Nachtmystium :: “Metal beu gehoord”

Net geen dertig is hij, en toch heeft Blake Judd met Nachtmystium al zes albums, luttele e.p.’s, demo’s en split cd’s op zak. Hoe, waar het allemaal begon en welke genres hem beïnvloedden, vroegen we aan de sympathieke en praatgrage frontman van een van de opmerkelijkste extreme metalbands van het decennium. “Black metal heeft mijn leven veranderd en van mijn de persoon en muzikant gemaakt die ik vandaag ben.”

“In mijn tienerjaren luisterde ik naar zo goed als alles. Van kleins af bouwde ik een collectie uit van dubbels van mijn ouders. Zij gaven mij platen van Black Sabbath, Led Zeppelin, The Doors, The Beatles, Pink Floyd, Herbie Hancock, Creedence Clearwater Revival, Lynyrd Skynyrd, Steely Dan en The Allman Brothers Band. Dankzij hen had ik op jonge leeftijd al een grote muziekkennis. Een van mijn eerste platen kocht ik toen ik zeven jaar was: een kopie van L.A. Woman van The Doors, nog steeds een van mijn favorieten. Sindsdien en tot vandaag ben ik een verwoed muziekverzamelaar. Vanaf mijn twaalfde begon ik naar black metal te luisteren. Ik was op slag een grote fan.”

Judd heeft er geen enkel probleem mee als we Nachtmystium, opgericht in 2000 toen hij 18 was, als black metal bestempelen. “De roots van de band ligt voor honderd procent in rauwe, necromantische black metal. Zo klonken onze demo’s en eerste twee albums.” Ondanks de psychedelische invloeden kan ook het bejubelde Instinct: Decay uit 2006 het best omschreven worden als black metal, vind Judd. De basis van de twee albums van de Black Meddle-serie, Assassins (2008) en het voor sommigen teleurstellende Addicts (2010), is dan weer meer rockgericht. Wij vroegen ons af of Silencing Machine, dat eind juli verschijn, een terugkeer is naar de oorspronkelijke sound van Nachtmystium. “We hebben de nieuwe nummers geschreven op een zeer traditionele manier, zoals een oud black metalnummer”, legt Judd uit, “maar daarbovenop doen we uiteraard dingen die typisch voor de band zijn.”

Chicago

Judd groeide op in Wheaton in het industriële Illinois. Dat hij naast Noorse black metal ook een zwak heeft voor industrial metal verbaast dus niet. Wanneer we de Ministry-referentie in “As Made”, de eerste single van de nieuwe plaat, is de muziekfreak niet te stoppen. “Het nummer is een ode aan de oude Chicago industrial en de hoogdagen van Wax Trax! Records vanaf medio jaren tachtig tot in de jaren negentig. Ministry was een beetje de leider van de scene en is tot vandaag mijn favoriete industrialband. Dat hij de grootste invloed is in “As Made” is niet meer dan logisch. Chris Connelly (bekend van Ministry, Revolting Cocks en Killing Joke) deed zelfs gastvocalen op onze cover van Joy Divisions “The Eternal”, te vinden op de 7″ As Made EP. Samen met Al Jourgensen en Paul Barker (voormalige bassist en producer van Ministry) maakte Connelly enkele van de belangrijkste extreme platen die voor waren op hun tijd: The Mind Is A Terrible Thing To Taste en Psalm 69. Filth Pig en Houses Of The Mole vond ik dan weer onderschatte platen. Maar daarnaast ben ik ook fan van de oude Nine Inch Nails — The Downward Spiral is een van mijn favoriete platen ooit –, Revolting Cocks, 1000 Homo DJ’s, Prick, Lycia, Puissance, Arditi en Brighter Death.”

Dat ook “Decimation, Annihilation” typisch industrial klinkt, klopt niet volledig, aldus Judd. De openingsriff is specifiek beïnvloed door Ildjarn, een Noorse black metal/ambientband die actief was halverwege de jaren negentig en die ik vroeger veel gecoverd heb. In het middenstuk, geschreven door gitarist Andrew Markuszewski, klinkt zeker elektronisch en mechanisch, maar ik zou het geen industrial noemen. De synthesizers zijn het werk van keyboardist Sanford Parker (Minsk) en Surachai, een gastmuzikant uit de noise-scene.” Het nummer mag dan wel bedoeld zijn als het zoveelste old school black metal op de plaat, zoals Judd uitlegt, zijn muzikanten haalt hij graag in de experimentele scene.”

