De Teutoonse metalinvasie :: Sodom

De Biebob in Vosselaar is een metaltempel in de meest
figuurlijke zin. Van buitenaf gezien is dit een gewoon doordeweeks
rijhuisje dat je zo zou voorbijrijden, maar binnenin breekt elke
week de hel los. Gelegen langs de Antwerpsesteenweg ergens tussen
Turnhout en Antwerpen is de Biebob al sinds jaren een vaste halte
voor elke metalband op tournee.

Op een winderige vrijdagavond wacht ik de frontman van de Duitse
thrash-metalformatie Sodom op. Tom Angelripper is al sinds het
prille begin de spil van de band die samen met Kreator en
Destruction de zogenaamde Teutoonse metalinvasie van de jaren
tachtig vormde.

Angelripper ziet er afgetraind uit en klaar om de tour aan te
vatten voor hun dertiende album ‘In War and Pieces‘.
De band heeft net een cruise achter de rug met 41 andere metalbands
én 2000 fans in de Caraïben. Een goede gelegenheid om het te hebben
over zijn liefde voor “all things metal” en het nieuwe album.

Iconen

enola: Jullie zijn net terug van de ‘70000 tons of
Metal’-cruise. Op het internet circuleren al verschillende foto’s
van de trip. Hoe was het?

Dat was echt geweldig. Het was het eerste optreden voor onze nieuwe
drummer. Iedere groep speelde twee sets van telkens een uur op het
schip en op het einde van het optreden begon de volgende groep op
een andere locatie. Maar het was een vakantie met verschillende
geweldige groepen, het was een mooi pakket.

enola: Twee iconen van de New Wave of Heavy Metal, je favoriete
genre, Raven en Saxon speelden ook mee. Had je de kans om hen aan
het werk te zien?

Ja, ik heb Raven gezien. Dat was verbazend, zoveel energie en power
op het podium. Ze hadden een oldschool setlist
samengesteld met ook een paar nieuwe nummers. Ze openden met ‘Take
Control’ en ‘Rock Until You Drop’ van hun eerste album… Het was
echt te gek.

enola: Raven was een van de eerste echte
Speedmetalbands.

Zeker, en John Gallagher (zanger/bassist, nvdr) is een van de beste
bassisten die ik ooit gezien heb. Mark Gallagher is ook een
geweldige gitarist met onuitputtelijke energie. Ze zijn allebei al
in de vijftig jaar en ze doen het nog steeds. Maar er waren zoveel
geweldige groepen op die cruise, ik heb geprobeerd er zo veel
mogelijk te zien.

enola: Testament was ook aan boord en speelde een soort van
‘Rewind’-achtig concert door de nummers uit hun debuutalbum ‘The
Legacy’ te spelen in dezelfde volgorde als ze op plaat stonden. Zie
je je dit met Sodom ook nog doen?

We krijgen wel eens aanbiedingen van concertpromotoren die
bijvoorbeeld willen dat we alleen maar songs spelen van voor 1989
of volledig ‘Agent Orange’ aangevuld met wat nummers uit
‘Persecution Mania’. We denken er wel eens over na maar een band is
niet één album. ‘Agent Orange’ is een goede plaat maar ik wil het
niet volledig spelen.

Inspiratiebron

enola: Tank is een band die een grote invloed had op Sodom. Hun
zanger en bassist Algy Ward speelde ook nog bij The Damned. Had
punkrock eigenlijk een invloed op jou?

Punk speelde een grote rol. Sommige punkgroepen zoals Discharge
waren heavier dan metalbands. Ik ben een grote fan van
GBH, The Exploited en ook The Dead Kennedys. Vooral de Britse
punkscene, de streetpunk, was geweldig. Vroeger op feestjes was het
altijd punkmuziek die opstond. Maar qua lyrics was vooral Tank een
enorme invloed; ‘This Means War’ bijvoorbeeld of ‘Honour and
Blood’. Ik schrijf niet over een specifieke oorlog zoals Vietnam of
de Tweede Wereldoorlog maar over de wantoestanden in de wereld.
Vandaag is het Noord-Korea of Caïro en de revolutie. Het zijn soms
erge dingen maar ik moet erover schrijven; ik ben een
tekstschrijver en een songwriter. Ik probeer de slechte zaken in
deze wereld te omschrijven zoals ze zijn, niet op een politieke
manier, we zijn niet links of rechts. Ik wil schrijven over wat ik
veracht.

enola: ‘Welcome to Hell’, het debuut van Venom uit 1981, was
ook een enorme invloed?

