetsbare aanpak, waar Wino’s soulvolle schurende stemgeluid zich knap kan manifesteren. “A Song For” zorgt voor een passend, meerstemmig en berustend, maar magistraal slotakkoord.

Songs of Townes Van Zandt is een unieke, uitzonderlijke plaat geworden. Dat is zonder enige twijfel te danken aan het voortreffelijke basismateriaal dat Townes Van Zandt tijdens zijn leven bijeen heeft geschreven. En daar waren Scott Kelly, Steve Von Till en Wino zich terdege van bewust; getuige de stuk voor stuk knappe tot ronduit schitterende uitvoeringen die de ene keer trouw zijn aan het origineel, de andere keer een eigen perspectief zoeken, maar altijd het uiterste respect behouden voor de erfenis van Van Zandt. Het maakt van dit album een prachtige symbiose van twee aanvankelijk tegengestelde werelden, die elkaar in een grijze godenschemering gevonden hebben op dit onverwachte meesterwerk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

3 × 3 =