Martha Wainwright :: Martha Wainwright

De Wainwrightclan blijft ons verbazen. Nadat Rufus de voorbije jaren hoge ogen gooide met zijn Want-series, laat nu ook oudere zus Martha van zich horen. Anderhalf jaar heeft ze aan haar debuut gesleuteld, maar het resultaat mag er zijn: emotionele, romantische songs die ons na elke luisterbeurt een klein beetje meer doen zweven. De popwereld heeft er opnieuw een sterke vrouw bij.

Het Canadese folkduo Loudon Wainwright III en Kate McGarrigle heeft het getroffen met zijn kroost. Opperdandy Rufus heeft al vier platen achter de kiezen. De Gay Messiah kan dankzij zijn engelenstem (zeurstem, volgens sommigen), open teksten en barokke composities op een trouw leger fans rekenen. Na een aantal e.p.’s is ook zus Martha klaar voor het grote werk. Ze is met haar 29 jaren geen jong bloempje meer dat onbezonnen haar eerste stappen in de muziekwereld zet en levert dan ook een rijp debuut af.

De plaat opent met het zwoele "Far Away". Martha Wainwright doet het, in tegenstelling tot haar broer op zijn recentste platen, met een beperkte bezetting en de nummers worden bijna volledig gedragen door haar zachte, bijna hese (lees: sexy) stem. Ondanks de teksten vol frustraties en verdriet horen we een zelfzekere vrouw, voor wie haar muziek als therapie beschouwd mag worden.

In "This Life" bespringt het kippenvel ons wanneer Martha Wainwright tegen het einde van het nummer plots een pakkende passage in het Frans inlast. Een ander hoogtepunt is het nijdige "Ball And Chain", een nummer dat de zangeres live steevast aankondigt als "een nummer over de mannelijke genitaliën". Op emotionele wijze rekent ze in het nummer af met een concurrente: "Yeah her tits were higher than mine/With a waist that is sugar fine/I heard she could read and write too/And she’s getting a degree in fucking you."

Als Martha Wainwright één ding gemeen heeft met haar broer Rufus, dan is het het vermogen om haar innerlijke demonen om te zetten tot een pakkende lap tekst. Rufus schreef onder meer in "Cigarettes & Chocalte Milk" over zijn hang naar verslavingen, Martha rekent op haar debuut af met stuk gelopen relaties, haar onzekerheid en… haar vader. Het nummer "Bloody Mother Fucking Asshole" is een niet mis te verstane verwijzing naar een ruzie die ze had met vader Loudon. Hij twijfelde openlijk over de muzikale capaciteiten van dochterlief. Het nummer is het orgelpunt van de plaat, een naar de keel grijpende afrekening met de zware erfenis die al jaren op haar schouders rust.

Over de plas werd deze plaat al in april dit jaar uitgebracht. Wij gelukzakken krijgen een special edition voorgeschoteld met drie bonustracks. "Bring Back My Heart" is een duet met Rufus, "Baby" een akoestische ballade met Joanna Newsom-trekjes en "Dis, Quand Reviendras-Tu" een prachtige cover van de Franse chanteuse Barbara.

Martha Wainwright bewijst dat ze ondanks de beweringen van haar vader qua muzikale capaciteiten niet moet onderdoen voor de rest van de familie. Haar debuut is een van de meest ontroerende platen van het jaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twaalf − twaalf =