Een jaar vol halve beloften: albums die halverwege inzakken als een soufflé waar zelfs Piet geen oplossing meer voor weet. Een jaar waarin we verbazend veel geraakt werden door nostalgie en melacholie. Het is de leeftijd, meneer.
- Radiohead :: In Rainbows Na zes albums en bijna even veel heruitvindingen heeft Radiohead eindelijk rust gevonden en levert de groep schijnbaar langs haar neus weg haar meest consistente album af. Een album vol subtiele schoonheid en verrassende details, dat overigens alleen maar baat heeft bij de betere geluidskwaliteit van de CD-versie.
- The National :: Boxer Beklemmende melancholie die draaglijk blijft door spitse observaties en een vleug humor, maar vooral door de superieure melodieën en geniale drum-accenten. De alledaagse leegheid troostrijk en met sympathieke grijns op muziek gezet.
- Bloc Party :: A Weekend in the City Het geluid van een generatie die tussen euforie en sleur haar weg zoekt doorheen de twenties richting volwassenheid en verantwoordelijkheid. Zonder ginds feestje echter uit het oog te verliezen.
- Burial :: Untrue Ontdekking van het jaar: het door drank, vermoeidheid en drugs vertekende geluid van een sleazy feest in een grauwe voorstad. Elektronica die niet enkel omwille van schril gekraak of diepe bassen tot op het bot gaat.
- Arcade Fire :: Neon Bible Minder uitschieters dan het debuut, waardoor het album moest groeien. Door het gebrek aan dipjes echter ook een stuk duurzamer. Bevat met Intervention bovendien een van de songs van het jaar.
- Editors :: An End Has a Start Ambitieus en virtuoos, maar soms een beetje lijdend onder overproductie, vechten Tom Smith en de zijnen zich met heilig vuur en passie en weg doorheen dood en apathie. Dat de man echt kan zingen, zo de Joy Division-vergelijking zo ongeveer in de kiem mogen smoren.
- LCD Soundsystem :: Sounds of Silver Dansend als een hark van 40 met de tongue bijna doorheen de cheeck geknald, bevestigt James Murphy dat ironie en nostalgie kunnen swingen als een een fijn décolleté.
- Klaxons :: Myths of the Near Future Wie er ten tijde van de oude rave niet bij was, vraagt zich dankzij de Klaxons een beetje af wat hij gemist heeft. Maar deze verdiende winnaar van de Mercury Prize wist in 2007 het weekend perfect in te leiden.
- The Good, The Bad & The Queen :: The Good, The Bad & The Queen Van een heel andere planeet en tijdperk dan Blur of Gorillaz en iets veeleisender van de luisteraar, is Damon Albarns meest recente project misschien wel zijn beste. Een hypnotiserende muzikale trip doorheen oorlogscabaret op een hedendaags schijfje.
- Amy Winehouse :: Back To Black Ontdaan van pers en beeld, is Amy Winehouse van het mooiste dat ons dit jaar overkwam. Virtuoze old skool soul die hopelijk het einde van het R‘n’B-tijdperk inzet.
In de reeks ‘net niet’: Nine Inch Nails :: Year Zero, Yevgueni :: Aan de Arbeid, Pax Cecilia :: Blessed Are The Bonds, Battles :: Mirrored, Bruce Springsteen :: Magic, !!! :: Myth Takes, Arctic Monkeys :: Favorite Worst Nightmare, Bright Eyes :: Cassadaga, Pinback :: Autumn of the Seraphs, Kings of Leon :: Because of the Times
Guilty pleasure van het jaar: The Killers :: Sam’s Town
Verder nog fijne reissues van Pink Floyd (“Piper at the Gates of Dawn”), The Sisters of Mercy (“First and Last and Always”, “Floodland” en “Vision Thing”), Neil Young (“Live at Massy Hall”) en Sonic Youth (“Daydream Nation”)
Blijf nu eens eindelijk zitten op uw/ons geld en hou uw klep: Billy Corgan
Beste zetel-concerten: Daft Punk (“Alive 2007”) en U2 (“Popmart live from Mexico City”)
Live genoten van Jarvis, Nine Inch Nails, Klaxons, The Good, The Bad & The Queen, Editors, Battles, Yevgueni, Arctic Monkeys, Pearl Jam, Beastie Boys, Cocorosie, Tool, Queens of the Stone Ages