Nakazawa :: Gen Barrevoets in Hiroshima: 10. Nooit opgeven

Met dit tiende deel is de klassieke reeks van Keiji Nakazawa volledig beschikbaar in vertaling.

Nooit opgeven is een waardig slot voor deze manga uit de jaren zeventig. Deels gedateerd,

maar nog even beklijvend als jaren geleden.

Gen Barrevoets in Hiroshima is een van de absolute klassiekers van het Japanse

stripverhaal. Auteur Keiji Nakazawa deed in deze tiendelige reeks verslag van zijn eigen

ervaringen met de vernietigende kracht van de atoombom die in 1945 Hiroshima trof. Hij verloor

toen zijn vader en jongere broer en kort nadien ook zijn zus. Nakazawa bleef alleen achter met zijn

moeder en een huizenhoog trauma om te verwerken. In 1966 besloot hij zich volledig te wijden aan

het maken van strips, met Gen Barrevoets in Hiroshima als duidelijk hoogtepunt en centrum

van zijn oeuvre. Hij werkte aan de reeks in de jaren zeventig, wat wel te merken is aan de

oubollige tekenstijl.

Inhoudelijk is deze reeks hoegenaamd geen oubollige of nostalgische bedoening. Nakazawa

verbloemt de gruwel van de bom en de uitspattingen van de mensen achteraf helemaal niet. Zijn

werk is evenzeer een aanklacht tegen de militante houding van Japan en de keizer tijdens de

oorlog en de lakse houding die vele Japanners ten opzichte van hun leiders aannamen. In dit

tiende en afsluitende deel vindt Gen stilaan enige genoegdoening en staat hij aan de poort van

een toekomst als talentvol schilder. De effecten van de oorlog en de bom blijven nog nawerken,

maar belanden toch stilaan meer op de achtergrond. Net die overgang maakt Gen Barrevoets

in Hiroshima tot een bijzondere reeks. Nakazawa beperkt zich niet tot de gruwel van de bom

en de directe nasleep; hij trekt zijn verhaal open naar de invloed van de oorlog op een hele

maatschappij, tot vele tientallen jaren na het einde ervan. Zo benadrukt hij de langdurige gevolgen

van een dergelijke gewelddaad op een heel volk.

Zoals wel vaker in oudere manga vermengt Nakazawa op een wat vreemde manier gruwel en

humor in zijn werk. In combinatie met de bolle tekenstijl is het nu en dan moeilijk in het realistische

karakter van het verhaal te blijven geloven. Toch zijn de geweldscènes in dit album helemaal niet

kig of absurd. Op die momenten toont Nakazawa zijn figuren op hun donkerst. Bovendien sluit

zijn werk op die momenten heel sterk aan bij de donkere toon van zijn schokkende relaas. Heel

wat van zijn ander werk was sterk gebaseerd op de bom op Hiroshima. Tot aan het einde van zijn

carrière bleef hij een vervolg op Gen Barrevoets in Hiroshima overwegen. Uiteindelijk is het

hem door een zware ziekte niet meer gelukt. Zo moest hij in 2009 stoppen met het maken van

strips en overleed hij ten slotte in 2011. Nu is zijn meesterwerk ook volledig beschikbaar in het

Nederlands, zodat hij eindelijk ook hier de erkenning kan krijgen die hij verdient.

7
Keiji Nakazawa
Xtra

recent

The Jesus and Mary Chain

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Hoe moeilijk kan het zijn om een geluidsman eens...

James Brandon Lewis Quartet

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Back to Black

De titel van Sam Taylor-Johnsons jongste film verwijst naar...

Salem

De 'mean streets' van Marseille vormden al eerder het...

Stake :: ”Ik zie ons nog wel doorgaan tot we baarden hebben als ZZ Top”

We hebben het met de manager gecheckt: bedoelde hij...

aanraders

Ilja Leonard Pfeijffer :: Alkibiades

Bekroond, gelauwerd, alom gelezen en geprezen: zonder overdrijven mogen...

Tommy Wieringa :: Nirwana

Joe Speedboot, Caesarion, Dit zijn de namen en De...

Ton Lemaire :: Bomen en bossen – Bondgenoten voor een leefbare aarde

Wat doe je als je de tachtig voorbij bent,...

Adania Shibli :: Een klein detail

Deining op de Frankfurter Buchmesse afgelopen editie. Kort voor...

Miek Zwamborn :: Onderling – Langs de kustlijn van Mull

Hoe maak je als auteur het landschap tot hoofdpersonage...

verwant

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in