Chronomad :: Sokut

De periode tussen kerst en nieuwjaar is één van de weinige periodes
waarin je even naar adem kunt happen alvorens weer wekelijks
overspoeld te worden door een vloedgolf aan nieuwe releases. Dat
geeft ons bij enola even de tijd om een blik over de schouder te
werpen en de muzikale balans op te maken van het voorbije jaar.
Meteen ook een uitgelezen kans om alsnog ons licht te laten
schijnen op dit sublieme plaatje van Chronomad.
Wie zijn ogen en oren niet in zijn zakken heeft, zal ongetwijfeld
gemerkt hebben dat de heren van The Notwist niet stilgezeten hebben
de afgelopen herfstmaanden. In september stortten ze zich op het
produceren van soundtracks. Zo was er de ‘Solo Swim’ EP –
samenwerking met Klimek en Console – voor de ZDF documentaire
‘Kanalschwimmer’, over de Mount Everest voor langeafstandszwemmers:
de 33 kilometer van Dover naar Calais. En ‘Lichter’, een soundtrack
bij de gelijknamige film van de veelbelovende Duitse cineast
Hans-Christian-Schmid. Ze waren ook te horen op Nothing’s Lost, de nieuwe spruit van onze
eigenste Styrofoam. Tussendoor richtten ze nog eens doodleuk hun
eigen label op, Alientransistor genaamd. ‘Sokut’ van Chronomad is
het eerste full-album dat op dit gloednieuwe label gereleast werd
en, u raadt het al, ook op dit pareltje doen Notwist-leden een
stevige muzikale duit in het zakje.
Chronomad is het geesteskind van percussionist Saam Schlamminger.
De in Istanbul geboren Schlamminger groeide op in Iran maar woont
sinds zijn twaalfde in München. Hij speelt diverse traditionele
instrumenten als zarb, canjira, daf, gambe en dohol, maar ook met
(bas)gitaar en elektronica kan de man aardig uit de voeten.
Notwist-leden Markus en Micha Acher assisteren hem op ‘Sokut’ met
samplers, drums, keyboards en gewiekste programmeringen bij het
weven van instrumentale – de occasionele vage zangpartij hier en
daar even buiten beschouwing gelaten – Perzische klanktapijten met
pakkende ritmes en een bezwerend oosterse atmosfeer. Pogingen om
elektronica met wereldmuziek te versmelten zijn over het algemeen
niet erg geslaagd te noemen. Denk aan Afro Celt Soundsystem om maar
één voorbeeldje te geven. Dat komt omdat al te vaak de muzikale
elementen uit de verschillende culturen niet echt opgaan in één
geheel. Waar het dan op uitdraait is een westerse lap muziek met
een oosters sausje of andersom. Schlamminger gaat in dat opzicht
veel verder.
Met succes overigens. Het geluid van ‘Sokut’ klinkt alles als één
onlosmakelijk verbonden geheel. Om dit effect te bereiken, houdt
Schlamminger zich met opzet ver van alle al te exotisch klinkende
elementen. Het oosterse zit hem vooral in de structuur en ritmes
waaruit de nummers van Chronomad zijn opgetrokken. En daarvoor
gebruikt hij een perfecte fusie van muzikale elementen uit Oost en
West. Wie goed luistert, hoort de beats versmelten met het ritme
van de tombak, één van de meest traditionele Perzische
percussie-instrumenten. En in het elektronicagefriemel herken je af
en toe de zinderende sporen van de dulcimer, een typisch Iraans
snaarinstrument dat met een klein hamertje bespeeld wordt.
De beste nummers op ‘Sokut’ zijn dan ook die nummers waarvan je als
luisteraar niet meer weet welke geluiden nu door de traditionele
instrumenten geproduceerd worden en welke uit de samplers en
keyboards van de heren Acher komen. ‘Aksak’ bijvoorbeeld, waarvan
ons nog altijd niet duidelijk is welk instrument – wellicht
Schlammingers dohol – voor dat verrukkelijk zwierige basmotief
zorgt. Of ‘Masmoudi’, een absoluut hoogtepunt op de plaat, waarvan
we ons afvragen hoe ze in godsnaam aan die bezwerende cut-up
raïgezangen zijn geraakt. Zelf door Schlamminger ingezongen?
Gesampled minaretgezang uit Teheran? Wie zal het zeggen. Een ander
hoogtepunt is ‘Whada Sagra’ met zijn heerlijke bliepjes, rollende
drumsalvo’s en sitarachtige geluiden die ons in een heel bizar
sfeertje onderdompelen. Maar we gaan toch vooral voor de bijl bij
de zoete melancholie van ‘Doro hindi’ een nummer dat gekleurd wordt
door een bloedmooie zangsample.
Is de muziek van Chronomad nu oosters door westers te zijn of net
andersom? Wie tijd teveel heeft, kan er zich het hoofd over breken.
Feit is dat Chronomad met ‘Sokut’ één van de sterkste staaltjes
fusion van de afgelopen jaren heeft afgeleverd. Een absolute must
voor elektronicaliefhebbers die het ook wat verder van huis durven
zoeken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

10 − zeven =