Headless Heroes :: The Silence of Love

Een coverplaat. Johnny Cash, Cat
Power
, Nouvelle Vague,
Mark Ronson. Allen hebben ze nog niet heel lang
geleden geprobeerd een aantal bestaande songs om te kneden naar hun
eigen muzikale wetten. We kunnen daar vanaf nu ook Headless Heroes
bijrekenen, het geesteskind van talent scout Eddie
Bezalel, die ook al bij ‘Version‘ van Mark Ronson in de pap te roeren had.
Bezalel zocht zich met Hugo Nicolson – Hugo & Nicole? – een
klasseproducer uit, waarna ze samen om de tafel zaten en uit het
rijke muziekspectrum der tijden tien songs aankruisten. Voor de
uitvoering huurden ze een leger aan topmuzikanten in. De vocale
afwerking kwam in de bevallige handen van rising folk lady Alela
Diane te liggen, die even voor de release van haar tweede album het
inzingen van tien coverkes best zag zitten.

Nu moet je niet denken dat Alela Diane dankzij Bezalel, die haar
nota bene een viertal jaar geleden ontdekt heeft, met Headless
Heroes een nieuwe band heeft gevonden. Het is de bedoeling van
Bezalel om elk jaar een Headless Heroes-plaat uit te brengen, en de
kans dat Alela er de volgende keer niets mee te maken zal hebben,
is bijzonder groot. Dat neemt niet weg dat zij de hoofdreden is
waarom wij en ongetwijfeld vele anderen deze plaat aan een grondige
prospectie onderworpen. Wie op ‘The Silence of Love’ – wat een
draak van een titel – intieme folkbewerkingen in het genre van
The Pirate’s Gospel‘ had verwacht, zal even geslikt
hebben.

Alela Diane klinkt op deze Headless Heroes-plaat een stuk
afstandelijker en koeler dan we van haar gewend zijn. Diane heeft
de kans gekregen zich te bewijzen als zangeres en heeft haar taak
met glans volbracht. Ook de bewerkingen van de songs zijn over het
algemeen erg geslaagd en verraden vakkennis. Dan zijn we misschien
nog het minst tevreden over de solerende elektrische gitaar die
opener ‘True Love Will Find You In The End’ (van Daniel Johnston)
bijna helemaal gevoelloos maakt. ‘Just Like Honey’ heeft dan weer
een te eenzijdig einde meegekregen, iets waar het origineel van The
Jesus and Mary Chain beter mee omging.

Gelukkig zijn er nog andere songs waarover we wel helemaal tevreden
zijn. ‘Just One Time’ bijvoorbeeld, van het toch wel behoorlijk
onbekende Juicy Lucy. Het is hier vooral de originele begeleiding
die scoort met een gitaar die de spanning fantastisch opdrijft en
een trompet die met de grootste eer gaat lopen. Nog geslaagder is
het I Am Kloot-nummer ‘To You’. De begeleiding is hemels en geeft
de song in combinatie met de slepende vocals van Diane een leuk
shoegaze-effect. Eveneens een hoogtepunt is afsluiter ‘See My
Love’. De violen houden het klassiek maar werken; Alela gaat
fantastisch naar Kate Bush-hoogte.

Nick Cave is de grootste naam in het rijtje van
gecoverden en mag tevreden zijn met de versie van ‘Nobody’s Baby
Now’, op zich uiteraard al een fantastisch nummer. Ook zeer
geslaagd is ‘The North Wind Blew South’ dat een leuke sixties sfeer
meekreeg. Lekker!

Bij de beoordeling van deze plaat hielden we geen rekening of het
al dan niet makkelijker is tien sterke covers te brengen dan tien
sterke nieuwe nummers. De hoge score heeft dan ook deels te maken
met het bronmateriaal dat op zich al de helft van het werk deed. De
hoge score is er ook dankzij de creatieve begeleiding, die steeds
trachtte te verwezenlijken wat een cover moet doen: een bestaand
gegeven in een nieuw daglicht brengen en dan nog liefst een dat
werkt. Wanneer ook de keuze voor Alela Diane als zangeres een
zilveren zet bleek, dan hebben we hier met een bijzonder schijfje
te maken.

www.myspace.com/denofheroes

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

1 + 17 =