Passa Porta selecteerde tien stripverhalen over Brussel. De tien verhalen vormden eerst een expo en staan nu ook in een mooie bundel. Het niveau van de bijdragen is wisselend, maar de gedurfde selectie zorgt toch voor fijne ontdekkingen.
Het Brusselse literatuurhuis Passa Porta schreef een tijd geleden een wedstrijd uit, waarbij deelnemers een kort stripverhaal konden indienen. De enige vereiste was dat de Oude Graanmarkt in het hartje van Brussel een rol zou spelen in het verhaal. Uiteindelijk werden tien verhalen geselecteerd. Uitgeverij Oogachtend brengt deze nu in een stevige en mooie bundel op de markt, terwijl in het Belgisch Stripcentrum ook een tentoonstelling van de originele platen loopt. Hoewel een selectie van verhalen rond één opgelegd thema meestal weinig kwaliteitswerk oplevert, is Bruss. Brussels In Shorts hierop toch een uitzondering. De gekozen auteurs zijn erg uiteenlopend van stijl, maar allemaal gedreven om het beste van zichzelf te geven. Dit boek bevat geen afdankertjes. De bundel laat alleszins de veelzijdigheid van het hedendaagse stripverhaal ten volle zien.
De (jonge) generatie Vlaamse striptekenaars is nadrukkelijk aanwezig in dit project. Conz, Stedho, Wouter Mannaert en Frederik Van den Stock brengen het er allemaal goed van af, met verhalen die enerzijds een nieuw facet van hun talent laten zien en anderzijds ook hun reeds gekende kwaliteiten bevestigen. Conz voert zo een felgele dinosaurus op in gesprek met een misvormde man, tegen de achtergrond van het Museum voor Natuurwetenschappen, terwijl Stedho zijn poëtische vertelling op de Oude Graanmarkt situeert. Wouter Mannaert werkt samen met Eva Hillhorst aan een inventieve grafische vertelling, waarbij hun tekenstijlen niet helemaal compatibel lijken. Het nieuwe aanstormende talent Frederik Van den Stock schudt een licht absurd verhaal uit zijn mouw over een nerdy student op zoek naar de liefde. Bij elk van deze auteurs doet hun bijdrage vooral verlangen naar nieuw werk in een eigen album.
Passa Porta is echter verder gegaan dan de eigen achtertuin. Karrie Fransman is een van de meest veelbelovende Britse talenten. Haar eerste graphic novel The House That Groaned kreeg vorig jaar al heel wat persaandacht en haar bijdrage “De Markt” is de meest geslaagde van het hele project. Aan de hand van een geldbiljet dat steeds maar van eigenaar verandert, volgen we enkele verhalen van bewoners en passanten op de Oude Graanmarkt. Grafisch vermengt Fransman bovendien haar eigen expressieve tekeningen met knutselwerk bovenop de strippagina’s. Ook met Elric Dufau en William Goldsmith maakten we met veel plezier kennis. De grafiek van Antonio Segura Donat blies ons dan weer letterlijk van de sokken. Zijn illustraties zijn van een hemels niveau. Nochtans bleef zijn bijdrage te zeer een afstandelijk geïllustreerde tekst om echt een geslaagd stripverhaal te kunnen zijn.
De initiatiefnemers, waaronder ook de Vlaamse Gemeenschapscommissie, kunnen alleszins trots zijn op deze bundel. Met Bruss. Brussels In Shorts kunnen ze zonder schroom uitpakken. Er zijn alleszins slechtere promoties denkbaar voor Brussel als een wereldstad, waar het beeldverhaal een vruchtbare voedingsbodem blijft vinden. Wij waren alleszins blij verrast met deze bundel. In Bruss. vallen immers een aantal talenten te ontdekken van wie we in de komende jaren nog meer goeds mogen verwachten.