Hanco Kolk & Peter De Wit :: Gilles de Geus – de eerste integrale

Matsuoka waagt zich aan de integrale uitgave van één van Nederlands heilige huisjes op stripgebied. Gilles de Geus is een reeks met enkele klassieke albums. De creatie van Hanco Kolk en Peter de Wit kan opnieuw de harten van de stripliefhebbers gaan veroveren.

In de jaren tachtig en negentig was Gilles de Geus hard op weg op een klassieke stripreeks te worden in de trant van Asterix of Lucky Luke. Her en der werd de reeks van Hanco Kolk en Peter De Wit dan ook ‘de Nederlandse Asterix’ genoemd. De combinatie van een historische setting met een fikse dosis slapstick en meesterlijk tekenwerk maakte van elk Gilles de Geus-album een nieuwe kanshebber voor een plek in de jaaroverzichten van beste Nederlandse strips. Nu beide auteurs al vele jaren andere projecten opgezocht hebben en er van een terugkeer van Gilles geen sprake meer is, is de tijd zeker rijp voor een integrale uitgave van de reeks.

Bij integrale edities zijn de eerste delen eigenlijk altijd wel de spannendste voor de liefhebbers. Hierin vind je immers meestal de eerste (korte) verhalen over de helden, verhalen die het later vaak niet tot een album geschopt hebben. Net die bijzondere oervormen van de klassieke helden geven een inzicht in de ontstaansgeschiedenis van klassieke figuren en hun universum. Dat is bij Gilles de Geus niet anders. De eerste integrale editie bundelt voor het eerst alle kortverhalen die Hanco Kolk vanaf 1983 solo in het tijdschrift Eppo publiceerde. Later werden die kortverhalen deels opgenomen in het eerste officiële album De Spaanse Furie en het nulnummer De Struikrover, maar enkele verhalen bleven tot nu toe onbekend voor wie geen verzamelaar is van Eppo-nummers.

In die korte verhalen zie je Kolk tussen elk verhaal in weer evolueren en zoeken naar een perfecte grafische stijl. Ook het universum van Gilles de Geus evolueert sterk, maar blijft in die kortverhalen toch vooral beperkt tot enkele kapstokken voor komische effecten. Gilles de Geus is dan ook nog meer een gagstrip dan de avonturenstrip zoals die nu door de liefhebbers herinnerd wordt. Het is eigenlijk pas de ontmoeting met Peter de Wit die ervoor zorgt dat de reeks zijn finale gezicht krijgt. De Wit zorgt voor het historische kader en een breder spectrum aan kleurrijke nevenfiguren. Het dossier waarmee dit album opent, geeft een mooie weergave van die overgang tussen de oude Gilles en de nieuwe. Schrijver Ronald Grossey is natuurlijk geen groentje als het op naslagwerken over strips aankomt, en dat toont zich in een goed geschreven dossier over de beginjaren van Gilles de Geus. Soms had de uitgave wel gebaat geweest bij iets minder schetsjes en coverafbeeldingen van Eppo, want door het grote aantal daarvan stijgen de prentjes vaak niet meer uit boven een postzegelformaat, wat maakt dat er niet zo bijzonder veel te zien valt.

Het eerste album uit 1984, De Spaanse Furie en andere verhalen, is nog volledig van de hand van Hanco Kolk. Het titelverhaal is Kolks eigen eerste poging tot een langer verhaal. Zelf spreekt Kolk in het inleidend dossier van een mislukking. De ontmoeting met Peter de Wit leek dan ook op vele vlakken een geschenk uit de hemel. Hun eerste samenwerking werd het album Storm over Dubbeldam, dat het gelijknamige verhaal en De zustertorens bundelt. De reeks maakt een serieuze ommekeer, met de introductie van klassieke figuren als de stille Leo en de allesbehalve stille admiraal Lumeij. Plots wordt duidelijk in welke historische setting Gilles de Geus zich eigenlijk bevindt. Voordien werd daar wel over gesproken en voerde Kolk elke keer een obligaat troepje Spanjaarden op. Met Storm over Dubbeldam wordt de genialiteit die opborrelt wanneer Kolk en de Wit samenwerken, duidelijk. In de volgende delen van de driedelige integrale zal zich dat verder manifesteren.

Het toeval wil dat deze oer-Hollandse stripheld nu trouwens een onderkomen heeft gekregen bij een uitgavelabel met de naam geleend uit een oer-Vlaamse strip, Matsuoka. Dit label van Standaard Uitgeverij heeft met Gilles de Geus een mooie naam binnen gehaald. Zowel Hanco Kolk als Peter de Wit hebben ondertussen een lange staat van dienst opgebouwd en zijn twee pilaren van de Nederlandse strip. Gilles de Geus blijft een schitterend voorbeeld van hoe een samenwerking tot veel meer kan leiden dan de som van de delen. Deze integrale editie zal een hele nieuwe generatie de kans geven om met de reeks kennis te maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

5 × vijf =