Wixel + Tape Tum + The Bony King of Nowhere

Het Soundlab onderdeel van het Music in Mind
festival biedt een podium aan opkomend jong talent. Twee (gratis)
avonden van het festival werden dan ook gereserveerd voor nog
relatief onbekende Vlaamse bands. Nadat Coem, Ansatz der Maschine en
aMute
de spits mochten afbijten, was het woensdag de beurt aan
The Bony King of Nowhere, Tape Tum en Wixel.

Voor The Bony King of Nowhere loopt alles op
wieltjes. De groep rond de twintigjarige songwriter Bram Vanparys
werd pas een jaar geleden opgericht, won dit najaar het Gentse pop-
en rockconcours ‘De Beloften’ en mag ondertussen het voorprogramma
van An Pierlé verzorgen, en dat terwijl ze enkele weken terug ook
al Jason Molina uit de nood hielpen.
In Brugge bewezen ze dat deze blitzstart geen toeval was. Hoewel de
groep ook als viertal optreedt, toeren ze momenteel als duo. Deze
beperkte bezetting zorgde voor een intieme en warme sfeer die
perfect paste tegen het intieme decor de kamermuziekzaal, waar het
publiek zeer dicht bij en rondom de band zit. Vanparys toonde zich
naast een uitstekende songwriter ook een goed zanger. De groep
stond aanvankelijk nog wat schuchter op het podium maar al na
enkele minuten speelden ze elke twijfel weg. Het publiek luisterde
aandachtig en genoot van de stem van Vanparys en de knappe
begeleiding op gitaar en piano van Cleo Janse. Vooral de laatste
nummers, waarin de stemmen van de twee artiesten, de piano en de
gitaar prachtig samenvloeiden, bleven lang nazinderen. The Bony
King of Nowhere gaf blijk van veel talent, en geeft ons hoop op
heel wat toekomstig lekkers.

Tape Tum bestaat uit twee geluidsfetisjisten. De
gebroeders Dousselaere zijn ervan overtuigd dat je met elk soort
geluid muziek kan creëren. Hun elektronische lawaai-experimenten
worden vocaal en instrumentaal begeleid door gitarist Lieven en
bassist Benjamin. Tijdens hun optreden werden ze vergezeld door
twee gastmuzikanten op drums en trompet.
De eerste nummers die Tape Tum bracht, waren pure opbouw. Hoewel je
ze moet nageven dat ze werkelijk alle soorten geluid in hun muziek
integreren, op een bepaald moment zelfs dat van dolfijnen, is het
toch een wat bevreemdende situatie om twee artiesten over een
laptop te zien staan, omringd door een zittend publiek. Doordat je
niet kan volgen wat er gebeurt, verlies je een deel van de charme
van een live-optreden. Gelukkig bouwde de set op naar een climax,
en werd al vlug zang en gitaar toegevoegd, wat het allemaal veel
interessanter maakte. Het analoge vermengde zich mooi met het
elektronische en de jongens stonden enthousiast te spelen. Het
toevoegen van een drummer bracht nog meer leven in de muziek, en
ook het publiek reageerde enthousiast. Met een West-Vlaamse
bindtekst – altijd een succesnummer in Brugge – en de inbreng van
een trompettist kondigde de band zijn laatste nummer aan. Met deze
laatste, net iets meer door popmuziek beïnvloedde song kon de
groep, ondanks de wat twijfelende start toch overtuigen. Ze
slaagden erin hun geluidsexperimenten aan een boeiend optreden te
koppelen.

Ook Wixel combineert elektronica met livemuziek,
hoewel beide groepen een heel ander geluid hebben. Het
indietronicsdrietal brengt instrumentale nummers op gitaar, bas en
drums. De elektronische inbreng was veeleer sober en niet zo
experimenteel als bij Tape Tum, maar ondersteunde perfect de warme
gitaarklanken. Ook percussief stond Wixel als een huis , en daar
zat het sporadische gebruik van een xylofoon zeker voor iets
tussen. Het drietal bracht nonchalant en schijnbaar zonder enige
moeite het ene prachtige nummer na het andere. Ze konden echter
niet het gewenste aantal songs brengen doordat een van hun laptops
het onlangs had begeven. Hierdoor bleven nog maar enkele nummers
over, plus een nieuwe song. Zo nieuw zelfs, dat de jongens van
Wixel zelfs even de titel vergaten. Als bisnummer kozen ze voor een
oudje zonder de elektronische ondersteuning en ook dat kon ons zeer
bekoren. Een waardevol initiatief, deze
Soundlab-sessies.

Release:
40960
Music in Mind, Concertgebouw, Brugge

aanraders

verwant

Stijn Hüwels :: Six Pieces For Guitar

Technisch gezien is het geen expliciete slaapmuziek (niemand kan...

Wixel :: Somewhere Between The Sun And The Moon

Wie de woorden indietronica en Vlaanderen in één adem...

Wixel maakt elke dag een plaat

De Brusselse Wixel heeft voor 2009 een zwaar project...

Wixel :: Somewhere Between The Sun And The Moon

Kijk, zoals het een nuchtere recensent betaamt proberen wij...

Vadermoord met Wixel en Frank Vander linden :: 19 maart 2008, STUK

Een groep kan op twee manieren een vadermoord plegen:...

recent

Ilja Leonard Pfeijffer :: Alkibiades

Bekroond, gelauwerd, alom gelezen en geprezen: zonder overdrijven mogen...

Â¥$ :: Vultures 1

Doorheen zijn hele carrière zijn twee elementen altijd dominant...

Talk Show

27 maart 2024Botanique, Brussel

Eind jaren tachtig sloegen alle rockers plots aan het...

Arthur The King

Uitgerekend in de week dat Joe Camp – de...

Hors-saison

Met zijn sociaal bewogen films past Stéphane Brizé binnen...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in