Gemini Man

De in Taiwan geboren filmmaker Ang Lee, heeft altijd al meer persoonlijke, kleine projecten afgewisseld met grote ambitieuze ‘blockbusters’. Voor elke Lust, Caution en Brokeback Mountain, is er ook een Hulk. Sinds Life of Pi, lijkt de regisseur echter een grote fascinatie te hebben opgevat voor nieuwe digitale technologie en begon hij te experimenteren met de zogenaamde ‘high frame rate’, een proces waarin ook The Hobbit werd opgenomen (toen nog met veel lichtverlies en te donkere beelden als gevolg). De enige bestaansreden van Gemini Man is technologische ontwikkeling: zowel op het gebied van ‘de-aging” (het digitaal jonger maken van een acteur of actrice) als op het gebied van ‘high frame rate’. Gemini Man werd immers gefilmd in 3D aan 120 beelden per seconde, alleen valt de film zo goed als nergens ter wereld op die manier te bekijken en moeten we het op zijn best stellen met een versie van 60 fps van een film die helaas slechts gedeeltelijk de technische beloftes kan waarmaken en volledig faalt op alle andere vlakken.

Voor het verhaal hoeft u het in ieder geval niet te doen (naar het schijnt deed het script twintig jaar lang de ronde in Hollywood, maar al die verspilde energie is absoluut niet terug te vinden in dit lamentabele scenario). De plot draait rond Henry Brogan (Will Smith, die zich bij de opening in het station van Luik bevindt) een professionele huurmoordenaar die gewetenswroeging krijgt en uit het vak wil stappen. Uiteraard wordt hij verraden door zijn eigen organisatie, die een moordenaar op hem afstuurt die naderhand zijn jongere kloon blijkt te zijn. Dat Will Smith beide rollen kan spelen, is te danken aan de digitale ‘de-aging’ software die dit jaar de zalen probeert te veroveren: in maart werd Samuel L. Jackson al jonger gemaakt in Captain Marvel en binnenkort is het de beurt aan Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci in Scorseses nakende The Irishman dat vorige week in première ging op het New York Film Festival. Het moet gezegd dat het proces behoorlijk op punt staat en Smith er als zijn jongere zelf behoorlijk overtuigend uitziet.  De digitale tovenarij kan echter niet verbergen dat er heel erg weinig aangevangen wordt met een film over een man die moet vluchten voor zichzelf. De weinige toespelingen die gemaakt worden op het dubbelganger-motief zijn om van te huilen en leveren potsierlijke dialogen op die tot het allerslechtste behoren van wat u dit jaar op het witte doek zal te zien krijgen (het handvol schrijvers dat betrokken was bij deze productie slaagde er blijkbaar niet in op de proppen te komen met conversaties die het niveau van een stationsromannetje overstijgen).

Iets beter is het gesteld met de 3D in hfr, al is ook die ruim onvoldoende om de film overeind te houden en slaagt Lee er echt niet in om met veel nieuws op de proppen te komen. In Life of Pi wist de cineast er in een beeld te creëren dat als geen ander het potentieel van 3D verkende: een zinkend lichaam, gesitueerd tegenover de waterlijn en de lucht erboven, allemaal zichtbaar in hetzelfde ‘shot’ – een indrukwekkende, tactiele representatie van de sensatie van het onder water vertoeven. De sterkste beelden in Gemini Man zijn opvallend genoeg opnieuw momenten in het water, scènes waarin Lee ons verbaast met verbluffende momenten in superhoge resolutie. Helaas zijn dat uitzonderingen en bestaat de film grotendeels uit generische actie die slechts heel af en toe ook echt het gevoel geeft dat de derde dimensie een echte meerwaarde biedt (anders dan Alita- Battle Angel eerder dit jaar, slaagt Gemini Man er ook niet in het euvel van het verschil in schaal bij door effecten gedreven scènes op te lossen, waardoor bijvoorbeeld een spectaculaire achtervolging per motor er uitziet alsof we naar mix van een miniatuur en een echt beeld zitten te kijken).

Indien u de kans hebt om Gemini Man te zien op een hoge resolutie en in het beoogde 3D formaat, vallen er zeker een paar puur technische hoogstandjes te rapen en zijn een paar luttele, werkelijk adembenemende beelden de prijs van een toegangsticket waard. Voor wie het moet stellen met een 2D versie of een normale resolutie, is dit een absoluut te mijden onding.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in