Fear Falls Burning :: ”Ik kan alleen maar hopen dat de luisteraars bereid zijn me te volgen”

Het is de laatste tijd bon ton om een klassieker integraal live te brengen. De AB heeft er zelfs een hele Rewind-reeks rond opgebouwd. Voor Dirk Serries hoort achterom kijken er echter niet bij. Op 1 november brengt ook hij voor de eerste maal integraal live een album van Fear Falls Burning, alleen koos hij meteen voor zijn nieuwste plaat.

Wie Fear Falls Burning eerder al aan het werk zag of hoorde, weet dat de eenmansgroep een voorliefde voor traag en intelligent opgebouwde gitaardrones heeft. Vaak dringt de emotionele impact ervan pas later door, wanneer de laatste klanken al lang uitgestorven zijn. Voor Frenzy Of The Absolute werkt Sierens echter samen met een aantal gastmuzikanten. Het is samen met hen dat hij de plaat zaterdag 1 november in Antwerpen zal naspelen.

enola: Als ik me niet vergis, is het de eerste maal dat je een album integraal brengt. Waarom net dit album?
Fear Falls Burning: “Klopt. Ik ben hiervan normaal niet echt een voorstander van, het is technisch heel moeilijk om een studioalbum live te brengen. De meeste van mijn albums zijn volledige solowerken, en een integrale uitvoering van één van deze releases lijkt me dan ook overbodig. Frenzy Of The Absolute leent zich hiervoor echter perfect door de interactie van mijn drones met het percussiewerk.”
“De interesse van CC Luchtbal voor dit project kon op geen beter moment komen. Tenslotte heb je een aardig budget nodig om dit te realiseren. Vandaar dat dit ook een éénmalig avontuur wordt, het is trouwens praktisch onmogelijk om de drie voornaamste gastmuzikanten vanuit Zweden op sleeptouw te nemen voor een volledige tour.”

enola: Je vermeldde het net zelf al, de gastmuzikanten op deze plaat zijn ondermeer Johannes Persson en Magnus van Cult Of Luna. Hoe ben je bij hen uitgekomen?
Fear Falls Burning: “Ik leerde Johannes kennen via e-mail, we leerden elkaar beter kennen toen hij mij uitnodigde om als support voor Cult Of Luna op te treden. Dit verliep zo goed en aangenaam dat er een tweede tour volgde. Ondertussen had Johannes al met mij samengewerkt voor de vijf-lp set Once We All Walk Through Solid Objects waardoor we beiden steeds meer zin hadden om samen live te spelen. Zo ontstond de ‘jam’ op het einde van de Fear Falls Burning-set. Naar het einde van de tour toe begon Magnus onder mijn impuls de jamsessie te ondersteunen met zijn drumwerk. Hieruit ontstond de basis voor “We Took The Deafening Murmur down” van het album.”

enola: Het is niet de eerste maal dat je samen met anderen werkt aan een plaat. Hoe kies je de artiesten waarmee je samenspeelt?
Fear Falls Burning: “Goh, eerlijk gezegd loopt dit allemaal zeer spontaan en het is door uitvoerige correspondentie met gelijkgezinde muzikanten dat zo’n samenwerking meestal tot stand komt. Een samenwerking moet wel een meerwaarde hebben, persoonlijk vind ik een samenwerking met iemand die bijvoorbeeld praktisch dezelfde muziek maakt niet echt interessant. Het gaat mij eerder om de kruisbestuiving die kan gerealiseerd worden waardoor mijn eigen muziek een aparte dimensie krijgt die ik solo niet kan halen. Vandaar dat ik voor dit album vooral heb samengewerkt met drie drummers en één extra gitarist.”

enola: Je groepsnaam heb je uit Goethes Faust gehaald (het tekstfragment luidt eigenlijk “Strange awe comes o'er me, tear on tear falls burning”). Voel je je verwant met Dr Faust of heb je het eerder voor Mephistopheles?
Fear Falls Burning: “Ik vermoed eerder met Faust zelf omdat ik geloof dat je doorheen je leven verleidingen moet weerstaan en met de gevolgen ervan moet leren om te gaan. Het is het gevoelsmatige dat mij ook aantrok in Dante’s Inferno. Twee denkoefeningen die veel gemeen hebben met mijn zoektocht naar het ultieme kracht van één bepaalde klank. Zoals ik al zei, het is gewoon mijn dada, en Goethes Faust lijkt me die obsessie voor mij persoonlijk te bevestigen.”

enola: Met vidnaObmana heb je gewerkt rond Dante.
Fear Falls Burning: “Ja. vidnaObmana was mijn belangrijkste en eerste project van 1984 tot 2005. Onder dit pseudoniem ben ik muzikaal geëvolueerd van harde industriële muziek (ten tijde van het prachtige cassettenetwerk-tijdperk) tot etnische/experimentele ambient muziek om uiteindelijk in 2005 vidnaObmana definitief stop te zetten. Het realiseren van de Dantes trilogie voor Relapse Records sloot voor mij het verhaal af. De zoektocht was beëindigd, het voelde echt alsof alles daarover niet alleen kon maar ook gezegd werd in het kader van vidnaObmana. Volgend jaar sluiten we dit hoofdstuk af met een acht-lp retrospectieve op het Nederlandse Tonefloat label.”

enola: Die twee groepen zijn niet de enige namen waaronder je muziek maakt.
Fear Falls Burning: “Ik heb een aantal projecten waarin ik samenwerk met andere muzikanten. Het leek ons opportuun om dan met een ander pseudoniem te werken. De voornaamste reden is om zo de focus en het concept van Fear Falls Burning niet te ontkrachten. Zo zijn er projecten met Steven Wilson (Continuum), met Michael Beckett (The Eightfold Model) en Yellow 6 (I’m strings that tremble under a bow). Projecten die leven en opereren tussen de hoofdwerken van Fear Falls Burning door. Dat blijft mijn voornaamste en belangrijkste groep.”

