Het Sterrenalfabet van E.L.T. Mesens (1903 – 1971). Dada en Surrealisme in Brussel, Parijs en Londen :: Mu.ZEE, Oostende

E.L.T. Mesens. Belgische artistieke duizendpoot, kunsthandelaar, –verzamelaar en entrepreneur uit de vorige eeuw. Tegenwoordig bovenal een onbekend en bijgevolg onbemind figuur. Toch was hij, zo oppert Mu.ZEE in Het Sterrenalfabet van E.L.T. Mesens (1903 – 1971). Dada en Surrealisme in Brussel, Parijs en Londen, een spilfiguur in de Belgische en internationale avant-gardistische kunstscène.

Modernisme is alles wat de klok slaat in de Belgische musea voor Schone Kunsten dit jaar. Na de tentoonstelling in het hoofdstedelijke KMSKB rond Wassily Kandinsky, de belangrijke voorloper op de feitelijke Russische abstracte kunst, en deze in het Gentse MSK rond Belgische abstracte kunst geplaatst in het ruimere kader van het Europees Modernisme, wordt momenteel in het Oostendse Mu.ZEE E.L.T. Mesens voorgesteld, goedbewaard geheim van het Belgische Surrealisme. Herhaling, aanvulling of overkill?

Via werken van bekende en minder bekende Belgische en internationale kunstenaars schetst Mu.ZEE het plaatje van de Belgische kunstscène in de eerste helft van de twintigste eeuw. Het klassieke verhaal van België met zijn niet minder talentvolle artiesten, maar wel initieel slomer artistiek klimaat en de lokroep van de meer dynamische buurlanden wordt genuanceerd door het verhaal van onze landgenoot E.L.T. Mesens. Als zogenoemde bezieler van het Surrealisme bracht hij Belgische en internationale kunstenaars samen, exposeerde hun werk, publiceerde Dadaïstische en Surrealistische geschriften, maakte René Magritte tot de grote naam die hij nu is en introduceerde het Surrealisme in Engeland.

Of Mu.ZEE met Het Sterrenalfabet van E.L.T. Mesens vooral de schijnwerpers wil richten op de kunstenaars in Mesens’ uitgebreide artistieke vriendenkring of op de figuur en het werk van Mesens’ zelf, valt eerder moeilijk uit te maken. De titel doet het eerste vermoeden, maar de hoeveelheid eigen werk in de tentoonstelling naast de schilderijen, collages en fotografische werken van zijn ondertussen bekendere tijdsgenoten lijkt op iets anders te wijzen. Dat via een inkijk in Mesens’ privéleven en eigen artistiek werk een interessant extra perspectief wordt geboden op zijn rol in het uitdragen en stimuleren van onder meer de Surrealistische kunststroming, is duidelijk. Dit betekent echter niet automatisch dat zijn werken de tentoonstelling bijzonder veel aanlokkelijker maken. In plaats van hier en daar werken van Mesens op te nemen tussen deze van Dalí, Permeke, Picasso, Klee, Tzara, Max Ernst en Man Ray zoals de artistieke duizendpoot destijds zelf deed in de expo’s die hij organiseerde, verloor men zich hier misschien te veel in het oeuvre van de figuur waarrond de tentoonstelling werd opgebouwd.

Hoewel men als bezoeker via het verhaal van E.L.T. Mesens’ leven en carrière doorheen het Europa van de jaren 20 tot Londen in pakweg de jaren 50 wordt gegidst, voorgesteld wordt aan de eigentijdse kunstenaars, de verschillende vernieuwende kunststromingen die ze aanhangen en de publicaties die ermee gepaard gaan, blijft men toch op zijn honger zitten. Niet omdat E.L.T. Mesens geen interessant figuur was. Niet omdat de kunstenaars die de revue passeren niet de moeite waard zijn. Zeker niet omdat de Engelse Surrealisten die in de zaal geheel gewijd aan ons overzeese buurland aan bod komen, al te bekend zijn. Wel omdat Mu.ZEE zich te zeer lijkt te hebben gefocust op de aantrekkelijkheid van het verhaal van E.L.T. Mesens en te min op de visuele uitwerking ervan.

Al bij al voorziet Mu.ZEE zijn bezoekers met de grote zomertentoonstelling Het Sterrenalfabet van E.L.T. Mesens (1903 – 1971). Dada en Surrealisme in Brussel, Parijs en Londen van een leerrijke kunsthistorische les, maar het gevoel dat een geïllustreerde publicatie het concept beter zou hebben gepast dan een tentoonstelling die zonder veel moeite overschaduwd wordt door eerdere pogingen om de Europese avant-garde van de twintigste eeuw open te trekken voor het grote publiek, is moeilijk af te schudden.

Het Sterrenalfabet van E.L.T. Mesens (1903 – 1971). Dada en Surrealisme in Brussel, Parijs en Londen loopt nog tot 17 november 2013 in Mu.ZEE, Oostende.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

20 − zeventien =