Year Long Disaster :: “Muziek is nog steeds mijn redding”

Even geleden werd hier op enola lovend gesproken over het tweede
album van Year Long
Disaster
. Het is een stomend schijfje vol classic heavy
rock
, schreven we toen, voor ers van powertrio’s van
Atomic Bitchwax tot ZZ Top. Zeker dat laatste wordt door Daniel
Davis, de zanger van de band bekrachtigd, zoals je hieronder kan
lezen. Verder kom je wat te weten over hun relatie met Karma to
Burn, de inspiratiebronnen voor de teksten en de oorsprong van de
opvallende bandnaam.

enola: Hallo! Alvast bedankt voor je tijd en om me op te
bellen! Hoe loopt het nu met de band?

Prima hoor..

enola: Heb je al reacties gekregen op het nieuwe
album?

Nog niet veel, want het is nu nog niet officieel uit. Maar tot nu
vindt iedereen het goed. Ze vinden het ook een stap vooruit voor de
band ten opzichte van het vorige. Ik ben gelukkig met die reacties,
want de meeste mensen zijn gewoonlijk eerlijk tegen me.

enola: Ik las ergens dat jullie ongeveer vier weken over de
opnames van het album hebben gedaan. Is het niet moeilijk om dan
gefocust te blijven op de muziek? Jullie zijn toch een liveband bij
uitstek, dus kan ik me voorstellen dat vier weken lang
is.

Mja, ik denk dat het uiteindelijk niet eens vier weken geduurd
heeft. Ongeveer een week preproductie, en op vijftien was het
opnemen rond. Nog een beetje masteren en klaar. Het ging
allemaal vrij vlot, we hadden ook een goede producer. Nick
Raskulinecz is een erg enthousiaste vakman en houdt de energie
hoog. Ik denk ook dat hij de energie in de studio goed gevat heeft
in de opnames.

enola: Was dat dan zijn belangrijkste bijdrage aan het album:
jullie scherp en enthousiast houden?

Wel ja, dat was een deel van zijn bijdrage. Hij weet ook hoe hij
een geweldig geluid moet creëren. Hij hielp ons ook om de songs op
de juiste manier in elkaar te puzzelen en zo.

enola: Hoe kwam je met hem in contact? Hij is toch een vrij
grote naam onder de producers.

Dat klopt. Dave Grohl werkt veel met hem samen bij Foo Fighters en vertelde
ons over hem. We hebben dan onze manager naar Nick laten bellen en
zo kwam het in orde. Hij is inderdaad een ‘grote’ producer, maar
hij werkt met alle bands die hij goed vindt en waarin hij gelooft,
ook als ze niet het budget van een ‘grote’ band hebben. De meeste
mensen werken met ons samen omdat ze ons goed vinden.

‘De meester en Margharita’

enola: Dat is eigenlijk een mooi compliment. Ik las ook in de
bio van het label dat de teksten van het album gebaseerd zijn op
het boek ‘De meester en Margharita’. Klopt dat ongeveer, of is het
gewoon labelpraat voor de pers?

Deels klopt het wel, ja. De titel komt al zeker van het boek en
sommige ideeën voor de teksten heb ik er ook wel uit. Maar vanuit
zo’n idee verandert het verhaaltje wel. Het uiteindelijke resultaat
heeft niet per se nog veel te maken met dat boek. Uiteindelijk gaan
de songs over veel verschillende dingen uit de wereld, mijn leven
en hoe ik de wereld zou willen.

enola: Maar het is wel een fantastisch boek,
toch?

Ja, het is een amazing book!

enola: Is er een verband tussen bepaalde zaken uit het boek en
je leven zodat het je extra kon inspireren, of was het zuiver je
enthousiasme voor het boek dat je motiveerde om er ideeën voor
lyrics uit te halen?

Ik hou er wel van om de zaken wat mysterieuzer en geanimeerder te
maken. In het verhaal is magie een soort van rock-‘n-roll rebellie
en dat is uiteindelijk ook wat muziek is.

enola: Waar komen de bloedreferenties in de titels
vandaan?

Welke nummers bedoel je dan?

enola: ‘Show Me Your Teeth’ gaat over vampieren
en..

Nee man, dat heeft niets met vampieren te maken. Wanneer ik het
woord tanden zeg, dan denken mensen automatisch aan vampieren. Voor
mij heeft het er niks mee te maken. Misschien komt het omdat het nu
weer een populair thema is in boeken en films. Het nummer gaat meer
over gehoorzaamheid en onderwerping.

enola: Oké, dan zit ik er wel naast dan. Ik heb de teksten ook
niet, maar ik vond wel dat ze iets mysterieus hebben, veel dubbele
betekenissen ook.

Ja, dat is de bedoeling, iedereen kan er uithalen wat hij wil. Ik
vind het altijd goed als iedereen de songs kan interpreteren zoals
hij wil.

Minder nadenken

enola: Wat was de grootste evolutie van de band tussen het
vorige album en dit?

Voor mij was het vooral veel duidelijker hoe ik de band wilde laten
klinken. Ook mijn rol als zanger zit me nu veel comfortabeler. Ik
besliste dat ik er niet te veel meer over wilde nadenken of
proberen te klinken als iemand anders, gewoon mezelf zijn achter de
micro. En wat er dan ook uitkomt, het zal goed zijn of slecht, maar
meestal goed.

enola: Had je bepaalde invloeden voor dit album? Of heb je er
nu juist minder?

