Jazz & Beyond Deluxe :: Een eclectische tweedaagse in de Vooruit

Amper drie maanden na de vorige editie pakt de Gentse Vooruit nog eens uit met een aantrekkelijke tweedaagse die minder alledaagse artiesten een platform biedt en zo lijkt te mikken op een publiek van muziekfanaten én geïnteresseerden die een paar ontdekkingen kunnen doen.

Donderdag 17 februari

Bekendste figuur op die eerste dag is cellist Erik Friedlander. Die kwam het vorig jaar nog doen met zijn Broken Arm Trio, maar deze keer staat hij er alleen voor. De muzikant is vooral bekend van zijn talloze samenwerkingen met Tzadik-opperhoofd John Zorn, maar hij is natuurlijk ook de zoon van de legendarische fotograaf Lee Friedlander, wiens werk voor een stuk het programma bepaalt. Deze “Taking Trips To America”-tournee is immers ingegeven door de talloze reizen door het Amerikaanse hinterland die de jonge muzikant met zijn ouders maakte.

Het zijn die ervaringen die ook de basis vormden voor zijn wondermooie album Block Ice & Propane (2007), waarop hij een bedwelmende variant laat horen van Amerikaanse roots, kamermuziek en jazz, met Frisell-achtige stijlen, zijn vermaarde pizzicato-spel en een heel filmische sfeer. Tijdens het concert van Friedlander zullen er ook films van Bill Morrison en foto’s van Lee Friedlander getoond worden die het plaatje ongetwijfeld zullen vervolledigen.

Al even intrigerend is het internationale trio Das Kapital met de Deen Hasse Poulsen (gitaar), Fransman Edward Perraud (drums) en Duitser Daniel Erdmann (sax), dat een apart status verworven heeft binnen de Europese jazz met zijn mélange van oud en nieuw, traditie, experiment en theater. Nu eens aanleunend tegen strakke punkjazz en dan weer verdacht ouderwets, blijft het een band die constant verrast. Op hun album Ballads & Barricades bewerkten de drie Hanns Eislers muziek voor theaterwerk van Berthold Brecht. Het resultaat: een mooi staaltje van diversiteit, schipperend tussen haast kinderlijke eenvoud en bruuskere, bijna cartooneske uitspattingen.

De line-up van Dag 1 wordt vervolledigd door Evan Roy, de Belg Edwin Vanvinckenroye en het gezicht achter Tribe: een koepel met “folkinvloeden, filmmuziek, ambient, postrock en electronics verwerkt tot een hedendaagse performance”. Wij zijn even benieuwd als u.

Vrijdag 18 februari

Tijdens de tweede avond wordt het vooral uitkijken naar het concert van de Italiaan Paolo Angeli die aan de slag gaat met zijn gemodificeerde Sardijnse gitaar, die hij bespeelt als een cello. Het instrument wordt bewerkt met allerhande hulpstukken waarop het geluid ook nog eens gemanipuleerd wordt. Zoals het album Tibi (2010) laat horen, zorgt dat voor een unieke luisterervaring waarbij vrij conventionele geluiden verrijkt worden met percussieve interventies, drone-elementen en minimalisme dat wel iets gemeen lijkt te hebben met de pruttelelektronica van Ikue Mori als die aan de slag zou gaan met een bende volksmuzikanten.

Ook op de tweede dag is er een minder bekende muzikant te zien, in dit geval de jonge cellist Zach Miskin die onlangs pas debuteerde met For Your Safety waarop hij wordt bijgestaan door leden van o.m. The Books en The National. Het is moeilijk om de muziek te beschrijven: ze is zowel toegankelijk en etherisch, als grillig en resoluut binnen de avant-garde te situeren. Voor dit optreden wordt hij bijgestaan door een gitarist, een zangeres en een laptopartieste. Een mogelijke verrassing.

Laatste naam is Hauschka. Diens Room To Expand werd in 2007 nog jubelend ontvangen op deze site. Intussen zorgde de man die bekend werd door zijn “prepared piano” voor nog een goed onthaald album, Foreign Landscapes, dat minder sterk de nadruk legt op de piano door toevoeging van blazers- en strijkerssecties. Het blijft echter onalledaags mooie muziek met knutselcharme, die waarschijnlijk een vergelijkbaar vervolg krijg op 18 februari aangezien de man voor zijn concert wordt bijgestaan door een strijkkwintet.

Met andere woorden: meer beyond dan jazz (verwacht niet te veel vingerknipswing tijdens deze tweedaagse), maar dat genreoverschrijdende denken was dan ook een kernvoorwaarde achter dit eclectische concept. Het programma is alleszins voldoende intrigerend om de avontuurlijke muziekliefhebber aan te spreken, en wie weet vallen er nog geweldige openbaringen te rapen.

Meer info over tickets, uurregeling, etc, is te vinden op de website van de Vooruit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

tien + 6 =