Gisteren verzamelden de leden van de UCC-UFK (Belgische Unie van de Filmkritiek) naar goede gewoonte in Brussel om een feestelijk punt te zetten achter het voorbije filmjaar. De beroepsorganisatie, die werd opgericht in 1954 en zowel Nederlandstalige als Franstalige filmcritici verenigt, reikte na vijf stemrondes de Grote Prijs 2025 uit aan The Zone Of Interest.
Met dit portret van een nazi-commandant die de leiding heeft over het concentratiekamp van Auschwitz-Birkeneau observeert de Britse regisseur Jonathan Glazer (Birth, Under The Skin) de gruwel van de Holocaust zonder die expliciet in beeld te brengen.
De Grote Prijs UFK heeft als doel de aandacht van het publiek te vestigen op een filmproductie waarvan de originaliteit en de cinematografische kwaliteiten bijdragen aan de verrijking van het medium film. De UFK prees The Zone Of Interest voor zijn overdonderende geluid en hoe dit op een virtuoze manier in dialoog gaat met de cinematografie.
De recensenten motiveren hun keuze voor Glazers ijzingwekkende film als volgt: de enscenering maakt het mogelijk om Hannah Arendts concept van ‘De banaliteit van het kwaad’ op een originele manier te verfilmen en toont hoe de zevende kunst de impliciete kracht van suggestie als geen ander hanteert.
De andere finalisten voor de Grote Prijs UFK 2025 waren Emilia Pérez, Das Lehrerzimmer, Poor Things en Love Lies Bleeding. Eerder werd de André Cavens-award (beste Belgische film) ex-aequo toegekend aan La nuit se traîne van Michiel Blanchart en Soundtrack to a Coup d’Etat van Johan Grimonprez.