Spikes en corpse paint

Judd heeft zich in het verleden meermaals kritisch geuit tegenover moderne black metal en zijn theatrale uitspattingen. Spikes, corpse paint en satanisme zijn zijn dada niet, maar dat belet hem niet om met enkele extremisten uit de scene contacten te onderhouden. “Ik ken de leden van Watain en Enthroned behoorlijk goed. Nornagest (zanger van Enthroned) ken ik al sinds 2000, toen hij het artwork van onze eerste full-length wilde ontwerpen. Aan de Amerikaanse tour met Watain in 2007 heb ik zeer goede herinneringen. Coole gasten en fantastische performers. Ik houd erg van hun liveshow. Gitarist Pelle Forsberg logeerde anderhalve week bij mij thuis zodat we Roky Erikson konden zien op Lollapolooza.”

Silencing Machine is de eerste plaat sinds onze mini-LP die teksten bevat over satanisme en anti-religie. Twee of drie nummers gaan over religie, maar over het algemeen is het geen groot onderwerp bij Nachtmystium. Tekstueel is de nieuwe plaat vergelijkbaar met Instinct: Decay. Veel nummers handelen over mijn leven en de wereld rond mij.”

“Of ik als muzikant metal nooit beu gehoord ben? Om eerlijk te zijn wel. Ik luister weinig naar nieuwe metal. Ik schrijf tegenwoordig veel liever de muziek dan ernaar te luisteren. Pas op, ik volg nog steeds een paar bands, maar alleen naar de écht goede dingen. Ik ben kieskeurig als het op muziek aankomt, dus het is normaal dat ik mij zo tegenover metal sta.”

Century Media

Van 2004 tot 2009 had Judd zijn eigen (black) metallabel, Battle Kommand Records. “Het was de opvolger van mijn cassettelabel Majestic Twilight Creations, dat alleen maar releases van onbekende bands en projecten in beperkte oplage van een tiental exemplaren uitbracht. Met Battle Kommand wilde ik professioneler en op een grotere schaal tewerk gaan. Mijn eerst twee releases waren van de Amerikaanse black metalband Krieg en verkochten zeer goed. Dankzij goede contacten met DIY-labels en het feit dat er rond 2004 nog maar weinig online winkels bestonden, draaide mijn zaakje vlotjes. Van zodra ik zelf tapes en cd’s kon drukken, was mijn label honderd percent zelfvoorzienend.” Maar in 2009 gooide Judd de handdoek in de ring. “Met Nachtmystium kreeg ik het steeds drukker. Er was ook de economische crisis en tot overmaat van ramp verloor ik voor 40000 dollar aan materiaal toen mijn kelder overstroomde.”

“Tekenen bij Century Media was belangrijk voor ons omdat Battle Kommand de plotse populariteit van de band niet kon dragen. Bovendien was ik op van de stress omdat ik alles tot in de kleinste details moest regelen. Bijna elk groter label, Metal Blade, SPV, Candleligt, Century Media, Earache, bood zich aan, wat erg flatterend was. We hadden nooit gedacht dat Nachtmystium zo interessant was. Voor de twee vorige platen hadden we Century Media voor Noord-Amerika en Candlelight voor de rest van de wereld. Op langere termijn waren we gelukkiger met Century Media, dus tekenden we een wereldwijde deal voor twee albums. Voorlopig lijkt het de beste beslissing ooit gemaakt. We krijgen meer persaandacht dan ooit en hebben een excellent team achter ons.”

Daarnaast is Judd ook druk bezig met supergroep Twilight. Of Jef Whitehead (Leviathan, Lurker Of Chalice), die momenteel een gevangenisstraf uitzit voor aanranding, en Aaron Turner (Isis, Old Man Gloom) er zullen bijzijn, is nog niet bekend. Judd kon wel al verklappen dat Thurston Moore (Sonic Youth) zal meedoen en de band met Century Media een deal rond heeft. Dat het enthousiasme bij Judd voor de opnames in augustus er af druipt, is hoe dan ook begrijpelijk.

Op 31 juli verschijnt Silencing Machine via Century Media Records.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

17 − 2 =