‘Welcome to Hell’ veranderde alles. De hele muziekscene onderging
een verandering. Mijn inspiratiebronnen veranderden. Ik was een van
de eersten die de lp in Duitsland had. Ik kende de eigenaar van een
import platenzaak die platen uit Engeland had voordat ze officieel
uitkwamen in Duitsland. Hij ging naar Engeland en kocht daar een of
twee exemplaren en ik kocht ze dan over. Niemand had ooit van bands
zoals Venom, Raven of Exciter gehoord. Ik had een soort van deal
met hem dat ik eerste keus had. Toen ik thuiskwam met ‘Welcome to
Hell’ kon ik niet geloven wat ik hoorde en wat ik zag. Die cover en
die titels zoals ‘Sons of Satan’. ‘Welcome to Hell’ was zo brutaal
en zo’n bron van inspiratie. Zo kregen we het idee om onze eigen
groep te starten. Voor mij is dat album nog altijd de meest
heavy plaat ooit.
Venom bracht dan ook de ‘Witching Hour’ video uit met ‘Witching
Hour’ en ‘Bloodlust’ op. Ik ging dan naar de Dynamo in Eindhoven om
die video te kopen voor 200 Duitse Marken. Ik verzamelde echt
alles.
Cronos, de zanger van Venom, was ook een geweldige bassist, de
vervorming op die bas… Ik kocht dan ook dezelfde basgitaar, een
Ibanez Destroyer, die ik tegenwoordig nog altijd gebruik. Ibanez is
mijn favoriet, zo ruw en brutaal, niet een typische basgitaar maar
echt een specifiek geluid.

enola: Veel thrashbands wilden die sound van Venom recreëren
maar dan sneller en harder. Kan dat eigenlijk?

Nee, je kan de geest van die muziek niet recreëren. Veel beginnende
groepen willen de sound van Kreator of Sodom kopiëren. Maar dat kun
je niet doen. Als je een band begint moet je een eigen sound
creëren, iets nieuws. Zelfs wij kunnen die stijl van ‘Persecution
Mania’ en ‘Agent Orange’, onze eigen albums, niet kopiëren. Die
albums zijn van de jaren tachtig en een representatie van toen.
Maar ik ben er trots op dat veel jonge bands ons en Venom goed
vinden natuurlijk, en dat wij nu een inspiratiebron zijn.

enola: Op ‘Better Off Dead’ uit 1990 stond ‘Resurrection’, een
heel persoonlijke song en een soort ode aan je overleden vader.
Iets dat Sodom daarna nooit meer herhaalde.

Nee, niet echt. Mijn vader was mijn beste vriend en ik droeg het
aan hem op. Hij was bevriend met de hele band en na zijn overlijden
wilde de hele band een song schrijven over hem. Maar het is een
heel emotioneel nummer, iets dat daarna niet echt meer… Hoewel,
‘God Bless You’ op het nieuwe album is ook wel een emotioneel
nummer. Ik was bij de marine en ik weet dat ‘God Bless You’ het
laatste is wat ze horen voor ze naar de oorlog trekken. Maar
‘Resurrection’ is een goed nummer, ik wil het ook live brengen.

enola: Sodom maakte een grote sprong vooruit van ‘Obsessed by
Cruelty’ naar ‘Expurse of Sodomy’ in de jaren
tachtig.

Frank Blackfire was onze nieuwe gitarist en die was beter dan
Destructor, onze vorige gitaarspeler. Hij had veel meer ideeën over
gitaarriffs. Toen hij erbij kwam was dat onze eerste echte goede
line-up. Ik hou van ‘Obsessed by Cruelty’ en ‘In the Sign of Evil’
maar met Frank hadden we voor de eerste keer een écht goede heavy
metalgitarist. We veranderden onze stijl en onze lyrics. Die
Satanische en occulte teksten deden me niets meer, ik werd er niet
goed van. Ik stopte met zo’n teksten te schrijven.

enola: Sodom is een hardwerkende band en heeft ondertussen al
dertien albums uit. Dankzij ‘Agent Orange’ kon je je job bij de
steenkoolmijnen opzeggen. Heeft dat voorval een soort van
werkethiek gegeven?

