Daniel Martin Moore :: In The Cool Of The Day

Lang geleden dat een jonge singer-songwriter ook nog eens zo sterk wist te charmeren. En dan te bedenken dat dit plaatje er bij toeval kwam. Wat gaat dat in godsnaam worden als de man z’n meesterzet gaat plannen?

De aanzet ging vooraf aan een interview dat gepaard zou gaan met een opnamesessie voor een radiostation. Moore tokkelde wat op een antieke piano en kreeg plots, als een religieuze openbaring, het idee om een spiritueel album te maken, opgebouwd rond de gospelliedjes die zijn moeder en grootmoeder voor hem zongen of die hij zelf als kind in de kerk gezongen had. Hij nam z’n oude compagnon en vriend Daniel Joseph Dorff (producer van de plaat) onder de arm, overliep geschikte songs, bewerkte ze waar nodig en voegde er zelf een paar toe. Het resultaat is In The Cool Of The Day, een album dat amper een jaar na Dear Companion volgt. En die volgde maar veertien maanden na het door Jim James geproduceerde debuut, Stray Age. Voor een keer kunnen we zo’n verschroeiend tempo enkel toejuichen.

Wat de jonge songschrijver precies zo bijzonder maakt, daar krijgen we zelf moeilijk de vinger op gelegd. De zeemzoete stem, de sobere inkleuringen, de maturiteit die niet bij zo’n leeftijd hoort, de eenvoudige schoonheid van zijn nummers, de bescheidenheid? Vast een beetje van dat alles, want de jongen vindt hier wel een erg mooi evenwicht van spiritualiteit en frisse subtiliteit. Niet dat dit een popalbum is, verre van zelfs, maar met elf songs die afklokken in dertig minuten zit je wel met poplengtes. En laten we niet vergeten dat die oude folk- en countryzangers ook zelden aan de vier minuten geraakten. Het werden simpele schetsen, naakte portretten en universele verhalen die al die ballast niet nodig hebben.

Jim James is ook op de plaat aanwezig (maar dan als Yim James, de banjospeler), al neemt hij het nergens over van Moore, die kon rekenen op een hele resem kameraden om zijn plaat te voorzien van de nodige kleurschakeringen. Je krijgt mandoline, banjo, viool en accordeon te horen, en in het zwierig huppelende “Dark Road” zelfs allemaal tegelijk. Gelukkig wordt het wel allemaal mooi gedoseerd en ten dienste gesteld van de songs, die opgebouwd zijn rond de catchy zangpartijen van Moore, wiens stem ergens tussen die van Jackson Browne en diezelfde Jim James zit.

De eerste helft van de plaat bevat nog zo’n paar van die vlotte parels: het shuffelende “In The Garden” had zo op een van Lyle Lovetts eerste platen gepast, terwijl “Up Above My Head” wat doet denken aan de jazzy western swing van Dan Hicks. Speelse, zomerse muziek die spontaan de vingerknip en de grijns naar boven brengt in zelfs de meest verstokte doemdenker. Maar er is meer dan dat: die luchtige pareltjes worden omringd door even uitstekende songs die een versnelling lager zitten. “Closer Walk With Thee” voelt aan als een ballad die een klassieker had moeten zijn, een bloedmooie tegeldraaier waarvoor elke verstandige vrouw met smaak voor de bijl zou gaan.

Het is een beetje vreemd dat in de tweede helft geen enkele uptempo song meer opduikt, al kan je bezwaarlijk gaan klagen als je stilstaat bij wat je wel krijgt: het tweeluik “Softly & Tenderly”/“In The Cool of The Day” is Spartaans kaal, opgebouwd rond de piano en van een breekbare schoonheid die je eigenlijk niet eens met een ander wil delen. Vooral het titelnummer – niets dan piano en stem – heeft een onmiddellijke impact op het evenwichtsorgaan. Moore maakt zich alle songs eigen en als hij er dan eentje van zichzelf toevoegt, zoals “Lay Down Your Lonesome Burden”, dan zou je daar ook haast denken dat je te maken hebt met een niet kapot te krijgen traditional.

Het is een rustig schuifelende en schaduwrijke plaat, iets wat mooi gereflecteerd word in het artwork, maar het is nergens zwaarmoedig of deprimerend. Het zijn ingetogen en gloeiende songs, gevoelig op het melige af en vooral: verdomd charmant. Alsof Josh Rouse, Hayden en Damien Jurado Onze Lieve Heer gevonden hebben en vervolgens de handen in elkaar sloegen. Een prachtig niemendalletje zoals er nog een paar mogen volgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vier × 3 =