Wel ja, je begint en langzaam aan vind je als band een richting die
je uitgaat. Nu hebben we daar een duidelijker beeld van. Je wordt
ook beter en ontwikkelt jezelf als muzikant door het samenspelen.
Dat gebeurt bij de meeste bands. Bands moeten de ruimte krijgen om
te groeien en beter te worden.

enola: Jullie hebben al met vele bands getoerd, daar zaten wat
grote namen bij. Gaan jullie nu een eigen tour
headlinen?

Dat zou leuk zijn, maar we vinden het ook aangenaam als andere
bands ons uitkiezen om met hen mee te gaan.

enola: In Europa gaan jullie binnenkort op tournee met Karma To
Burn. Dat zal voor de bassist, die bij de twee bands speelt,
ongetwijfeld zwaar zijn. Maar het is wel een interessante
combinatie.

Zeker, dat wordt de moeite. We werken in ieder geval veel samen, we
hebben samen wat songs geschreven en ik zing nu ook een song op hun
nieuwe album.

enola: Is het niet ingewikkeld als er meerdere leden van Year
Long Disaster in verschillende bands spelen?

Nee, niet echt. Iedereen houdt ervan om te spelen en verschillende
dingen te doen, dus we trekken ons plan wel.

enola: Jullie hebben allemaal al heel wat ervaring als muzikant
en groeiden op met muziek. Kunnen jullie nog zaken leren van bands
als Motörhead of Foo Fighters als je daarmee op tour bent. Of weet
je ongeveer alles al wat er over muziek te weten is?

We kunnen zeker nog dingen opsteken. Muziek zit zo in elkaar dat je
steeds nieuwe dingen ontdekt en bijleert, dat is ook de pracht
ervan. Kijk naar een band als Foo Fighters: zij laten een
arenapubliek uit hun hand eten, daar kan je wat van opsteken.
Motörhead is iedere avond simpelweg geniaal, dat moet je ook leren.
Je pikt altijd nieuwe dingen op van de mensen met wie je optrekt,
je weet nooit alles.

ZZ Top

enola: Welke band zou je graag nog eens iedere avond na, of
voor jullie zien spelen?

Als er één band is dan is het wel ZZ Top. Ik zou graag Billy
Gibbons ontmoeten en van die gasten nog wat opsteken.
Vanzelfsprekend zou ik Jimi Hendrix gewoon een keer willen zién,
die avond hoef ik zelf niet te spelen.

enola: Al de bands die je noemt, en ook je eigen band, zijn
klassieke powertrio’s. Voel je dat er daar vandaag nog appreciatie
voor bestaat? Tegenwoordig gaan bands van één persoon tot hele
orkesten.

Ik hoor toch bij de mensen dat ze het zelfs gemist hebben.
Uiteindelijk is het belangrijkste dat de mensen die de nummers
schrijven zich goed voelen bij de vorm van de band. Ik hou van het
trio omdat het veel vrijheid geeft, evengoed vind ik het geweldig
als er extra mensen met ons meespelen.

enola: Denk je er soms over na om jullie sound uit te breiden
met extra instrumenten of gasten?

Ik ben er niet tegen, ik vind het zelfs plezierig om samen te
werken met anderen. We hebben o.a. al met Wayne Kramer van MC5
samen gespeeld en dat ging allemaal goed. Iedereen brengt iets
unieks naar het geheel. Maar we plannen zulke dingen niet echt.

enola: Voor ‘Leda Atomica’ van het vorige album maakten jullie
een opvallende cartoonvideo. Voor ‘Show Me Your Teeth’ staat er op
de website een videogenerator die op basis van wat sleutelwoorden
een custom video toont aan de kijker. Heb je nog plannen
voor een ander video?

Ja, we hebben net voor ‘Show Me Your Teeth’ een volledige video
opgenomen, die zou binnenkort af moeten zijn. We namen die op in
Berlijn, het is een cool concept. Er speelt een
halfkat/halfvrouw-karakter in mee, je zult het zelf moeten
zien.

Year Long Disaster

enola: Zit er eigenlijk een verhaal achter de
bandnaam?

Er zijn een paar zaken die verband houden met de bandnaam. Weet je,
iedereen gaat wel eens door een periode dat het moeilijk gaat en
alles tegen zit. Toen we indertijd met de band startten, hadden we
het allemaal lastig. Daar heeft het dus mee te maken. Maar de naam
zelf komt van iemand anders, van de jongere broer van een makker
van ons. Hij kwam eens binnen tijdens de repetitie van die gast
zijn band, en vond het nummer waar ze toen aan werkten klinken als
een year long disaster. Die uitspraak paste perfect bij
onze eigen situatie, dus hebben we hem maar als bandnaam genomen.
Het leek allemaal heel logisch.

enola: En muziek was toen je redding.
Ja. Zeker.

enola: Is dat nog zo, of is muziek nu meer een job of een
creatieve hobby?

Het is nog steeds mijn redding, hoor. Mijn hele leven draait rond
muziek. Het is er altijd, de gitaar staat altijd op me te wachten.
Wat er ook gebeurt, komt en gaat, muziek blijft gewoon. Meer dan
iets anders ben ik een muziekfan.

enola: Probeer je met de muziek die je zelf maakt ook iets
positief naar de luisteraar over te dragen, of musiceer je vooral
voor jezelf?

Het is een goed gevoel als mensen iets terugvinden in de muziek die
je maakt, maar in de eerste plaats moet je er zelf tevreden mee
zijn. Het is wel iets dat iedereen wil, denk ik, begrepen en
verstaan worden.

enola: Mooie woorden om mee af te ronden. Bedankt voor het
interview en succes nog met de band!

Year Long Disaster speelt op 16 juli in de Make Up Club
(Gent).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een × 2 =