Ja, een werkersethiek.. Ja, we moeten hard werken om genoeg inkomen
te genereren net zoals in de mijnen. Het stopt eigenlijk nooit.
Sinds ‘Agent Orange’ kan ik leven van Sodom en werk ik er elke dag
aan. Het is niet alleen maar touren. Wanneer ik thuis ben, manage
ik de band. Je bent eigenlijk voortdurend bezig.

enola: Zou je alleen maar kunnen touren zoals sommige bands en
geen nieuwe platen meer uitbrengen?

Nee, Sodomfans willen voortdurend nieuwe albums. Tussen dit nieuwe
album en het vorige zit vier jaar. Dat is lang. We willen proberen
iedere twee jaar een nieuw album uit te brengen. Na deze tour duik
ik de studio in met Onkel Tom voor een nieuw album en daarna
beginnen we nieuwe songs te schrijven. Mensen willen nieuwe songs
horen. Alleen maar touren zou echt niet genoeg zijn en we spelen
live natuurlijk de klassiekers. Mensen horen het nieuwe album graag
én de klassiekers. Het is echt niet eenvoudig een setlist samen te
stellen. We spelen enkele nummers uit het nieuwe album en dan de
klassiekers. Sommige nummers moet je gewoon spelen zoals ‘The Saw
Is the Law’.

enola: Zijn sommige songs wel live te spelen?
Ja, sommige songs kan je in een studio opnemen maar kan je live
niet brengen. Ook op het nieuwe album heb je zo’n probleemsongs. Je
hebt dan gitaaroverdubs en gitaarsolo’s en je kan die sound met één
gitarist niet repliceren live. Sommige nummers werken live gewoon
niet. We spelen live bijvoorbeeld wel ‘Nuclear Winter’, dat is één
muur van gitaren in de studioversie maar we proberen het live te
spelen. Op het nieuwe album heb je dan ‘Styptic Parasite’ en
‘Through Toxic Veins’ die live moeilijk te spelen zijn. In de
studio kan ik eerst bas spelen en dan zingen, maar op het podium
moet ik beide samen doen en dat is live soms onmogelijk.

enola: Spelen jullie nog nummers uit albums zoals ‘Better Off
Dead’ en ‘Tapping the Vein’ uit de jaren negentig?

Nee, niet meer zoveel. Maar dat wil ik wel. ‘Better Off Dead’,
‘Tapping the Vein’… maar ook ‘Get What You Deserve’ is een
geweldig album. Daar wil ik met de andere bandleden over praten. We
moeten live ook wat zeldzaam materiaal brengen zoals ‘Tarred and
Feathered’. Op ‘Tapping the Vein’ staan zoveel goede songs. Maar ik
ben zo blij dat we een nieuwe drummer hebben gevonden die een
setlist met 22 songs heeft geleerd. Hij koos de klassiekers,
luisterde er één of tweemaal naar en hij kende de song, hij leerde
zo snel…

enola: Zou je deze plaat kunnen gemaakt hebben met Witchhunter
en Blackfire?

Nee. Wanneer we ‘The Final Sign of Evil’ deden enkele jaren geleden
was Witchhunter al heel erg ziek door alcoholmisbruik. Maar
Blackfire is een fantastische gitarist. Als ik een nieuwe plaat zou
opnemen met hem zou dat geweldig zijn. Bernemann is een heel andere
gitarist, melodieus en agressief, ze hebben een heel andere stijl
van gitaarspelen. Je kan ze niet vergelijken.

‘In War and Pieces’

enola: Het nieuwe album bevat heel wat invloeden van Iron
Maiden en Judas Priest.

Hmm, wanneer we songs beginnen te schrijven luisteren we niet naar
andere muziek. Soms kwam Waldemar (de producer, nvdr) met een
gitaarriff op de proppen en dan herkende ik het van ergens en
veranderden we de riff. We willen niet stelen. Waldemar is een
grote fan van Megadeth en Testament, ik ben een fan van Slayer en
Venom. Makka, de nieuwe drummer, is een oldschool metalfan en dat
komt gewoon allemaal samen. Maar we willen niet geïnspireerd worden
door andere bands; we willen niet weten wat Kreator en Destruction
aan het doen zijn. We willen songs schrijven voor ons.

enola: Werd er in de studio nog veel geschaafd aan het nieuwe
album?