enola: Je houdt ook een blog bij van de band. Daar zet je naast recensies van anderen ook persoonlijke impressies op. Wil je zo Fear Falls Burning een gezicht geven?
Fear Falls Burning: “Misschien wel, hoewel ik het nooit zo heb opgevat. Ik ben niet echt een liefhebber van het geven van veel interviews omdat voor mij de kracht van muziek primair is ten opzichte van alle mogelijke theorieën. Wellicht is de blog voor mij een alternatief om een beetje meer inzicht te geven in mijn interesses, beweegredenen en impressies. Het is ook een tof medium om iets persoonlijker een aantal projecten toe te lichten.”

enola: In het verleden heb je verschillende albums in gelimiteerde uitgave op vinyl uitgebracht. Ben je zo’n vinylfreak?
Fear Falls Burning: “Ik ben steeds een vinylfreak geweest maar de passie is pas de laatste jaren opnieuw sterk toegenomen omdat ik realiseerde dat er eindelijk opnieuw op heel kwalitatief vinyl kon geperst worden en met een degelijke gravure. Daarom werk ik ook samen met het Nederlandse Tonefloat en het Belgische Conspiracy Records: zij hebben de nodige knowhow om de beste persingen te realiseren.”

enola: Die platen komen nu opnieuw uit maar enkel op cd. Waarom niet opnieuw op vinyl met bijvoorbeeld een extra cd-r?
Fear Falls Burning: “Om twee redenen eigenlijk: ten eerste wil ik het exclusieve en gelimiteerde van de uitverkochte vinylreleases niet ondermijnen door ze opnieuw uit te brengen en daarenboven ben ik niet echt een voorstander van cd-rs. Dat is een beperkt en helaas kwalitatief niet te controleren formaat. Vandaar dat we nu over het verloop van enkele jaren de gelimiteerde vinylreleases op cd uitbrengen telkens met bonusmateriaal. Het opnieuw uitbrengen van de vroegere Fear Falls Burning-releases op cd biedt mij ook de kans om betere en eenvoudige promotie te doen. Je bereikt hier ook een ander en groter publiek mee.”

enola: Je hebt ook al een dvd uit, is dat omdat je zelf de beelden bij je muziek wil tonen?
Fear Falls Burning: “Neen, de dvd was louter een release uit economische redenen. Soleilmoon Recordings en ik waren aanvankelijk van plan om een box-set van zes liveconcerten op zes cds uit te brengen, alleen zou de productieprijs hiervoor hoog liggen en zou het ook voor de luisteraar een dure release worden. Vandaar dat we besloten om voor een dvd te gaan waarop alle zes concerten integraal verzameld zijn. Elk concert wordt telkens begeleid door een stilstaande abstracte live foto.”

enola: Breng je live nummers van de platen of bouw je een nieuwe set op aangepast aan bijvoorbeeld de club waar je optreedt?
Fear Falls Burning: “Ik breng uitsluitend interpretaties van songs/drones uit mijn albums, maar ik ga nooit in op het compleet naspelen van bestaande nummers. Ook voor de integrale uitvoering van Frenzy Of The Absolute op 1 november in cc Luchtbal zullen de drones verwant, maar niet identiek, zijn aan die van het album. Ik hou er ook wel van een groot deel te improviseren of nieuwe ideeën uit te testen in een livesetting. Zo krijg je meestal een duidelijk idee van hoe sterk een nieuw motief daadwerkelijk is en wat er kan bijgeschaafd worden.”

enola: Je nummers zijn vaak heel lang uitgesponnen en werken naar een soort climax toe. Hoe organisch groeit zo een nummer?
Fear Falls Burning: “Dit loop echt vanzelf, van zodra ik een sterk motief vastheb verloopt de improvisatie en de langzame opbouw van de drone vrijwel spontaan. Het is voornamelijk de klankkleur en het invullen ervan dat het meest voorbereidend werk vergt maar de drones evolueren natuurlijk en hebben zo meestal een uitgesponnen en gedetailleerd verloop.”

enola: Je platen klinken zeker bij de eerste beluistering vaak heel introvert en afstandelijk/abstract. Bij meerdere beluisteringen ontdek je de verborgen emoties. Wil je dit soort muziek creëren?
Fear Falls Burning: “Bedankt voor het mooie compliment, dat is inderdaad de opzet van Fear Falls Burning. Ik ben steeds gefascineerd geweest door het superverfijnd en gedetailleerd opbouwen van sferen en hou sowieso niet van collages of het bruusk vermengen en veranderen van thema en stemming. Met deze benadering creëer je uiteraard geen eenvoudig verteerbaar materiaal voor de luisteraar, maar bij volharding ontdekt die hopelijk de gelaagdheid en langzame verschuivingen. Elke drone/song heeft een soort van cadans die zich langzaam ontplooit en ontwikkeld. Het is gewoon mijn dada, een techniek en manier van muziek maken die ik adem en waarin ik met plezier vertoef. Ik kan enkel maar hopen dat er luisteraars zijn die bereid zijn om doorheen de opperlaag te luisteren en de complexiteit van het motief te ontdekken. Meer kan ik niet vragen.”

Fear Falls Burning speelt op zaterdag 1 november eenmalig Frenzy Of The Absolute integraal na in het CC Luchtbal (Antwerpen).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

5 + zeven =