GRASPOP :: Cavalera Conspiracy :: ”Metal kwam als geroepen in Brazilië”

Een jeugdheld interviewen, het doet wat met een mens. Vanuit het zonnige Phoenix beantwoordt Max Cavalera, de legendarische ex-frontman van het al even legendarische Sepultura, een spervuur van vragen over de reünie met zijn broer Igor en het nieuwste wapenfeit van Cavalera Conspiracy, Blunt Force Trauma.

Op 5 februari 2011, exact twintig jaar na de opnames van Sepultura-dvd Under Siege, ging het dak van Sala Razzmatazz in Barcelona er opnieuw af. De releaseshow van het tweede album van Cavalera Conspiracy riep bij de Braziliaanse warlord herinneringen op aan de hoogdagen van Sepultura. “Van de kleedkamer over het podium tot de moshpits: alles baadde in de sfeer van twintig jaar geleden. Kippenvel was het. Het is heerlijk om telkens opnieuw met Igor op een podium te staan”, alus Cavalera.

enola: Geen Joe Duplantier op het podium en het nieuwe album, terwijl hij op Inflikted een sterke indruk naliet?
Cavalera:“Joe had inderdaad een onmiskenbare impact op Inflikted, maar Gojira is en blijft zijn prioriteit. Johny Chow is na de release van Inflikted een permanent lid geworden. Vooral sinds Blunt Force Trauma ingeblikt is, voelen we ons veel meer een hechte band. Tijdens de opnames van Inflikted beschouwden we Cavalera Conspiracy veeleer als een project.”

enola: Je beschouwt Cavalera Conspiracy als het derde hoofdstuk in je leven. Wat met Soulfly?
Cavalera:“Met Soulfly hebben we een langere pauze ingelast. Na de aanstormende wereldtour van Cavalera Conspiarcy, vermoedelijk op het einde van de jaar, beginnen we aan nieuwe nummers. Het blijven twee losstaande bands.”

enola: Over naar Blunt Force Trauma. Het album klinkt primitiever en nóg agressiever dan debuut en klassieker-in-wording Inflikted.
Cavalera:“Met onze eerste plaat wilden Igor en ik vooral de magie van de thrash metal van Beneath The Remains en Arise terugtoveren. Met Blunt Force Trauma gaan we nog dieper de tijd in. We grijpen terug naar de snelle en agressieve crossover-metal uit de jaren tachtig. Het is goed mogelijk dat we binnen een paar jaar terugkeren naar de meer moderne en tribale metal van Roots.”

enola: “Rasputin” lijkt ondergedompeld in een brutaal punksfeertje. Speelde punkmuziek een belangrijke rol in je jeugd?
Cavalera:“Inderdaad, mijn broer en ik zijn niet alleen opgegroeid met Slayer en Exodus, maar ook met The Sex Pistols, Dead Kennedy’s, Discharge en Black Flag. De punkscene oefende volgens mij een grote invloed uit op het ontstaan van de thrash metal. Net als vele anderen was ik als ruige punker blij dat er, tegen de stroom van commerciële glam metal van Bon Jovi, Poison en Twisted Sister in, een nieuw metalgenre ontstond, met een nieuwe stem en een nieuw geluid. In de begindagen van Sepultura aapten we nog Slayer na, daarna creëerden we een eigen sound.”

enola: Maar nummers als “Warlord”, “Lynch Mob” en “Killing Inside” doen wel behoorlijk modern en groovy aan?
Cavalera:“Dat klopt. Tussen de cross-overgerichte mokerslagen “Torture”, “Thrasher” en “Target” vind je nogal wat groove metal, maar daarom zijn deze nummers niet minder agressief.”

enola: Schiet mij niet af, maar “Killing Inside” heeft toch wat weg van de metalcore van Chimaira?
Cavalera:“Hmm, ik beschouw het als een catchy nummer. De repetitieve riff moet als een mantra in het hoofd blijven ronddolen. In het nummer worden gewoon snelheid en lekkere grooves gecombineerd, net als op de rest van de plaat. Daarnaast werden ook de snelle solo’s en melodische toppen van Marc (Rizzo, sologitarist) aaneen geregen in de krachtige mix. Dat allemaal levert volgens mij gewoonweg een brok woeste metal op.”

enola: Welke jonge metalbands kunnen je vandaag nog bekoren?
Cavalera:“Mijn favorieten zijn White Chapel, The Dillinger Escape Plan, en uiteraard ook Gojira. Ik moet er gewoon dezelfde pure agressie van de jaren tachtig in horen. Minder melodie, meer agressie: daar hou ik van.”

enola: Luister je naar de opzwepende ritmes van Mixhell (het dj-pseudoniem van zijn broer, lh)?
Cavalera: “Ik blijf een metalhead in hart en nieren. De electro van Igor is dus niet echt mijn cup of tea, maar het is goed dat hij na Sepultura elektronische muziek ontdekte en hierdoor zijn draai opnieuw vond.”

enola: Jij woont in Arizona, je broer in Brazilië. Hoe werkt het lange-afstandmusiceren concreet bij jullie?
Cavalera:“Ik componeer het grootste deel van de muziek thuis: ik begin met de riffs, vervolgens zet ik er met de drumcomputer beats op. Het geheel stuur ik door naar Brazilië, waar Igor kan nadenken over de gepaste drums. In de studio perfectioneren we onze basiscomposities tot een definitief eindresultaat. Zo simpel gaat dat.”

enola: Toen Brazilië nog een militaire dictatuur was, was muziek de enige uitlaatklep, maar met Sepultura stapten jullie later ook de moderne, commerciële wereld binnen. Sta je daar nog bij stil?
Cavalera:Natuurlijk, we hebben heel veel geluk gehad, anders waren we geëindigd als de gemiddelde Braziliaan van vandaag. Toen metal de jaren tachtig zijn intrede in Brazlië waren repressie en censuur nog een constante dreiging. Igor en ik verloren ons vader en vervolgens werd de hele familie geconfronteerd met financiële perikelen. We beleefden barre tijden en een extreme pissed off jeugd. Metal kwam dus als geroepen voor ons.
Maar de band met Brazilië blijft, aangezien mijn familie daar nog leeft. Ik ben ook zeer verheugd over onze nieuwe presidente en het feit dat we het WK en de Olympische Spelen mogen organiseren. Ik ben fier dat het land nu echt aan het boomen is.

Sepultura speelde Arise live tijdens een verjaardagsshow in Saõ Paulo. Hoe was het om te weten dat een andere band jouw klassieker integraal speelde?
“Het is een concept dat hen in het verleden door bands als Megadeth en Metallica werd voorgedaan. Andreas en Paulo doen hun ding. Igor en ik gaan voort met Cavalera Conspiracy. Sepultura is niet meer de originele band van weleer. Een reünie zal er niet gauw inzitten.”

Je schreef mijlpalen met Sepultura, Soulfly en Cavalera Conspiracy. Wat blijft een legendarische frontman inspireren?
”Het antwoord is eenvoudig. Het gevoel van non stop songs te schrijven en die over de hele wereld te brengen, of het nu grote festivals of kleine clubs zijn. De trouwe steun van duizenden uitzinnige fans: dát is mijn geloof.”

Cavalera Conspiracy sluit op zondag 26 juni op Graspop Metal Meeting Marquee 1 af.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twee × vier =