We deden een preproductie want Waldemar wilde de songs goed leren
kennen. We zijn nooit naar een studio gegaan; het hele album is
opgenomen in de repetitieruimte. Dat was eigenlijk heel belangrijk.
Ik wilde geen 1000 euro per dag uitgeven aan een high-tech
studio. Ik wilde geld spenderen aan een producer en gewoon zolang
blijven werken tot iedereen tevreden was. Tegenwoordig heb je geen
studio meer nodig en heb je genoeg aan een digitale recorder en een
computer. Waldemar heeft ons echt goed geholpen; hij arrangeerde
ook een beetje maar de songs waren wel klaar.

enola: ‘Feigned Death Throes’ op het nieuwe album heeft een
hele zware baslijn, wat je niet dikwijls meer hoort in
metal.

De basgitaar op de nieuwe plaat is heel clean. Ik hou van
een ruwe basklank maar Waldemar wou graag een meer heldere bas
zodat de gitaarsound meer naar voren komt. Dus hebben we de
vervorming op de basgitaar wat verminderd om de productie wat
cleaner te krijgen. Live speel ik met mijn bas echt als met een
gitaar. Als je maar een gitarist hebt tijdens een liveoptreden
speel je zo. Raven bijvoorbeeld, de bassist speelt heel luid en
soms gewoon gitaarriffs. Dat is echt verbazend. Tank is ook zo een
driemansformatie; ik zag ze ooit live samen met Motörhead. De
basgitaar is een geweldig instrument. Bass Invaders was zo’n
project van Markus Grosskopf van Helloween. Hij bracht alle zangers
en bassisten samen om nummers te schrijven en op te nemen zonder
gitaren, dat was echt grappig. Niemand begreep er iets van, heavy
metal zonder gitaren, maar bassisten hebben ook goede ideeën!

enola: Onlangs verliet Bobby Schottkowski, jullie drummer, de
band. Vlak na de opnames van de nieuwe plaat. Dat moet een
verrassing geweest zijn?

Ja, we hadden net een geweldig album uit en stonden klaar om op
tournee te vertrekken. Maar er waren zoveel priveproblemen.. Hij
wou niet meer met mij samenwerken, hij wou een nieuwe band
beginnen, zich herbronnen en meer tijd in zijn priveleven
steken..

enola: Dus moesten jullie snel op zoek naar een nieuwe drummer
voor de tour die eraan zat te komen.

Ja, we hadden niet veel tijd, zeker niet om verschillende drummers
te checken. Maar Makka was bevriend met Waldemar toen ze nog samen
speelden in Despair en ik kende hem ook van mijn zijproject Onkel
Tom. Hij had gespeeld op mijn tweede album. Hij zal ook op het
volgende album spelen. Het is een heel strakke en technisch sterke
drummer zoals Dave Lombardo. Bobby was ook een goede drummer maar
had een andere stijl. Makka speelt sneller en heavier.

enola: Is na zoveel jaren Sodom een bedrijf rond Tom
Angelripper of is het nog steeds gebaseerd op
vriendschap?

Goede vraag. We zijn vrienden. Maar toen Bobby (Schottkowski) erbij
kwam of Waldermar luidde het: ‘Dit is Toms band, we houden van dit
soort muziek en we willen hem steunen’. We zijn niet samen
opgegroeid van het begin. In de oorsprong was het Witchhunter en
Agressor en dat waren goede vrienden. Maar een muzikant die er
later bijkwam zoals Makka is anders. Dat is een geweldige kerel en
een vriend maar niet mijn beste vriend. Dat wordt misschien ooit
wel zo. Dus… Ik ben een zanger in een groep, het is mijn groep en
zij ondersteunen het. Het is ook business; je moet over alles
praten en dus ook over geldzaken. Het is een democratie maar
uiteindelijk weet ik wat de fans willen.

Klik
hier
om meer foto’s van Sodom te bekijken.

recent

Zimmerman

17 maart 2024Rotown, Rotterdam

Zondagavond spelen Ivy Falls en Zimmerman in Rotown in...

Coeur :: SHOW

Meer pompende beats. Meer duizelingwekkend Frans. Meer pure, feestelijke...

The Smile

15 maart 2024Vorst Nationaal, Brussel

Er zit een goeroe verborgen diep in Thom Yorke....

Benni :: Make Me Blind

Vanuit het land van de eeuwige herfst bracht de...

Miek Zwamborn :: Onderling – Langs de kustlijn van Mull

Hoe maak je als auteur het landschap tot hoofdpersonage...

verwant

Sodom :: In War and Pieces

SPV, 2010 Boem - Thrashriff! 'In War and Pieces' is...

Sodom :: Sodom

Het leven is hard. Zoiets moet meneer Graspop in...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in