Het verhaal van The Germans (Dikkelvenne, °2002), een decennium geleden nog goed voor de halve finale van Humo’s Rock Rally (nu ja, had dat eigenlijk iets te betekenen, met zo’n Milow in de finale dat jaar?) en daarna steeds meer ontwricht en vervreemd van de Vlaamse rockrealiteit, is aan een nieuw hoofdstuk toe. Op 10 februari verschijnt album #4 Are Animals Different bij het fijne FONS Records.
Het was meteen ook de ideale gelegenheid om nog eens in ons archief te gaan bladeren. Ten tijde van debuut-EP The Next Superstar (2005), sprak onze man van “pop in overdrive”. Toen debuutalbum Elf Shot Lame Witch (2008) in zijn postbakje viel, was er sprake van “geflipte emoties en waanzinnige gitaren”, terwijl Grote Meneren / Straffe Madammen (2009) omschreven werd als “best wel een waanzinnig album”. Tussen album 2 en 3 viel een lange stilte. En dan: Mother Sings In Front Of The House (2013) werd vertaald als “wat voor gedoe is dit eigenlijk?”, terwijl de live-gebeurtenis vergeleken werd met “een zelfgeschapen wereld van contraire waanzin”.
En intussen ontvingen we dus de aankondiging dat het vierde album in aantocht is. Die bestaat uit welgeteld één track van veertig minuten, die mooi in twee gekliefd werd voor een vinylrelease. De plaat werd opgenomen in Studio Jezus door Pascal Deweze en wordt omschreven als “een soms subtiel, soms vunzig samenspel van sfeervolle synthscapes, etnische percussie, uitzinnige psychedelica, gladde R&B zang en strakke motorische grooves”. Een omschrijving die zo accuraat is dat we de bandleden aan boord willen halen als recensent. Iemand moet die teksten blijven schrijven. Kortom: de grote doorbraak is nakend, zoals de binnenkort te verschijnen single edit “Are Animals Different #1” zal bewijzen.
Maak het aan den lijve mee: 13/2 in Trix (We Are Open) en 12/3 in Vooruit.