Boudewijn De Groot

Men vraagt mij wel eens waarom ik zo vaak zo veel concerten wil
bijwonen, waarop ik steevast antwoord dat – buiten de kriebels die
muziek mij over de rug kan doen lopen – het geluid in een
concertzaal alle super-audio- of dolby surround-toestanden meteen
doet vergeten. Nergens klinkt muziek zo zuiver als in een
concertzaal. De Arenbergschouwburg is een aangename zaal. Niet te
groot, maar ook weer niet te klein. Nu liet – in mijn ogen althans,
maar misschien ben ik een muggenzifter – precies het geluid voor
het concert van Boudewijn De Groot op 9 april 2004 toch hier
en daar wat te wensen over. Aanvankelijk werd de stem te hard naar
de voorgrond gemixt, al werd dat in de loop van het concert
verbeterd. Maar let vooral niet op deze oude zeurpiet. Het concert
viel op zijn zachtst gezegd best te pruimen en was dan ook al weken
van tevoren hopeloos uitverkocht.
Beginnen deed Boudewijn met een drietal van zijn klassiekers
waaronder het magistrale ‘Tip van de Sluier’ (mijn persoonlijke
favoriet) en een bezield ‘Naast Jou’ om daarna het eerste deel van
het concert vooral te wijden aan de nieuwe plaat ‘Het Eiland in de
Verte’. Logischerwijs werd vooral de single ‘De Vondeling van
Ameland’ op applaus onthaald, maar ook de andere nummers van deze
tiende langspeler bleven fier overeind. Naast het titelnummer en de
single viel vooral ‘Ballade van de Onsterfelijkheid’ op door zijn
prachtig arrangement.
Na de pauze werd een selectie gemaakt uit de resem hits die
Boudewijn De Groot bij mekaar heeft gespeeld, een selectie op basis
van voorkeurlijstjes die de fans naar de website hadden gestuurd.
Uiteraard mochten ‘Verdronken Vlinder’ (“Al 38 jaar gespeeld en nog
niet beu … (zucht)”), ‘Jimmy’ en ‘Testament’ niet ontbreken,
terwijl ook minder voor de hand liggende nummers als ‘Eva’ aan bod
kwamen. Dit was een mooie vogelvlucht over 40 jaar steeds even
hoogstaand werk.
Uiteraard werden ook de traditionele bisnummers niet vergeten en
werd er afgesloten met een door het publiek enthousiast meegebruld
‘Land van Maas en Waal’.
Het geluid mag dan niet altijd even goed hebben gezeten, geen mens
die daar bij nader inzien over wakker heeft gelegen. Dit was een
goed concert van een jonge (bijna-)zestiger.

In samenwerking met De
Muziekfriek

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

drie × 2 =